Situatie : ik woon op gelijkvloers, op het eerste verdiep 1 appartement, op het tweede verdiep 2 studio's, waarvan 1 recent verhuurd aan een nieuwe student (september '19), de andere wordt constant verhuurd aan toeristen. (allemaal zelfde eigenaar)
De beerputten komen toe op mijn koer, mijn privé-koer, dus niet gemeenschappelijk. Ik wil de beerputten laten legen en morgen komen ze daarvoor.
1/4 van de rekening is voor mij ...
1/4 van de rekening wil ik geven aan de buur van het appartement van de 1ste verdieping, die is daarmee akkoord.
2/4 van de rekening wil ik aan de eigenaar geven.
Aangezien eigenaar momenteel weer in China zit en het nog een tijdje duurt voor hij terug is, heb ik dit allemaal doorgegeven via e-mail met het immo-kantoor in CC.
Vandaag kreeg ik e-mail terug van het immo-kantoor met als antwoord om het gelieve niet van de huur af te trekken omdat dat dan te verwarrend zou zijn. Ik belde meteen naar het immo-kantoor om te zeggen dat ik dan wel zou moeten wachten om de huur te betalen, aangezien ik onmogelijk de rekening voor het hele gebouw kan betalen en nog eens de huur daarboven op, want ik moet meteen de rekening betalen aan de ruimdienst via bancontact.
Ook beschouwt de eigenaar, zo zegt het immo-kantoor, de 2 studio's als 1 appartement en zou hij slechts 1/3 ipv 2/4 (de helft) willen betalen.
Volgens mij is dat toch niet logisch (ook niet volgens het kantoor hoor, maar wat kunnen ze doen), aangezien er in elke studio een toilet voorzien is en in die ene studio die aan de toeristen verhuurd wordt, zijn het altijd koppels die komen.
Maar volgens de eigenaar zijn heel rare logica ('t is een Chinees hé) is dat zo omdat er in de appartementen 2 wc's zijn en in de studio's slechts 1. Ja, zeg, ik woon hier ook alleen hé, 't is niet omdat ik 2 wc's heb, dat ik dubbel zoveel naar de wc moet of zo

Wat zou ik nu doen? Toch aftrekken van de huur, dan kan ik die morgen meteen betalen, of wachten met betalen van de huur en het risico lopen dat de eigenaar slechts 1/3 van de rekening betaalt?
Aangetekende brieven sturen heeft nu geen zin, aangezien eigenaar in China zit.
Ook even meedelen dat ik leef van een invaliditeitsuitkering, dus zo breed heb ik het niet, maar ik ben wel een correcte betaler...