Teruggave sleutels onder voorbehoud

Tigerrlily
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Teruggave sleutels onder voorbehoud

#1 , 30 dec 2019 20:32

Hallo,

Wij hebben onlangs onze huurwoning opgezegd. Aangezien dit niet geregistreerd was, hebben wij dit gedaan op enkele weken voor het einde van de huidige maand.
In onze brief stelden wij onze huisbaas voor om morgen namiddag de sleutels te overhandigen in de woning. Pas vandaag kregen wij reactie via mail dat hij hier op aanwezig zal zijn, maar de sleutels in ontvangst zal nemen onder voorbehoud. En dat de teruggave van onze waarborg pas zal gebeuren nadat er een officiële plaatsbeschrijving heeft plaatsgevonden.

Nu vragen wij ons af of hij hier zelf zo maar over mag beslissen aangezien een plaatsbeschrijving bij uittreden niet verplicht is en dat wij evengoed zelf kunnen rondgaan in de woning of dat er een afspraak geregeld had kunnen worden voor morgen.

Mogen wij weigeren om een document te tekenen om de sleutels onder voorbehoud af te geven? Wij zijn uiteraard wel bereid om ze zonder voorbehoud af te geven. Vermoedelijk zal hij dit dan op zijn beurt weigeren. Hoe regelen we deze impasse best?

Hoe zorgen wij dan best voor de teruggave van onze huurwaarborg?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 dec 2019 22:32

Sleutels afgeven. Wacht gewoon af wat de eigenaar bedoelt met een 'officiële plaatsbeschrijving'. Als de eigenaar al in het bezit is van de sleutels staat hij in een zwakke positie om te bewijzen dat eventuele schade niet toegebracht werd nadat u de sleutels hebt afgegeven.
Dat de eigenaar voorbehoud maakt betekent enkel dat hij zegt dat de aanvaarding van de sleutels niet kan beschouwd worden als het afstand doen van bepaalde rechten.

D0gD0g

#3 , 31 dec 2019 09:22

Als er geen ingaande plaatsbeschrijving is geweest, waar gaat hij het dan met vergelijken.
Als u samen met hem een uitgaande plaatsbeschrijving opmaakt , dat is ook officieel, maar dat moet niet.
De wet zegt als er geen ingaande plaatsbeschrijving is word er geacht dat u de woning verlaat zoals u er bent ingetrokken. De verhuurder kan wel schade vernoemen, als hij bewijst dat de schade er niet was toen u het pand hebt gehuurd.

Reclame

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 31 dec 2019 12:27

Waar zegt TS dat er geen ingaande PB is opgemaakt?
PB dient opgemaakt te worden in het bijzijn van beide partijen en op het ogenblik dat het pand wordt overgedragen, dus bij de sleuteloverdracht

D0gD0g

#5 , 31 dec 2019 17:27

Waar zegt TS dat er geen ingaande PB is opgemaakt?
PB dient opgemaakt te worden in het bijzijn van beide partijen en op het ogenblik dat het pand wordt overgedragen, dus bij de sleuteloverdracht
Ik vermoed dat er geen ingaande plaatsbeschrijving is, daar TS er niks van zegt en ook omdat het huurcontract niet werd geregistreerd door de verhuurder.
Bijkomend vraagt hij nu een officiële plaatsbeschrijving. Een officiële plaatsbeschrijving daar is het al deftig te laat voor nietwaar.
Is het zo voldoende mijnheer mava105

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 31 dec 2019 18:25

Is het zo voldoende mijnheer mava105
Mava is reeds lang een zeer gewaardeerd forumlid met zeer correcte bijdragen. Blaffen hoeft niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 dec 2019 18:47

Is het zo voldoende mijnheer mava105
Mava is reeds lang een zeer gewaardeerd forumlid met zeer correcte bijdragen. Blaffen hoeft niet.
Tja, 't is dan ook een D0g, maar hij zal wel niet bijten zeker :lol: :wink:

Fijne feestdagen :wink:

D0gD0g

#8 , 31 dec 2019 23:35

Is het zo voldoende mijnheer mava105
Mava is reeds lang een zeer gewaardeerd forumlid met zeer correcte bijdragen. Blaffen hoeft niet.
??????? Sorry, heb ik ergens geblaft, waar dan? Dat was dan niet de bedoeling.
Prettig einde jaar en een gelukkig nieuwjaar.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 jan 2020 10:35


D0gD0g

#10 , 01 jan 2020 11:43

Kunt u enige toelichting geven wat uw bedoeling is, wat moet men daar in terugvinden wat over het hoofd gezien werd ?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 jan 2020 11:58

Kunt u enige toelichting geven wat uw bedoeling is, wat moet men daar in terugvinden wat over het hoofd gezien werd ?
indien contract niet geregistreerd : geen opzegperiode voor de huurder, opzeggen wanneer hij wil, en kan er door de verhuurder geen
plaatsbeschrijving of schadeomschrijvingen plaats vinden.
Dus verhuurder staat hier heel zwakjes.
Link enkel om de TS te laten zien dat verhuurder geen verplichtingen meer kan opleggen en zeker geen plaatsomschrijving.

D0GD0G : ik heb enkel eerlijke bedoelingen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 jan 2020 12:12

Ik begrijp niet waarom de verhuurder geen plaatsbeschrijving zou kunnen eisen.
Noch het feit dat er geen plaatsbeschrijving zou zijn bij aanvang van de huur (wat we niet weten), noch het feit dat de huurovereenkomst niet geregistreerd werd staan daaraan in de weg.

D0gD0g

#13 , 01 jan 2020 12:15

Kunt u enige toelichting geven wat uw bedoeling is, wat moet men daar in terugvinden wat over het hoofd gezien werd ?
indien contract niet geregistreerd : geen opzegperiode voor de huurder, opzeggen wanneer hij wil, en kan er door de verhuurder geen
plaatsbeschrijving of schadeomschrijvingen plaats vinden.
Dus verhuurder staat hier heel zwakjes.
Link enkel om de TS te laten zien dat verhuurder geen verplichtingen meer kan opleggen en zeker geen plaatsomschrijving.

D0GD0G : ik heb enkel eerlijke bedoelingen.
Ik ook father b, niks dan eerlijke bedoelingen,
--Het contract werd geregistreerd.
--Bij einde huur zelfs niet geregistreerd, en zonder plaatsbeschrijving, kan een verhuurder ten alle tijden en met elk rechtsmiddel schade bewijzen.
-- Een plaatsbeschrijving kan, als één van beide partijen daarom verzoekt. Maar hij kan niks vergelijken en enkel met bewijzen komen.
Hij staat inderdaad wel heel zwakjes.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 jan 2020 12:22

Ik begrijp niet waarom de verhuurder geen plaatsbeschrijving zou kunnen eisen.
Noch het feit dat er geen plaatsbeschrijving zou zijn bij aanvang van de huur (wat we niet weten), noch het feit dat de huurovereenkomst niet geregistreerd werd staan daaraan in de weg.
Toch ook volgende link eens volledig doornemen : zeker wat betreft plaatsbeschrijving

https://www.vlaanderen.be/huurcontracten-voor-woningen

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 jan 2020 12:34

Uit TS zijn topic kan ik niet uitmaken of hij het contract heeft opgezegd enkele weken voor einde deze maand of de registratie laten doen.
Ik dacht dat de registratie binnen de 2 maanden contractdatum moest.

Terug naar “Huren”