honden op een studio als huurder

lookstrip
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

honden op een studio als huurder

#1 , 22 nov 2019 15:57

Sinds 2 jaar heb ik een alleenstaande jongdame die een studio huurt en bij ondertekening toegaf dat ze een kleine hond had die veel voor haar betekende en zij deze graag mee op de studio zou hebben. Ondanks in het contract vermeld stond dat er geen huisdieren mochten aanwezig zijn heb ik dit toegelaten. Zelf een hond hebbende weet ik wat dit kan betekenen. Ook de nieuwe huurwet en de aanpassing eerder gedaan door Ben Weyts zou me dit niet kunnen verbieden.
De studio met een leefruimte van 20 m², badkamer 6m² en slaapkamer 12m² is bereikbaar via een vaste trap en een houten draaitrap. Nu wordt ik door de buren op attent gemaakt dat de huurster op meerdere dagen honden, tegen betaling , onderdak geeft en verzorgd van derden. Daar zij zelf wegens ziekte niet kan werken doet zij dit om een gedeelte van de huur te betalen en bezoeken aan de psychiater. Ook de kuisvrouw heeft reeds melding komen maken dat het onderhoud aan de gezamenlijke delen van het appartement dikwijls nog geen dag proper blijven.
Ik heb haar onlangs per mail laten weten dat ik het ongepast vind om op zo een kleine ruimte dikwijls 2,3 honden te verzorgen. Ook het te bereiken pand is niet zonder gevaar voor de dieren (roltrap) Deze honden moeten minstens 2 of 3 keer daags uitgelaten worden.
Ik heb natuurlijk geen probleem wanneer ze haar eigen hondje alleen moest hebben zoals de afspraak voorzien was.
Wat kan ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf

#2 , 22 nov 2019 16:04

Bevat uw contract een clausule die het uitoefenen van een beroepsactiviteit verbiedt (de meeste standaard contracten bevatten zo'n clausule)? In dat geval wijs je uw huurster op die clausule en meld je haar dat bij het niet naleven ervan, je verdere stappen zal ondernemen, waaronder ook het melden van die activiteit bij haar mutualiteit / RSZ + procedure voor de vrederechter om het huurcontract te verbreken aangezien zij zich niet aan die afspraken houdt.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------

lookstrip
Topic Starter

#3 , 22 nov 2019 19:08

Ik weet echter niet of dit officieel aangegeven is. Maar het zijn haar eigen woorden dat ze dit tegen betaling doet. Maar kan het niet vinden dat er vreemde honden op een te kleine ruimte zitten.

Reclame

D0gD0g

#4 , 22 nov 2019 20:00

Ik zou eens gaan praten met uw huurster. U kan ten alle tijden vermelden dat u goedwillig hebt toegezegd dar zij 1 klein hondje mag houden, maar dat het duidelijk blijkt dat er met momenten meerdere honden aanwezig zijn en dat dit niet strookt met de afspraken.U verzoekt haar zich aan die afspraak te houden.
U kan altijd een huisbezoek vragen en afspreken met haar , zogenaamd om uw pand te bezichtigen. U hebt recht op een jaarlijkse controle na afspraak uiteraard.

WizardGandalf

#5 , 25 nov 2019 09:28

Ik weet echter niet of dit officieel aangegeven is.
Dat is net mijn punt: als het niet aagegeven is, en jij meldt dit aan mutualiteit of RSZ, is de kans groot dat ze daar een sanctie voor krijgt of haar uitkering tijdelijk verliest. Ik denk niet dat ze dit ziet zitten en al snel zal stoppen met die illegale hondenopvang.

Op zich kan je immers niet veel beginnen tegen het feit dat er meerdere honden zijn, aangezien de huurster het volle genot heeft van de woning. Zolang de honden dus geen overlast veroorzaken, kan je daar niets tegen beginnen. Maar in dit geval runt de huurster een hondenopvang, en dat is helemaal iets anders! Dan spreken we niet meer over het volle genot van de woning, maar over het beoefenen van een commerciële activiteit in uw woning (al dan niet in het zwart). Als uw contract stipuleert dat dit niet kan, moet ze daar mee stoppen. Punt.

D0gD0g

#6 , 25 nov 2019 11:41

Men kan met het nieuwe decreet inderdaad geen huisdier contractueel weigeren.
Maar er staat ook dat de woning geschikt moet zijn om een huisdier te houden.
Daar het om een studio gaat, lijkt me toch dat het houden van meerdere honden niet toegelaten is.
Dat is nog een punt dat u kan aanhalen tegenover uw huurster bij een aangevraagd huisbezoek...

