Beste allen,
Ik heb een week geleden mijn huisbaas verwittigd van een opvallend hogere meterstand en water in de put van de meter (buitenhuis, 1m diep).
Dit werd afgewimpeld als grondwater.
Enkele dagen later ontving ik de afrekening van de watergroep, enkele honderd euro's meerverbruik.
Met een vriend heb ik de waterput uitgeschept, en bleek al snel een lek te zitten voorbij de meter, kant van het huis. Ik verwittig opnieuw, met beeldmateriaal. Een deel van de koppeling was verroest. Het lek wordt dezelfde dag hersteld.
Mijn factuur bedraagt 450 euro. Maar van het moment van 1e verwittiging tot herstelling, is er nog 14 m3 verbruikt. Morgen vraag ik bij de watergroep een extra factuur om effen te staan, vermoedelijk nog een 150 euro extra (ovb).
Zij willen 200 euro bijleggen, 'omdat zij er ook niet aan kunnen doen'.
Maar, dit is toch slijtage? Tot opname van de meterstand moet je toch niet regelmatig gaan kijken? Als de meter binnen stond zie je dit onmiddellijk, maar buiten toch niet.
Wat zijn mijn rechten hier?
Alvast bedankt voor een antwoord.
Vriendelijke groet!
Eigenlijk wel. Beste is om maandelijks te gaan kijken. Hoe weet je anders of er een lek is? Zelfde met gas en elektriciteit. Als jouw diepvriezer bijvoorbeeld stuk gaat en daardoor plots veel meer verbruikt, dan zal je dat oppikken. Wacht je tot een jaarlijkse meteropname, dan zit je met de kosten...
Ik zou toch ook niet met zekerheid durven zeggen dat de huisbaas zal MOETEN opdraaien voor het meerverbruik. Hij heeft het lek toch hersteld zodra het gekend was?