Huurhuis probleem

Kevin81
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huurhuis probleem

#1 , 09 dec 2019 14:39

Beste mensen

Een jaar terug hebben wij na lang zoeken de ideale woonst gevonden in mijn geboorteregio in Brugge (woonde voordien in Antwerpen). Samen met mijn vriendin en 2 kindjes van onder de 3 jaar hebben we het huurcontract afgesloten. Ik heb toen de verhuurder gezegd dat ik iets zocht voor "de lange termijn" waar ik "mijn kinderen wou laten opgroeien". De maandelijkse kost is hoog, 800 euro maar daarvoor waren er wel 6 slaapkamers en een mooie tuin.

Gezien alles heel vlot ging met de selectieprocedure en het verbale antwoord dat "de lange termijn" geen probleem was zijn wij samen met mijn ouders al een jaar bezig met alles zo goed en mooi mogelijk te maken, al ons geld gaat naar verbouwingen, nieuw sanitair, nieuw elektriciteit, herstellingen, enz..

Zelf heb ik ook een grote passie voor snooker en heb letterlijk twee weken terug een tafel van 4000 euro laten plaatsen op de eerste verdieping (niet zo eenvoudig met stenen van 200 kilo geloof me). Dit heeft me al mijn eigen persoonlijk spaargeld gekost maar was een beloning naar mezelf toe voor bijna 10 jaar sparen.

Stond hier vandaag opeens een mevrouw van één of ander architectenbureau aan de deur met de vraag om foto’s te maken in verband met het indienen van een bouwaanvraag voor de bouw van 4 huizen. Ik viel natuurlijk totaal uit de lucht. De verhuurder heb ik niet meer heb gezien of gehoord sinds het tekenen van het contract.

Als dit effectief waar is en zomaar kan dat hij me nu na 1 jaar buiten wil dan sta ik eigenlijk op straat met 2 kindjes. Ik heb mijn werk in Antwerpen moeten opgeven wegens de grote afstand en nu op zoek naar ander. De kans dat ik een lening krijg voor een eigen huis is volgens mij klein. Verder zijn wij en mijn ouders letterlijk al elk weekend bezig (misschien 2 weken waar niets gebeurd is) voor een jaar lang met alles zo mooi en afgewerkt mogelijk te maken wat ook al duizenden euro's heeft gekost...

Ik ben een beetje radeloos nu en weet niet goed wat me te wachten staat. Kan de verhuurder me echt zomaar buiten gooien ook al heeft hij gezegd dat we hier voor de lange termijn konden blijven?

Wat zijn mijn opties als het echt zover komt (maar als hij al een architectenbureau heeft ingeschakeld dan is het toch menens denk ik dan...

Help.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 dec 2019 15:55

De Woninghuurwet bepaalt:
Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden indien hij voornemens is het onroerend goed of een gedeelte ervan weder op te bouwen, te verbouwen of te renoveren, op voorwaarde dat die werkzaamheden :
- worden uitgevoerd met eerbiediging van de bestemming van het goed die voortvloeit uit de wets- en verordeningsbepalingen inzake stedebouw;
- worden uitgevoerd aan het door de huurder bewoonde gedeelte en
- meer kosten dan drie jaar huur van het verhuurde goed ofwel, indien het gebouw waarin dit goed gelegen is uit verscheidene verhuurde woningen bestaat die aan dezelfde verhuurder toebehoren en die van de werkzaamheden ongerief hebben, meer kosten dan twee jaar huur voor al die woningen samen.
(Met het oog op het goede verloop van de werken kan de verhuurder van verscheidene woningen in eenzelfde gebouw te allen tijde verscheidene huurovereenkomsten beëindigen, met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, voor zover de huurovereenkomst niet tijdens het eerste jaar wordt opgezegd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
De verhuurder moet aan de huurder kennis geven van, ofwel de hem verleende bouwvergunning, of een omstandig bestek, of een beschrijving van de werkzaamheden samen met een gedetailleerde kostenraming, of een aannemingsovereenkomst.
(De werken moeten worden aangevat binnen zes maanden en worden beëindigd binnen vierentwintig maanden na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of, in geval van verlenging, na de teruggave van het goed door de huurder.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Indien de verhuurder, zonder het bewijs te leveren van buitengewone omstandigheden, binnen de gestelde termijn en voorwaarden de werken niet uitvoert, heeft de huurder recht op een vergoeding die gelijk is aan achttien maanden huur.
Op verzoek van de huurder is de verhuurder verplicht hem kosteloos de documenten mede te delen waaruit blijkt dat de werken overeenkomstig de bij deze paragraaf gestelde voorwaarden zijn uitgevoerd.
De partijen kunnen evenwel overeenkomen om de mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.
U had in de huurovereenkomst kunnen bepalen dat de verhuurder u niet vroegtijdig kon opzeggen. Dan had u de zekerheid van een langlopend (negen jaar) contract. Aan u om te bewijzen dat dit werd overeengekomen.

