Index

MaikaRedant
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Index

#1 , 24 dec 2019 15:05

Hallo ,

Wij hebben vandaag een mail gekregen over de indexering van ons huurhuis . Dit rekent hij vanaf augustus 2018 terwijl dit vandaag de eerste keer is dat we er iets van horen , hij heeft dit nooit laten weten via mail of schriftelijk schrijven .
Ik dacht dat dit verplicht was via een schriftelijk schrijven?
We zouden opeens 393€ moeten betalen en vanaf januari komt er dan 30€ bij de huur bij .

Dit kan toch allemaal niet ?
Dat we index moeten betalen begrijpen we maar al te goed maar er zijn regels toch ?
We betalen 920€ huur (850€ huur en 70€ voor zonnepanelen)
De index moet toch berekend worden op de 850€ en niet op de 920€ toch?

Ook kan dit pas toch in gang gaan vanaf augustus ( vanaf wanneer we contract getekend hebben?)

Hoe pak ik dit het beste aan ?
Aangetekend schrijven?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 24 dec 2019 15:12

De indexatie van de huurprijs gaat niet automatisch, de eigenaar moet hiervoor een schriftelijk verzoek sturen aan zijn huurder. Hij kan dit één keer per jaar uitvoeren, maar dit ten vroegste op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst (dit is de datum waarop de huurder daadwerkelijk zijn intrek heeft genomen in de huurwoning).
Laatst gewijzigd door D0gD0g op 24 dec 2019 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 24 dec 2019 15:12

Indexering dient te gebeuren op de verjaardag van het contract.
Dat kan ook nog na XX jaren.
Maar de achterstallen zelf zijn beperkt tot 3 maanden terug in de tijd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 24 dec 2019 15:19

Indexering dient te gebeuren op de verjaardag van het contract.
Dat kan ook nog na XX jaren.
Maar de achterstallen zelf zijn beperkt tot 3 maanden terug in de tijd.

............. plus de lopende maand. Dus indien juist gerekend qua begindatum en zo, kan de "achterstal" gevraagd worden vanaf september, indien nog in december aangevraagd. En dat kan inderdaad serieus aantikken bij de volgende huurbetaling :shock:

MaikaRedant
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 dec 2019 15:43

Ja dat kan ik snappen .. maar toch niet vanaf augustus 2018? Terwijl wij nu pas de eerste keer horen van de indexering?

Dus hij kan dit pas terug vanaf augustus 2020 aanvragen toch ?

Ook is ons huurcontract niet geregistreerd ..

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 24 dec 2019 16:07

Jawel. Vanaf begin van uw contract voor het bepalen van de nieuwe huur. De beginhuur is de basis voor de indexering.
Maar die kan enkel met terugwerkende kracht ten belope van 3 maand worden opgevraagd.
Het zijn dus twee verschillende zaken:
1. bepaling geindexeerde huur
2. met terugwerkende kracht opvragen van de betalingen

Hier kun je de betekening zelf doen: https://huurcalculator.statbel.fgov.be/ ... ent_nl.asp
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

MaikaRedant
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 dec 2019 16:25

Enkele concrete vragen om wat meer duidelijkheid te hebben. Als ik het goed begrijp kan de eigenaar de indexering vragen vanaf 2018, maar kan die enkel doorvoeren op verjaring van het contract (september 2020). Dus vanaf september 2020 betalen we we basishuur + de index.

Dat wilt dus zeggen dat hij ons de vergeten indexeringen vanaf 2018 tot NU (eigenlijk tot september 2020), niet kan aanrekenen? Want dat is wat hij eist.

Ook gebeurd dit allemaal via email. Is email een geldig medium voor dit soort zaken of is hij verplicht om dit via aangetekend schrijven te doen?

Alvast bedankt!

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 24 dec 2019 16:46

Dat wilt dus zeggen dat hij ons de vergeten indexeringen vanaf 2018 tot NU (eigenlijk tot september 2020), niet kan aanrekenen? Want dat is wat hij eist.

Hohoho, zoals ze tegenwoordig zeggen...

We zijn nu nog altijd 2019 dacht ik. En de verhuurder kan drie maand terugkeren, dus vanaf september 2019 is de juiste index verschuldigd. De formule vindt u hierboven.

de indexatie is te berekenen op basis van de index van de maand die de maand van ondertekening voorafgaat, en toepasbaar vanaf telkens 1 september; als u begin 2016 bent beginnen huren, met tekenen huurcontract in augustus, rekent het programma de beginindex van juli 2016, en de index van augustus 2019. En zo verder elk jaar.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 dec 2019 16:53

Wat de indexering huur van je zonnepanelen betreft ... er bestaat geen wetgeving rond zonnepanelen in een huurhuis, dus als je huur betaalt, dan vermoed ik dat hij ook deze mag indexeren. Als ik verkeerd ben, dat iemand mij dan verbetert ...

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 dec 2019 18:57

Bijkomend vraagje over je zonnepanelen waar ik net aan denk! Dat bedrag dat je betaalt voor je zonnepanelen, is dat als huur, of is dat een forfaitair bedrag of eventueel een voorschot dat je betaalt voor je verbruik? M.a.w. op wiens naam staat de elektriciteitsfactuur?
Als het als huur beschreven staat in je huurcontract, dan is het zoals mijn bovenstaand antwoord.
Als het een forfait is, dan mogen de bedragen normaal gezien niet verhoogd worden, tenzij het verbruik enorm zou gestegen zijn, dan kan de verhuurder een verhoging vragen.
Bij provisie, dan betaal je bij of krijg je terug naargelang wat je verbruikt hebt.

MaikaRedant
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 dec 2019 11:50

Dat bedrag voor de zonnepanelen is een compensatie omdat hij zijn woning aan ons verhuurd hij de premie verliest of zoiets ( daar zijn we leek in en hebben we totaal geen verstand van )
De elektriciteit staat op onze naam en wij betalen maandelijks 50€ .

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 dec 2019 17:22

Ik heb eens uit nieuwsgierigheid de 70 euro van je zonnepanelen in de tool gestopt om de index te berekenen. Ik vermoed dat je huurcontract begonnen is in september 2017, ondertekend in augustus 2017? Daar is nu iets meer dan 2 euro bijgekomen. Ik zou daar niet te veel over discussiëren. Voor de rest is het zoals @bosprocureur in #8 gezegd heeft. De link naar de calculator staat in #6.
Prettige feesten :)

Terug naar “Huren”