Huurder laat kast achter

Stella Maris
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huurder laat kast achter

#1 , 21 dec 2019 19:03

Het huurcontract loopt tot 31/12/2019. Huurder besloot reeds vroeger te vertrekken en leverde sleutels in per 06/12/2019. Stel echter vast dat alle inboedel is verhuisd met uitzondering van dressoir kast in living. Huurder beweert dat ik mij akkoord zou verklaard hebben dat deze mocht blijven staan, klopt niet en hiervan is ook geen geschrift. Kast kan alleen verwijderd worden mits ladderlift. Kan ik nadat ik huurder de kans geef tot 31/12/2019 om de kast alsnog te verwijderen en dit niet gebeurt, de kost hiervoor afhouden van de huurwaarborg ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 21 dec 2019 19:38

Hem al via AS in gebreke stellen.
Is er al een uitgaande plaatsbeschrijving gemaakt( niet verplicht).
Sleutels teruggegeven IN woning dus zonder controle???
Na AS kan u kosten ladderlift en AS van huurwaarborg afhouden.
Soms komt een OCMW -Kringloop - Cdienst of andere organisatie een dressoir wel halen.
Probleem is die hun cliënteel heeft meestal kleine appartementen en grote meubels passen daar niet. Is ook mijn persoonlijke ervaring - bij een familielid - perfecte en zeer goede meubelen maar staan op eerste en tweede verdieping en komen ze om die reden al niet ophalen of zijn te groot.

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 21 dec 2019 19:41

Huurder per AS met kopie per gewone brief aanporren om de kast weg te halen. Anders idd van de waarborg afhouden.

PS. Als ze in stukken gezaagd wordt kan ze via de lift naar buiten richting containerpark.

Reclame

D0gD0g

#4 , 22 dec 2019 08:50

#3 j.de Moor

Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als (eigendoms)titel...”(B.W.).
U bent in het bezit van de huurwoning en van wat er zich in bevindt, zodat u de inboedel als uw eigendom kan behandelen.
Indien u de afvoerkosten wil verhalen op de gewezen huurder maan hem dan vooraf aangetekend aan het achtergelatene zelf op te ruimen. Som dit gedetailleerd daarin op en bepaal daarin tevens een uitvoeringstermijn. Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg daag hem dan voor de vrederechter.

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 22 dec 2019 09:33

Schitterend art 2279

Alleen lastig dat je nog moet wachten tot de vrederechter uitspraak gedaan heeft om te verhuren.

Vindt u dat in dit geval echt aan te raden?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 22 dec 2019 09:59

Een verhuurder dient toch niet voor iedere bagatel, waarvoor een deel van de HWB wordt ingehouden, naar de vrederechter te trekken. Blokkeer een deel van de HWB voor terugbetaling, en als de huurder niet akkoord is moet hij naar de VR trekken, niet de verhuurder

D0gD0g

#7 , 22 dec 2019 10:35

Schitterend art 2279

Alleen lastig dat je nog moet wachten tot de vrederechter uitspraak gedaan heeft om te verhuren.

Vindt u dat in dit geval echt aan te raden?

Even opmerken, ik haal maar aan wat er reeds gepost werd op het forum.

er staat ook;
U bent in het bezit van de huurwoning en van wat er zich in bevindt, zodat u de inboedel als uw eigendom kan behandelen.

Dus hij is in het bezit van de sleutels ( Einde huur ) en kan beschikken over wat er is achtergelaten, of hij moet stappen ondernemen die bvb voorgesteld worden.

bambipower
Berichten: 1034

#8 , 22 dec 2019 13:12

Ik zou eens een prijs vragen aan een verhuisfirma, dus inclusief personeel/wegbrengen containerpark . Laat de ex huurder de prijs weten.
Dan heeft hij nog de kans om ze zelf weg te halen.

