controle appartement

martine
Topic Starter
Berichten: 93

controle appartement

#1 , 24 nov 2019 16:57

Beste,
Wij zijn eind september uit verlof gekomen en er lag een aangetekend schrijven klaar dat er een controle was geweest van het appartement dat ik verhuur. ( controle door woning Vlaanderen).
Deze hadden een controle uitgevoerd op het moment dat er nog zichtbare schade te zien was van een water leiding die was gescheurd in de badkamer en nog in discussie lag met de verzekering.(dus deze schade was nog niet hersteld).
Persoon viel ook over een wasmachine dat in de badkamer staat. (zoals bij vele appartementen )
Ik heb dan alles van de elektriciteit laten vervangen en beveiligen.
Doch voor beide mankementen heeft men het appartement onbewoonbaar verklaart (strafpunten) ze terug komen voor te zien of alles in orde is.
Nu ik heb eigenlijk twee vragen:
1: Moet ik niet per schrijven op de hoogte gebracht worden dat er een controle gaat plaats vinden.(controleur die geweest is zonder mijn weten zegde tegen huurder dat ik er geen zaken mee had)?.
2: Na al verschillende gehoord te hebben,,,, zeggen ze dat het wasmachine mag blijven staan indien er een verliesstroomschakelaar van 10 millie ampere tussen staat.(al gebeurt door elec. firma)
Wat is nu eigenlijk waar ?
Vooral vraag 1 daar zit ik mee, als ik op mijn appartement wil dan moet ik eerst vraag doen bij huurder en deze persoon komt zo maar binnen gevallen .
Hartelijk Dank
MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 24 nov 2019 17:20

Klopt, het is de huurder die beslist wie hij wel of niet binnenlaat, niet de eigenaar.

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 24 nov 2019 18:27

Wonen vlaanderen doet geen willekeurige controles. Enkel controles op vraag van huurder / ocmw / gemeente of via een sociale instelling.

Ik denk of vermoed dat je dus dichterbij moet zoeken.

Vraag 2 : ik dacht dat een badkamer altijd een wisselstroomschakelaar moet hebben. Ben niet zeker. Op wonen vlaanderen is er een pdf te vinden, die je daarover meer duidelijkheid geeft.

https://www.wonenvlaanderen.be/sites/wv ... jnen_2.pdf

Of via hier : https://www.wonenvlaanderen.be/woningkw ... ch-verslag

Reclame

katwezel
Berichten: 375

#4 , 24 nov 2019 19:52

Differentieel van 10 ma moet voor stopcontacten die binnen zone 2 komen , dat is binnen 60 cm van lavabo , douche en bad
Een wasmachine mag strikt genomen volgens het arei niet in vochtige ruimten worden gezet omdat ze niet voldoen aan de voorgeschreven isolatienormen voor deze ruimte
(ze staan niet vermeld bij de wel toegelaten toestellen)

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 nov 2019 16:14

Herstel de opgesomde gebreken en vraag een hercontrole aan. Vraag aan uw huurder dat hij de wasmachine de dag van de controle in de garage zet of zo. Probleem opgelost. Conformiteitsattest afgeleverd.

(wellicht heeft de huurder de controle zelf aangevraagd omdat hij wil dat er schot in de zaak komt. Is de discussie met de verzekering ondertussen achter de rug?)

Terug naar “Huren”