Kevin81
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 dec 2019 19:50

De Woninghuurwet bepaalt:
Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden indien hij voornemens is het onroerend goed of een gedeelte ervan weder op te bouwen, te verbouwen of te renoveren, op voorwaarde dat die werkzaamheden :
- worden uitgevoerd met eerbiediging van de bestemming van het goed die voortvloeit uit de wets- en verordeningsbepalingen inzake stedebouw;
- worden uitgevoerd aan het door de huurder bewoonde gedeelte en
- meer kosten dan drie jaar huur van het verhuurde goed ofwel, indien het gebouw waarin dit goed gelegen is uit verscheidene verhuurde woningen bestaat die aan dezelfde verhuurder toebehoren en die van de werkzaamheden ongerief hebben, meer kosten dan twee jaar huur voor al die woningen samen.
(Met het oog op het goede verloop van de werken kan de verhuurder van verscheidene woningen in eenzelfde gebouw te allen tijde verscheidene huurovereenkomsten beëindigen, met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, voor zover de huurovereenkomst niet tijdens het eerste jaar wordt opgezegd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
De verhuurder moet aan de huurder kennis geven van, ofwel de hem verleende bouwvergunning, of een omstandig bestek, of een beschrijving van de werkzaamheden samen met een gedetailleerde kostenraming, of een aannemingsovereenkomst.
(De werken moeten worden aangevat binnen zes maanden en worden beëindigd binnen vierentwintig maanden na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of, in geval van verlenging, na de teruggave van het goed door de huurder.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Indien de verhuurder, zonder het bewijs te leveren van buitengewone omstandigheden, binnen de gestelde termijn en voorwaarden de werken niet uitvoert, heeft de huurder recht op een vergoeding die gelijk is aan achttien maanden huur.
Op verzoek van de huurder is de verhuurder verplicht hem kosteloos de documenten mede te delen waaruit blijkt dat de werken overeenkomstig de bij deze paragraaf gestelde voorwaarden zijn uitgevoerd.
De partijen kunnen evenwel overeenkomen om de mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.
U had in de huurovereenkomst kunnen bepalen dat de verhuurder u niet vroegtijdig kon opzeggen. Dan had u de zekerheid van een langlopend (negen jaar) contract. Aan u om te bewijzen dat dit werd overeengekomen.
Makkelijk gezegd maar wie weet dat allemaal... ik ken niets van zulke zaken, ik had zijn woord en dat was voldoende voor mij. Blijkbaar is een woord niet veel waard. Ik zou het in zijn plaats een gezin met twee kinderen niet kunnen aandoen..

Reclame

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 dec 2019 09:45

begin al eens met de gegevens van uw huurcontract te vermelden;

- ingangsdatum
- ondertekeningsdatum
- duur (korte of lange duur)

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 10 dec 2019 09:57

Had u akkoord van de verhuurder om al die aanpassingen/verbouwingen te doen (nieuw sanitair, nieuwe elektriciteit,...) ?

Kevin81
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 dec 2019 22:51

Had u akkoord van de verhuurder om al die aanpassingen/verbouwingen te doen (nieuw sanitair, nieuwe elektriciteit,...) ?
Ik heb heb gevraagd in mail of ik dingen mocht doen (dat was toen voor de afbraak van een stuk bebouwing in de tuin en of ik de keuken mocht vernieuwen (wat ik gelukkig nog niet gedaan had maar dat stond in de planning).. het antwoord via mail was letterlijk en ik quote: "Je doet maar wat je wilt, groetjes". Das ook het laatste dat ik van hem heb gehoord sinds de contracttekening. Er is ook nooit een plaatsbeschrijving gebeurd en nooit een waarborg gevraagd of betaald..

bambipower
Berichten: 1034

#7 , 11 dec 2019 11:26

Je doet maar wat je wil, klinkt mij als ' doe maar,zolang je het maar terug naar originele staat zet bij verlaten woonst'.

Sorry, maar je verbouwd toch niet andermans huis? Dat zijn risicos die je neemt, op eigen verantwoordelijkheid.

Kevin81
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 dec 2019 23:33

Je doet maar wat je wil, klinkt mij als ' doe maar,zolang je het maar terug naar originele staat zet bij verlaten woonst'.

Sorry, maar je verbouwd toch niet andermans huis? Dat zijn risicos die je neemt, op eigen verantwoordelijkheid.
Ik was van plan hier de rest van men leven te wonen... zoals gezegd, ik heb hem bij contract tekening gevraagd of dit "voor de lange termijn was" en het antwoord was positief.. mag ik dan voor de rest van men leven geen nieuwe keuken, badkamer of elementaire zaken als elektriciteit, verwarming of sanitair in orde doen?

Het is de eerste keer dat ik huur, misschien was ik naïef maar ik had een woord en als ik hier 40 jaar woon, ook al is dat technisch niet van mij.. het was bedoeld voor mijn hele leven dus dat is goed genoeg "van mij" om dan alles goed te doen.

bambipower
Berichten: 1034

#9 , 13 dec 2019 09:49

Je hebt 3 cruciale fouten gemaakt :
- iemand onbekend geloven op zijn woord
- geld investeren in iemand anders zijn huis
- u niet inlezen in de huurwetgeving als je iets gaat huren

Nuja, je word nog niet uit de woning gezet. Architecten moeten er nog aan beginnen, en bouwaanvragen zijn nog niet goedgekeurd. Hier kan nog lange tijd overgaan.

Je hoeft nog niet te pannikeren, maar tlijkt me wel logisch dat je niet meer investeerd in iemand anders zijn huis. Vervangen van keukens, elektriciteit, ... zijn taken van de verhuurder. Die moet dat doen, als het HEM past

Tor
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 dec 2019 21:18

Is het huurcontract geregistreerd? Dit kan je nakijken op myminfin.be

Terug naar “Huren”