Isolatie huurwoning - verhoging huur

EdNoorman
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Isolatie huurwoning - verhoging huur

#1 , 28 nov 2019 12:17

Hallo,

In het kader van de nieuwe isolatie-wetgeving moet ik een huurwoning laten isoleren.
Dit houdt in dat het plat dak moet geïsoleeerd worden (+/-12.000 €) en dat de
buitenramen (in slechte staat) moeten vervangen worden door dubbele beglazing.
(Raming 5.000 €). Schilderwerken buiten : 2.000 €
Huidige huurprijs is 420,05 €.
Mag ik na de renovatie deze huurprijs verhogen ? Met Hoeveel ?

Dank - beste groet,
EdN

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 28 nov 2019 12:36

De werken die je deed mogen er geen zijn die uitgevoerd werden om de woning in overeenstemming te brengen met de minimale vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid. Voor zo'n werken kan je immers nooit een herziening van de huurprijs vragen.

Dit zijn aanpassingen die door de wetgeving opgelegd worden en daarvoor mag je de huur niet opslaan.

Schilderwerken buiten zijn altijd ten laste van de verhuurder.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2019 10:31

Zowel in de huurwet als in het huurdecreet staat opgenomen dat je de huurprijs NIET mag aanpassen voor werken die dienen om de woning conform te maken aan de geldende wetgeving. Met andere woorden, plaats je dakisolatie of dubbele beglazing dan verhoog je de huurprijs NIET. Plaats je zonnepanelen, muurisolatie, warmtepomp... dan kan je hem eventueel wel verhogen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 29 nov 2019 10:46

Met nog andere woorden, ofwel laat je het zo, ofwel zeg je bij de eerstvolgende gelegenheid op, en verhuur aan marktconforme prijzen.

Verd*** moeilijke keuze. :shock:

EdNoorman
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 nov 2019 11:04

Dank allen voor de info.

Als ik Bosprocureur goed begrijp mag ik dus de huidige huurder
opzeggen bij de eerstvolgende 3 jarige termijn van het contract
om dan terug te verhuren aan een nieuwe huurder.
Mag ik niet voorstellen aan de huidige huurder dat die mag blijven
aan een actuele prijs ?

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 29 nov 2019 11:31

U kan het altijd voorstellen....
Maar de huurwet is dwingend in dit geval, en het mag niet. U bent dan onwettig bezig.

Huurder hoeft niet te aanvaarden, en als hij al aanvaardt, kan hij, zover ik weet, binnen een paar jaar bijvoorbeeld al het "teveel betaalde" terugvorderen.

Bij eventuele opzeg, houd rekening met de eventuele verschuldigde vergoedingen...

bambipower
Berichten: 1034

#7 , 29 nov 2019 12:42

In dit geval zou ik opzeg doen, op einde 3jarige periode

Heeft als voordeel dat je de werken rustig kan uitvoeren, zonder afhankelijk te zijn van je huurder.
Als groot nadeel : snel een GOEDE huurder vinden achteraf.

420€ is wel heel lage huishuur om daaraan te blijven verhuren.

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 29 nov 2019 13:13

Even voor de duidelijkheid, huurprijsverhoging voor het dak te isoleren of nieuwe ramen kan wel onder het Vlaams huurdecreet. Er staat expliciet om aan de minimale vereisten te voldoen. Voor dakisolatie wil dat zeggen +/- 4 cm minerale wol en voor de ramen dubbel glas. Dat is niet hetzelfde als de norm van 20 cm minerale wol en ramen uitgerust met geïsoleerde profielen en hoogrendementsglas.

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 29 nov 2019 14:23

............... Als al dat werk + investering toch moet gebeuren nog beknibbelen op een paar cm isolatie en dergelijke. Dan blijf je gewoon aan de onderkant van de huurmarkt zweven... Geen goed vooruitzicht vind ik.

KJ86
Berichten: 2663

#10 , 29 nov 2019 18:13

Bijna iedereen doet uiteraard veel beter dan de minimale eisen voorzien.
Heel veel verhuurders kunnen de huurprijs verhogen.
De wetgever heeft gecommuniceerd dat het de bedoeling is om de huurprijs te verhogen met hetgeen dat uitgespaard wordt in verbruik. In veel situaties spreken we over bedragen tussen de 25 en 50 euro per maand, gas kost niets.

EdNoorman
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 nov 2019 22:24

Onduidelijkheid troef vind ik....
Ik ga evt een investering van goed 20.000 € doen : om de wet te volgen én omdat het nodig is (buitenschilderwerken).
Het huurcontract is ingegaan in 1985. (Via mijn inmiddels overleden moeder aan een zéér lage prijs en ieder jaar geïndexeerd).
Mijn makelaar zegt dat bij serieuze verbeteringen kan voorgesteld worden om de huurprijs te verhogen. Sommigen onder u zeggen dan weer dat het onwettelijk is, anderen laten doorschijnen dat het wél kan ... (via vrederechter....?) Ik zit hier écht wel met een probleem.... Ik wil een inmiddels bejaarde huurder niet zomaar opzeggen, ik ben op zoek naar een "menselijke oplossing" voor beide partijen. Tja....

bosprocureur
Berichten: 6854

#12 , 29 nov 2019 22:28

Tja, begrijpelijk...

Wat is de "normale " huurprijs in die buurt voor een vergelijkbare woning? En hoeveel zou u normaal willen ontvangen ?

EdNoorman
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 nov 2019 22:47

Rijhuis : gelegen vlak bij centrumstad. Inkom - zit- en eetkamer - keuken en achterkeuken - toilet - overdekt terras en tuintje - volledig onderkelderd (kelder toegang langs binnen en langs terras) - 3 slaapkamers en badkamer. Plat dak met lichtkoepel in de gang. Geschatte oppervlakte dak 61m2. Ik ga voor een min. prijs van 750 €/mnd. Na de nodige investeringen. Realistisch toch ?

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 dec 2019 10:08

Dat is natuurlijk wel een serieuze sprong. Grote kans dat uw huurder plots niet meer maandelijks stipt kan betalen he.

D0gD0g

#15 , 02 dec 2019 11:54

Dat is natuurlijk wel een serieuze sprong. Grote kans dat uw huurder plots niet meer maandelijks stipt kan betalen he.
Ik vind het schandalig wat TS hier wil bewerken.
Feit is TS U moet als verhuurder uw huis onderhouden en in leefbare staat houden. U schrijft zelf dat uw ramen versleten zijn. Dat bewijst toch al dat u niet het nodige onderhoud hebt gedaan aan uw woning.
U heeft wel waarschijnlijk alle jaren de huur geindexeerd. Voor wat is die jaarlijkse indexering denkt u? Ja inderdaad om de gestegen kosten aan onderhoud te compenseren.
Nu na zovele jaren moet u uw pand aanpassen aan de nieuwe norm en opnieuw wilt u de huurder daar voor belasten, alhoewel de wet een huurverhoging uitsluit om het pand conform de wet in orde te maken.
Dat die man daar al zovele jaren woont en dat nu nog een kleine huur is doet niks terzake.
Als je wil woekeren en aan huisjes melkerij doen, moet je de huurder opzeggen en uw oud pand renoveren zo simpel is het.
Geen ene huurder gaat tolereren dat u de huur zo fel opslaat en dat gaat eindigen voor de vrederechter waar je het scheel op je neus zult krijgen.
Dergelijke verhuurders maken mij zeer boos.

Terug naar “Huren”