Legen beerputten

NatD
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Legen beerputten

#1 , 28 nov 2019 14:17

Ik heb hier weer iets aan de hand hoor, grrr!

Situatie : ik woon op gelijkvloers, op het eerste verdiep 1 appartement, op het tweede verdiep 2 studio's, waarvan 1 recent verhuurd aan een nieuwe student (september '19), de andere wordt constant verhuurd aan toeristen. (allemaal zelfde eigenaar)

De beerputten komen toe op mijn koer, mijn privé-koer, dus niet gemeenschappelijk. Ik wil de beerputten laten legen en morgen komen ze daarvoor.

1/4 van de rekening is voor mij ...
1/4 van de rekening wil ik geven aan de buur van het appartement van de 1ste verdieping, die is daarmee akkoord.
2/4 van de rekening wil ik aan de eigenaar geven.

Aangezien eigenaar momenteel weer in China zit en het nog een tijdje duurt voor hij terug is, heb ik dit allemaal doorgegeven via e-mail met het immo-kantoor in CC.

Vandaag kreeg ik e-mail terug van het immo-kantoor met als antwoord om het gelieve niet van de huur af te trekken omdat dat dan te verwarrend zou zijn. Ik belde meteen naar het immo-kantoor om te zeggen dat ik dan wel zou moeten wachten om de huur te betalen, aangezien ik onmogelijk de rekening voor het hele gebouw kan betalen en nog eens de huur daarboven op, want ik moet meteen de rekening betalen aan de ruimdienst via bancontact.

Ook beschouwt de eigenaar, zo zegt het immo-kantoor, de 2 studio's als 1 appartement en zou hij slechts 1/3 ipv 2/4 (de helft) willen betalen.
Volgens mij is dat toch niet logisch (ook niet volgens het kantoor hoor, maar wat kunnen ze doen), aangezien er in elke studio een toilet voorzien is en in die ene studio die aan de toeristen verhuurd wordt, zijn het altijd koppels die komen.

Maar volgens de eigenaar zijn heel rare logica ('t is een Chinees hé) is dat zo omdat er in de appartementen 2 wc's zijn en in de studio's slechts 1. Ja, zeg, ik woon hier ook alleen hé, 't is niet omdat ik 2 wc's heb, dat ik dubbel zoveel naar de wc moet of zo :?

Wat zou ik nu doen? Toch aftrekken van de huur, dan kan ik die morgen meteen betalen, of wachten met betalen van de huur en het risico lopen dat de eigenaar slechts 1/3 van de rekening betaalt?

Aangetekende brieven sturen heeft nu geen zin, aangezien eigenaar in China zit.

Ook even meedelen dat ik leef van een invaliditeitsuitkering, dus zo breed heb ik het niet, maar ik ben wel een correcte betaler...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf

#2 , 28 nov 2019 14:48

U hoeft in principe niets te regelen met de andere huurders. Laat de verhuurder dit maar doorrekenen aan hen. U hebt tenslotte geen enkele overeenkomst met de andere huurders.

Dat uw verhuurder in China zit, is uw probleem niet. Zend hem een aangetekende zending met in kopie de afrekening van de ruiming en meld hem dat aangezien slechts 1 van de 4 woongelegenheden door u bewoond wordt, u 3/4e van de kosten teruggestort wenst te zien op uw rekening.

Vermeld in de brief dat u ofwel binnen de 14 dagen een antwoord verwacht, of het betreffende bedrag op uw rekening wil zien staan. Als geen van beiden gebeurt binnen de 14 dagen, zal u dit interpreteren als akkoord van de verhuurder en zal u het bedrag gewoon afhouden van de volgende huur en de zaak als afgesloten beschouwen.

Als ik dan niets verneemt van de verhuurder binnen de 14 dagen, doet u gewoon wat in de brief staat. Verhuurder heeft daarna geen poot meer om op te staan, want hij heeft niet gereageerd op het aangetekend schrijven. Dat hij in China zat, zal door de vrederechter niet als geldig excuus beschouwd worden.

Vraagje: u spreekt over beerputTEN? Heeft iedere woongelegenheid zijn eigen beerput? Als dit zo is, waarom had u dan niet enkel de uwe laten ledigen?
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------

NatD
Topic Starter

#3 , 28 nov 2019 15:04

U hoeft in principe niets te regelen met de andere huurders. Laat de verhuurder dit maar doorrekenen aan hen. U hebt tenslotte geen enkele overeenkomst met de andere huurders.

Dat uw verhuurder in China zit, is uw probleem niet. Zend hem een aangetekende zending met in kopie de afrekening van de ruiming en meld hem dat aangezien slechts 1 van de 4 woongelegenheden door u bewoond wordt, u 3/4e van de kosten teruggestort wenst te zien op uw rekening.

Vermeld in de brief dat u ofwel binnen de 14 dagen een antwoord verwacht, of het betreffende bedrag op uw rekening wil zien staan. Als geen van beiden gebeurt binnen de 14 dagen, zal u dit interpreteren als akkoord van de verhuurder en zal u het bedrag gewoon afhouden van de volgende huur en de zaak als afgesloten beschouwen.

