Vakantiewoning huren voor professioneel gebruik?

a_heeft_een_vraag
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vakantiewoning huren voor professioneel gebruik?

#1 , 07 dec 2019 23:49

Mag ik als zelfstandige een vakantiewoning huren, bijvoorbeeld voor een week, om daar in die periode een workshop te organiseren voor klanten? Dient de verhuurder daarvoor iets te regelen? Als de verhuurder akkoord is, is alles dan in orde of loop ik ergens een juridisch risico?

En een andere, gerelateerde vraag, gesteld dat ik mag huren voor professioneel gebruik: mag ik in die vakantiewoning een (basic) maaltijd bereiden voor mijn klanten? (Gesteld dat de keuken niet FAVV-gecontroleerd is)

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 dec 2019 09:37

Als dit beroeps matig is, zal je toch best eens bellen met het FAVV, want de boetes kunnen toren hoog zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

a_heeft_een_vraag
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 dec 2019 12:02

Als dit beroeps matig is, zal je toch best eens bellen met het FAVV, want de boetes kunnen toren hoog zijn .
Goede suggestie. Zonet gedaan, het blijkt geen probleem. Een toelating/controle is enkel nodig indien de commerciële activiteit over het voedsel gaat, bvb horeca-zaak of traiteurdienst. Niet als je een lesgeeft over een ander onderwerp en daarbij een eenvoudige maaltijd voorziet.

Mijn oorspronkelijke vraag blijft wel gelden: zijn er (andere) zaken waar ik als ondernemer rekening mee moet houden bij het huren van een privéwoning voor professioneel gebruik? Bvb belastingtechnisch?

Reclame

dako
Berichten: 333

#4 , 09 dec 2019 15:24

In principe is dit geen probleem qua belastingen. Zorg wel dat de overeenkomt op de vennootschap/je zakelijke gegevens staat zodat hierover al geen discussie kan ontstaan. Zorg ook dat je dit kan bewijzen (vb foto's facebook, inschrijvingen met locatie,...) om discussie over het beroepsmatige karakter van deze kost te voorkomen.

Geef ook door aan de huurder wat de plannen zijn en maak hierover ook goede afspraken. Mogelijks zorg je vb voor parkeeroverlast,... wat mogelijk niet gewenst is. Zo ontstaan er ook geen misverstanden over de activiteiten,...

Verder weet ik wel niet of dit best nog bij de gemeente/stad en verzekeringen gemeld/nagevragen kan worden. Mogelijk is dit geen probleem, maar indien het een workshop "vuurwerk maken voor beginners" is vermoed ik toch hier extra vergunningen en/of extra verzekeringen voor nodig zullen zijn...

Terug naar “Huren”