Kosten waterlek

R.A.
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Kosten waterlek

#1 , 29 dec 2019 22:07

Beste allen,

Ik heb een week geleden mijn huisbaas verwittigd van een opvallend hogere meterstand en water in de put van de meter (buitenhuis, 1m diep).
Dit werd afgewimpeld als grondwater.

Enkele dagen later ontving ik de afrekening van de watergroep, enkele honderd euro's meerverbruik.

Met een vriend heb ik de waterput uitgeschept, en bleek al snel een lek te zitten voorbij de meter, kant van het huis. Ik verwittig opnieuw, met beeldmateriaal. Een deel van de koppeling was verroest. Het lek wordt dezelfde dag hersteld.

Mijn factuur bedraagt 450 euro. Maar van het moment van 1e verwittiging tot herstelling, is er nog 14 m3 verbruikt. Morgen vraag ik bij de watergroep een extra factuur om effen te staan, vermoedelijk nog een 150 euro extra (ovb).
Zij willen 200 euro bijleggen, 'omdat zij er ook niet aan kunnen doen'.

Maar, dit is toch slijtage? Tot opname van de meterstand moet je toch niet regelmatig gaan kijken? Als de meter binnen stond zie je dit onmiddellijk, maar buiten toch niet.

Wat zijn mijn rechten hier?

Alvast bedankt voor een antwoord.
Vriendelijke groet!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 29 dec 2019 23:36

kosten zijn voor de verhuurder

aangetekend en via gewone brief op de hoogte brengen en vragen tot terug betaling van de gemaakte kosten.


indien aangetekend schrijven terug komt wegens niet afgehaald, ongeopend bijhouden

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 dec 2019 09:09



indien aangetekend schrijven terug komt wegens niet afgehaald, ongeopend bijhouden
En als je dat nog niet gedaan hebt, kopie via de gewone post sturen of nasturen

Reclame


R.A.
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 dec 2019 18:08

Heel erg bedankt voor alle informatie. Eind deze week ontvang ik de laatste factuur, up to date tot dag van herstelling.
De brief stel ik alvast op.
Vriendelijke groet
R

R.A.
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jan 2020 11:22

Beste,
Nog 1 vraag, kan ik in de brief opnemen dat het bedrag van de volgende huishuur wordt afgehouden indien niet betaald wordt na, bvb. Termijn van 15 dagen?
Mvg

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jan 2020 11:42

Beste allen,

Ik heb een week geleden mijn huisbaas verwittigd van een opvallend hogere meterstand en water in de put van de meter (buitenhuis, 1m diep).
Dit werd afgewimpeld als grondwater.

Enkele dagen later ontving ik de afrekening van de watergroep, enkele honderd euro's meerverbruik.

Met een vriend heb ik de waterput uitgeschept, en bleek al snel een lek te zitten voorbij de meter, kant van het huis. Ik verwittig opnieuw, met beeldmateriaal. Een deel van de koppeling was verroest. Het lek wordt dezelfde dag hersteld.

Mijn factuur bedraagt 450 euro. Maar van het moment van 1e verwittiging tot herstelling, is er nog 14 m3 verbruikt. Morgen vraag ik bij de watergroep een extra factuur om effen te staan, vermoedelijk nog een 150 euro extra (ovb).
Zij willen 200 euro bijleggen, 'omdat zij er ook niet aan kunnen doen'.

Maar, dit is toch slijtage? Tot opname van de meterstand moet je toch niet regelmatig gaan kijken? Als de meter binnen stond zie je dit onmiddellijk, maar buiten toch niet.

Wat zijn mijn rechten hier?

Alvast bedankt voor een antwoord.
Vriendelijke groet!
Eigenlijk wel. Beste is om maandelijks te gaan kijken. Hoe weet je anders of er een lek is? Zelfde met gas en elektriciteit. Als jouw diepvriezer bijvoorbeeld stuk gaat en daardoor plots veel meer verbruikt, dan zal je dat oppikken. Wacht je tot een jaarlijkse meteropname, dan zit je met de kosten...

Ik zou toch ook niet met zekerheid durven zeggen dat de huisbaas zal MOETEN opdraaien voor het meerverbruik. Hij heeft het lek toch hersteld zodra het gekend was?

R.A.
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jan 2020 14:01

Bedankt voor uw reactie.
Bij mijn 1e melding van hoge waterstand in die put werd dit afgewimpeld als grondwater.
Het lek is het gevolg van slijtage, de koppeling was volledig doorgeroest aan beide kanten.
4 jaar geleden werd de koppeling aan de straatzijde vervangen door de watergroep. Zelfde ouderdom.

Het gaat hier ook om slijtage aan vaste constructies. Niet om elektrische toestellen.

Het is nu ook niet zo dat er geen andere lopende herstellingen zijn. Geen dringende zaken. Maar de eigenaar is niet echt van goede wil.

Maar, ik zoek wel verder naar uitsluitsel want zo raak ik ook niet verder.

Mvg

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#9 , 07 jan 2020 14:41

Beste,
Nog 1 vraag, kan ik in de brief opnemen dat het bedrag van de volgende huishuur wordt afgehouden indien niet betaald wordt na, bvb. Termijn van 15 dagen?
Mvg
neen

ik begrijp de vraag en het is een middel om druk te zetten op de verhuurder, maar als de zaak verder gaat naar de vrederechter dan make die er meestal een probleem van als een huurder op eigen goed denken een bedrag van de maandelijkse huur afhoud.

u kan wel melden dat als de verhuurder de kosten van de herstelling niet terug betaald u deze kosten via de vrederechter zal terug vorderen

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 07 jan 2020 14:50

Hebt u een bewijs dat u het probleem aan de verhuurder hebt gemeld?
Als huurder dient u de verhuurder asap op de hoogte te brengen zodat hij effectief kan ingrijpen. Van ZODRA u het probleem hebt meegedeeld is de verhuurder aansprakelijk voor het meerverbruik. Nalatigheid van de huurder kan niet ten laste worden gelegd van de verhuurder.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

R.A.
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 jan 2020 11:22

Ik heb het mogelijke lek eerst telefonisch gemeld bij opname meter, zonder gevolg, het werd telefonisch gemeld dat dat normaal was.
Pas een week later is het hersteld, na blijven zoeken naar de plaats van het lek in het hele huis op mijn initiatief. Ik heb een factuur van het verbruik in die week net ontvangen. Die kan ik dus recupereren. In totaal 568 euro meerverbruik, 118 in de laatste week.
Ik vind het wel vreemd dat dit als nalatigheid van de huurder zou gezien worden. Zo heb je als huurder nooit verhaal.

Maar goed, ik hoop gewoon op minstens een deel recup, op een eerlijke overeenkomst. Bedankt voor alle informatie.
Maandag loop ik nog langs de huurdersbond.

Vriendelijke groet!

bambipower
Berichten: 1034

#12 , 08 jan 2020 16:36

Huurdersbond is weggesmeten geld. Heb zelfs geen idee wat die kunnen doen, wat je zelf niet kan.

Maar ik vrees dat je zwak staat. Een telefoontje is geen bewijs. En als ik het goed begrijp heeft hij het op een week gemaakt, wat mij meer dan netjes lijkt. Het is aan de huurder om meterstanden in het oog te houden. Vanaf je het wist, kon je toch de hoofdkraan dichtdraaien?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 08 jan 2020 17:29

Ik heb een factuur van het verbruik in die week net ontvangen.
Krijg jij waterfacturen per week?
Vergeet ook nite dat je er ondertussen ook hebt geleefd, en water verbruikt voor WC, bad/douche, koken en afwas,....

Terug naar “Huren”