Op 1 februari 2019 sloten mijn vriendin en ik een huurcontract af voor de periode van één jaar. Ondertussen zijn we 1 november 2019 gepasseerd waardoor dit nu een contract van lange duur is geworden. Deze week hebben we besloten om toch onze opzeg te willen geven (ik weet het..., we hadden het nog éénmalig moeten verlengen als een korte termijncontract).
Nu zitten we met de vraag over hoeveel de opzegvergoeding juist zou moeten bedragen.
Op woninghuur.vlaanderen.be vind ik het volgende terug:
In ons contract staat echter het volgende:Als de huurder tijdens de eerste drie jaar van de huurovereenkomst de huur beëindigt, moet hij wel aan de verhuurder een opzeggingsvergoeding betalen van:
• drie maanden huur als de huur eindigt in het eerste jaar;
•twee maanden huur als de huur eindigt in het tweede jaar;
• een maand huur als de huur eindigt in het derde jaar.
enDe huurder kan de overeenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. De huurder is wel een vergoeding verschuldigd van anderhalve, één of ene halve maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, tweede of derde jaar van de huurovereenkomst.
Bij ontstentenis van een tijdig betekende opzeg, van een geldige verlenging of indien de huurder in het goed blijft wonen zonder verzet van de verhuurder, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst werd afgesloten. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die bepaald waren in de aanvankelijke overeenkomst van korte duur.
Mijn vraag is dus of (1) ik de modaliteit in het contract van korte duur juist interpreteer (namelijk dat de opzegvergoeding in het tweede jaar één maand bedraagt, zelfs na het overgaan in een contract van lange duur) en (2) indien ja, dat deze modaliteit voorrang heeft op de huurwetgeving.
M.a.w zijn we één of twee maand opzegvergoeding verschuldigd.
Alvast bedankt!
Bart