Als ik dan niets verneemt van de verhuurder binnen de 14 dagen, doet u gewoon wat in de brief staat. Verhuurder heeft daarna geen poot meer om op te staan, want hij heeft niet gereageerd op het aangetekend schrijven. Dat hij in China zat, zal door de vrederechter niet als geldig excuus beschouwd worden.

Vraagje: u spreekt over beerputTEN? Heeft iedere woongelegenheid zijn eigen beerput? Als dit zo is, waarom had u dan niet enkel de uwe laten ledigen?
Met mijn bovenbuur, die van het eerste verdiep, heb ik een goede verstandhouding, we komen goed overeen, dus dat is geen probleem om haar 1/4 van de rekening te geven. We delen ook de cv-ketel, die in haar appartement staat, zij laat die onderhouden en geeft dan ook de helft van de rekening aan mij.

Over de beerputten : er zijn 2 beerputten voor 4 woongelegenheden en ik weet ook niet in welke beerput mijn wc's toekomen ...

Reclame

bambipower

#4 , 28 nov 2019 15:08

Dat kan je testen met de putten open te leggen en eens door te trekken

Zelf snap ik niet goed dat je al een afspraak maakt met de beerputreiniger,voor je een akkoord hebt van de andere bewoners/eigenaar

NatD
Topic Starter

#5 , 28 nov 2019 15:27

Dat kan je testen met de putten open te leggen en eens door te trekken

Zelf snap ik niet goed dat je al een afspraak maakt met de beerputreiniger,voor je een akkoord hebt van de andere bewoners
Met mijn bovenbuur heb ik afgesproken, voor de studio's is dat met de eigenaar dat ik moet afspreken, en dat is allemaal via mail gegaan, zoals in mijn eerste post staat, alleen doet de eigenaar weer moeilijk.

Immo-kantoor had in eerste instantie ook gezegd dat ik het in feit enkel hoefde te laten weten aan de eigenaar. Dat heb ik ook gedaan via mail met kantoor in CC. Ik bel dan ook altijd even om te vragen of ze de mail ontvangen hebben, omdat de eigenaar zelf nooit antwoordt, ook niet op mails van hen, behalve als hij niet akkoord gaat met iets, dan gaat hij zelfs persoonlijk naar het kantoor om te klagen.
Aangezien ik geen antwoord kreeg, nam ik aan dat hij akkoord ging en heb ik de afspraak vastgelegd. Toen kreeg ik vandaag antwoord via mail van het kantoor met zijn reactie ...

bambipower

#6 , 28 nov 2019 15:33

In sommige gevallen word er een verdeling gemaakt naargelang de grote of woonoppervlak van de woning.

Of je er dan alleen woont of niet, maakt dan niet uit. Je kan er met meer wonen.
Ikzelf meld dit in mijn huurcontracten om achteraf geen discusie te hebben.

Wat ik in uw geval zou doen, is die afspraak van morgen afzeggen. En uw huisbaas laten weten, dat, omdat er geen overeenkomst is, hij het zelf mag regelen (wel iets vriendelijker geformuleerd)

D0gD0g

#7 , 28 nov 2019 15:37

BW Art.1756 "Het ruimen van septische putten en van secreten komt ten laste van de verhuurder, indien niet het tegendeel bedongen is."

Dus als er niets in uw contract staat dat de huurder de kosten voor het ledigen van de septische putten moet betalen, dan is het ten laste van de verhuurder.

WizardGandalf

#8 , 28 nov 2019 15:50

Wel opletten, want het Vlaams Woninghuurdecreet bepaalt dit anders voor contracten vanaf januari 2019. Het legen van een sceptische put wordt daar als klein onderhoud gezien dat ten laste is van de huurder. Zie https://www.woninghuur.vlaanderen/sites ... aatsen.pdf
------ Wizard Gandalf ------

NatD
Topic Starter

#9 , 28 nov 2019 16:26

Contract is van voor 2019 en er staat niks van in het contract.
Nu vind ik enigszins wel dat ik toch iets mag betalen voor het lossen van mijn uitwerpselen, zelf vind ik dat normaal.
Maar dat artikeltje 1756 uit het BW heeft me wel doen besluiten dat ik gewoon de helft van de rekening zal aftrekken van de huur.
Ik heb dat net ook zo telefonisch doorgegeven aan het immo-kantoor en zij vinden dat ok...

bosprocureur

#10 , 28 nov 2019 16:39

Als er niet in het contract staat, vrees ik dat de eigenaar en alleen hij recht heeft op de inhoud van de beerput. Vroeger was dat een waardevol product. De eigenaar mag dus in principe de inhoud laten wegnemen.

Gelukkig wordt in de nieuwe contracten van een iets moderner principe uitgegaan.
Wat u hierboven in #4 zegt, doe dat dan ook, maar bevestig minstens per mail aan immo en eigenaar. Als die dan oostindisch doof blijft, dan hebt u tenminste tijdig verwittigd.