WizardGandalf

#7 , 25 nov 2019 15:24

Daar het om een studio gaat, lijkt me toch dat het houden van meerdere honden niet toegelaten is.
Dat is voor interpretatie vatbaar. Drie chiwawa's op een studio hoeven niet per definitie overlast te bezorgen en kan perfect gezien worden als een "normale" situatie.

Maar een (al dan niet zwarte) commerciële activiteit in de studio, daar is weinig discussie over: dit kan / mag niet.

D0gD0g

#8 , 25 nov 2019 17:25

Beste TS Een huurder heeft recht op rustig genot van zijn huurpand.
Blijkbaar is het niet het huisdier of de huisdieren die in de studio zitten, maar het vermoeden dat de huurster in het zwart activiteiten pleegt.
U moet daar echt mee oppassen, u als verhuurder kan dat niet vaststellen, dat moet vastgesteld worden door de bevoegde diensten.
Eveneens als het huisdier of de huisdieren overlast veroorzaken, dat kan u als verhuurder niet vaststellen, dat moet door de politie gedaan worden.
Het enige wat jij kan doen en ik zeg het nu voor de derde keer, ga eens praten met die dame.
De rest of het mag of niet mag en je hebt er bezwaar tegen, schakel de bevoegde diensten in.

Franciscus

#9 , 25 nov 2019 17:47

Bij mijn weten indien een commerciële uitbating dient er door de verhuurder belasting betaald te worden.
Vb ook bij prostitutie in een appartement ..dan werd men belast als verhuurder.

D0gD0g

#10 , 25 nov 2019 18:11

Ik denk dat dit ver gezocht is en dat men van een mug een olifant poogt te maken.
Indien TS bezwaar maakt dat zijn huurster een vermoedelijke commerciële hondenoppas uitbaat op haar studio, dan moet hij doen wat ik al verschillende malen voorstelde, ofwel eens gaan praten met de dame of de officiele instanties inschakelen.
Als ze nu kindjes bijhield als kinderoppas en ze kreeg daarvoor ook een vergoeding, zou hij dan ook mekkeren?

Franciscus

#11 , 25 nov 2019 19:42

Een verwittig persoon enz enz ... het is maar dat men het weet.
En in het door u aangehaalde feit .... dan zou het nog veel erger zijn want voldoet dan aan geen enkele wetgeving inzake kinderopvang.

KJ86

#12 , 26 nov 2019 13:20

Decreet?

Voornamelijk oppassen met de zindelijkheid van de honden. Studio kan snel als dierenasiel beginnen stinken. Alle afwerklagen (verf en vloer) vervangen, zal de huurder wss niet kunnen betalen.

D0gD0g

#13 , 26 nov 2019 16:12

Decreet?

Voornamelijk oppassen met de zindelijkheid van de honden. Studio kan snel als dierenasiel beginnen stinken. Alle afwerklagen (verf en vloer) vervangen, zal de huurder wss niet kunnen betalen.
Nog niet van het nieuwe woninghuur decreet gehoord? Het is nochtans in voege van 01/01/2019.
Daar word wel gewag gemaakt, dat men een huisdier mits bepaalde voorwaarden niet kan weigeren.
Een clausule die het houden van een huisdier uitsluit is nietig.
En als ze stinken, dat moet vastgesteld worden.

WizardGandalf

#14 , 26 nov 2019 17:17

Als ze nu kindjes bijhield als kinderoppas en ze kreeg daarvoor ook een vergoeding, zou hij dan ook mekkeren?
Heu... dan zou ik persoonlijk ZEKER "mekkeren"! Stel u voor dat daar iets met één van die kindjes gebeurt, en men ontdekt achteraf dat u als eigenaar op de hoogte was dat er in uw pand een "zwarte" kinderopvang was. Ik zou niet in de schoenen van de verhuurder willen staan in zo'n geval, hoor! Zoiets zou véél, maar dan ook véél ernstigere gevolgen kunnen hebben dan een hondenoppas!

Thomas Morus

#15 , 26 nov 2019 19:52

Daar kan een verhuurder niet verantwoordelijk voor gesteld worden.
Hij is niet verantwoordelijk voor het welzijn van kinderen die onder toezicht van zijn huurders staan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”