Ik zou er in ieder geval niet zelf mijne rug aan kapot heffen

D0gD0g

#9 , 22 dec 2019 14:15

Ik zou eens een prijs vragen aan een verhuisfirma, dus inclusief personeel/wegbrengen containerpark . Laat de ex huurder de prijs weten.
Dan heeft hij nog de kans om ze zelf weg te halen.

Ik zou er in ieder geval niet zelf mijne rug aan kapot heffen
Volgens mij heeft de verhuurder zich het probleem zelf eigen gemaakt, door geen in en uitgaande plaatsbeschrijving en door geen controle te doen alvorens de sleutel in ontvangst te nemen.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 dec 2019 15:04

Volgens mij heeft de verhuurder zich het probleem zelf eigen gemaakt, door geen in en uitgaande plaatsbeschrijving en door geen controle te doen alvorens de sleutel in ontvangst te nemen.
Wie zegt dat de huurder niet gewoon de sleutels in de brievenbus gestopt heeft van de eigenaar, syndicus of immo? Soms gebeurt dat, ik zeg niet dat het hier zo is, maar ik neem niks zomaar aan als ik het niet weet.

D0gD0g

#11 , 22 dec 2019 15:42

Volgens mij heeft de verhuurder zich het probleem zelf eigen gemaakt, door geen in en uitgaande plaatsbeschrijving en door geen controle te doen alvorens de sleutel in ontvangst te nemen.
Wie zegt dat de huurder niet gewoon de sleutels in de brievenbus gestopt heeft van de eigenaar, syndicus of immo? Soms gebeurt dat, ik zeg niet dat het hier zo is, maar ik neem niks zomaar aan als ik het niet weet.
Ik zeg persoonlijk niks, ik ga voort op wat TS schrijft ; Huurder besloot reeds vroeger te vertrekken en leverde sleutels in per 06/12/2019.
Ts wist dat de huurder wat liet staan want hij schrijft ; Huurder beweert dat ik mij akkoord zou verklaard hebben dat deze mocht blijven staan
Vraag is dan waarom aanvaard hij de sleutels er staat nergens dat huurder ze in de bus gedropt heeft.
Als TS geen goede uitleg geeft moeten we voortgaan op de informatie die we krijgen en niet beginnen gissen.

Maris Stella
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 dec 2019 17:03

Het gaat over een aankoop van een verhuurd appartement.
De bedoeling is om er zsm zelf in te gaan wonen.
De huurders werden door de vorige eigenaar tijdig opgezegd, alles contractueel in orde (huurders hadden een contract voor 1 jaar afgesloten met vorige eigenaar).
Verkoop gebeurde door bemiddeling van een vastgoedkantoor. Het huurcontract werd 1 jaar geleden afgesloten tussen de vorige eigenaar en dat zelfde vastgoedkantoor.
Huurder heeft sleutels afgegeven bij vastgoedkantoor, zonder medeweten van nieuwe eigenaar.
Vastgoedkantoor heeft nieuwe eigenaar opgebeld om sleutels af te halen.
De huurders hebben huurrechten tot 31/12/2019, dus het appartement hoefde op datum van de akte (begin december) niet leeg te zijn. Door afgifte van de sleutels geven huurders m.i. te kennen dat zij verzaken aan hun rechten als huurder tot 31/12/2019.

bosprocureur
Berichten: 6858

#13 , 22 dec 2019 17:49

Bovenstaande blijft waar, maar de tegenpartijen wisselen.

Koper heeft (meestal) voorzien in de verkoopsovereenkomst dat het huis leeg opgeleverd wordt (wanneer is die akte ook weer verleden? ).

Koper kan de verkoper vragen om het nodige te doen ( nodig : cirkelzaag + handige harry + ruime bestelwagen of aanhangwagen), of het desnoods zelf laten doen. Op die manier wordt het snelst opgelost. Kosten zullen wel meevallen.

Is de akte al van voor december verleden, dan kan hij zich richten tot de huurder, of zelfde oplossing als hierboven toepassen. Juridisch niet helemaal correct misschien, maar hij kan wel asap verhuizen...

Terug naar “Huren”