NatD
Topic Starter

#11 , 28 nov 2019 17:03

Als er niet in het contract staat, vrees ik dat de eigenaar en alleen hij recht heeft op de inhoud van de beerput. Vroeger was dat een waardevol product. De eigenaar mag dus in principe de inhoud laten wegnemen.
:mrgreen:
Gelukkig wordt in de nieuwe contracten van een iets moderner principe uitgegaan.
Wat u hierboven in #4 zegt, doe dat dan ook, maar bevestig minstens per mail aan immo en eigenaar. Als die dan oostindisch doof blijft, dan hebt u tenminste tijdig verwittigd.
Uiteraard zal de eigenaar (en immo) zoals gewoonlijk alles in detail berekend met de nodige bijlagen erbij krijgen via mail. :wink:

bosprocureur

#12 , 28 nov 2019 17:07

Voilà, iedereen weer tevree. :D :P

NatD
Topic Starter

#13 , 30 nov 2019 14:31

Hmm, ik denk dat de eigenaar een beetje minder tevreden zal zijn.

Een van de redenen dat ik iemand heb laten komen heb om de beerputten te laten reinigen, was omdat mijn wc meer en meer begon te borrelen. Dit heb ik meermaals gemeld aan de eigenaar (en immo) met het nodige filmmateriaal erbij.
Maar de reden dat ik niet meer wilde wachten, was omdat het afvoerputje op mijn koer ook begon te borrelen de laatste weken en daar een enorme beergeur uitkwam, en het water liep gewoon niet meer weg als het stortregende.

Enfin, de ruimdienst is gekomen en heeft de putten geleegd. In feite is er maar 1 beerput, de andere is, ik weet niet hoe je dat noemt, een vergaarput waar de beerput in toekomt en van waar het dan zou moeten weglopen naar het riool via een rioolbuis.

De ruimdienst zei dat ze een zwaar vermoeden hadden dat die rioolbuis gebroken is, ook omdat zijn "rat" constant bleef haperen, en dat daardoor de meeste problemen komen, als het effectief zo is.
Om zeker te weten, moet dat met een camera bekeken worden, maar dat is dus iets wat ik overlaat aan de eigenaar, omdat die camera-dinges veel geld kost en. Ik heb dat ook meteen telefonisch laten weten aan het immo-kantoor en de eigenaar via mail (met immo in CC).

Maar nu, dat afvoerputje, je weet wel, zo een vierkante tegel met een roostertje in dat het water laat weg lopen. Als de ruimdienst daar met een of andere tang aan de buis kwamen waarin het water dus loopt, hadden ze die hele tegel mee. Die was blijkbaar niet met cement (of wat dat ook mag zijn) vastgemaakt tussen de andere tegels, maar met zachte silicone, gewoon op de blote aarde.
Nu komt mijn vraag : Moet ik dat afvoerputje laten herstellen op mijn kosten of is dat overmacht omdat het maar met silicone vastgemaakt is?

bosprocureur

#14 , 30 nov 2019 15:43

Dat het putdekseltje loskomt bij normaal onderhoud, is m.i. iets dat de eigenaar moet herstellen, of laten herstellen.

Belangrijker op dit ogenblik is die mogelijke breuk in de afvoerbuis. Laat dat aangetekend weten aan de eigenaar en aan zijn vertegenwoordiger, en vraag herstelling per kerende. U wil toch niet met eindejaar geconfronteerd worden met een overlopend systeem? Volgens art. A 1bis van de Wet van Murpy zal zoiets immers bij voorkeur voorvallen op het ogenblik dat er geen stielmannen m/v/x aan het werk zijn :roll:

NatD
Topic Starter

#15 , 30 nov 2019 15:56

Dat het putdekseltje loskomt bij normaal onderhoud, is m.i. iets dat de eigenaar moet herstellen, of laten herstellen.

Belangrijker op dit ogenblik is die mogelijke breuk in de afvoerbuis. Laat dat aangetekend weten aan de eigenaar en aan zijn vertegenwoordiger, en vraag herstelling per kerende. U wil toch niet met eindejaar geconfronteerd worden met een overlopend systeem? Volgens art. A 1bis van de Wet van Murpy zal zoiets immers bij voorkeur voorvallen op het ogenblik dat er geen stielmannen m/v/x aan het werk zijn :roll:
Murphy doet hier goed zijn werk, want iedere keer als er iets aan de hand is, is dat net als de eigenaar in China zit, en die zit daar niet het hele jaar door ... Hij zou pas terugkomen tegen 20 december, dus een aangetekende brief nu sturen heeft niet direct nut, want die zou toch maar terugkomen (na 14 dagen dacht ik)

Maar om die afvoerbuis te herstellen, indien die kapot zou zijn, moet de vloer daarvoor dan niet opengebroken worden of zijn er andere manieren? Die ligt uiteraard net onder mijn keuken(kasten) wat zou willen zeggen dat ik dan zonder keuken zit. Natuurlijk is het belangrijk dat dit hersteld wordt, dat weet ik ook.

Terug naar “Huren”