Pagina 1 van 1

Werkruimte huurhuis

Geplaatst: 06 dec 2019 10:53
door Leerkracht
Ik ben leerkracht piano in het DKO en ik bereid thuis veel voor voor de lessen. Ik heb gelezen dat ik een deel van van de kosten (huur, energieverbruik, piano stemmen,...) mag inbrengen. Dit is geen aparte ruimte, maar een deel van het huis waar ook gewoon geleefd wordt. Daarbij komt ook nog eens bij dat het een huurhuis is, dus dat moet vermeld worden in het huurcontract (het beroepsmatig gebruiken van het huurhuis).
Mijn vraag: is dit toegestaan, en zo ja, op welke manier en onder welke voorwaarden moet dit vermeld worden in het huurcontract?
Alvast bedankt!

Re: Werkruimte huurhuis

Geplaatst: 06 dec 2019 11:17
door D0gD0g
Normaal staat er een clausule in uw huurcontract, dat commerciele activiteiten wel of niet toegestaan zijn.
Staat er niets, zou ik alsnog eens navraag doen bij uw verhuurder.

Re: Werkruimte huurhuis

Geplaatst: 06 dec 2019 16:11
door Freshprince
Opletten met inbrengen van huur, jouw verhuurder gaat dan veel zwaarder belast worden op zijn huurinkomsten. Meeste huurcontract bevatten een expliciet verbod om dit te doen. Uw les voorbereid mag u hoe dan ook doen thuis.

Re: Werkruimte huurhuis

Geplaatst: 06 dec 2019 17:45
door basejumper
Beste

Toch even kijken of het sop de kool waard is.
De kost dient omgerekend over aandeel professioneel gebruik.
Stel dat de gebruikte ruimte 10 % van de woonoppervlakte in neemt. En u gebruikt die ruimte niet enkel professioneel maar ook privé. Stel dat men aanvaardt dat er 1/3 beroepsgebruik is van die ruimte. Dan kom je aan 10 % x 1/3 = 3,33 % van je huur/energie/verwarmingskosten dewelke je als kost kan inbrengen. Daarmee zal je niet boven de forfaitaire beroepskosten komen. En inderdaad : de verhuurder wordt veel zwaarder belast en daarom is in de meeste contracten beroepsgebruik uitgesloten.