Verhuurder wil zelf herstellingen uitvoeren, ik als huurder ga niet akkoord

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Verhuurder wil zelf herstellingen uitvoeren, ik als huurder ga niet akkoord

#16 , 20 nov 2019 17:33

De ENIGE juiste werkwijze in deze is verhuurder aangetekend aanschrijven, en indien geen reactie naar de vrederechter.
Al uw acties zijn nutteloos, en die zou de VR u zelfs nog kwalijk kunnen nemen wegens het belemmeren van de normale rechtsgang
wat ook die klungelaars van de huurdersbond ook mogen zeggen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ibreaksandals
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#17 , 20 nov 2019 18:39

Zoals ik in mijn EERSTE bericht al heb vermeld, een aangetekende brief met alle gebreken was al in oktober verstuurd. De woninginspectie is deze week al langsgeweest.

De huisbaas is rechtstreeks naar mij onvriendelijk en respectloos geweest zowel in persoon als via berichten.
Na vragen over herstellingen van trap en deur zegt hij mijn "gezeur beu te zijn" omdat hij me reeds verteld heeft geen geld te hebben voor reparaties.

De woninginspectie was niet blij met de staat van het huis en hebben veel genoteerd.

De huisbaas heeft geen antwoord op de aangetekende brief gegeven binnen de termijn, en heeft daarna een mail gestuurd met antwoord, waarin hij zijn verantwoordelijkheid van de meeste dingen afhaalt.

En ik denk dat het vrij duidelijk is dat ik niet kan verhuizen tot de situatie met de bedwantsen is opgelost... daarna verhuis ik zonder twijfel maar dat lost mijn huidige probleem niet op. Ik zit hier vast tot alles is opgelost.

Daartegen in heb ik mijn excuses aangeboden aan de huisbaas en hem gezegd dat hij toch de herstelling mag uitvoeren, aangezien iedereen hier zegt dat dit de correcte oplossing is.
Nu heeft de huisbaas me gezegd dat hij dit niet meer kan doen omdat zijn vader gisteren op vakantie is vertrokken.

De huisbaas heeft me op geen enkel moment ingelicht wanneer deze reparaties zouden gebeuren, tot ikzelf ernaar vroeg. Zo gaat het altijd. Ik moet overal achter vragen en krijg dan zeer onbeleefde en onduidelijke antwoorden terug.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#18 , 21 nov 2019 09:38

Zucht... Je heb een aangetekend schrijven gestuurd dat zonder gevolg gebleven is. Dan is de volgende stap de VREDERECHTER!!! Niet het recht dan maar in eigen hand nemen.

Dat het OCMW u dit aangeraden heeft is jammer en het bewijs dat er overal wel incompetente mensen werken... Wat die persoon u dus wijsgemaakt heeft, is niet correct. Zelf zaken afhouden van de huur, zonder dat de verhuurder daar schriftelijk zijn akkoord voor geeft, is vragen om problemen.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#19 , 21 nov 2019 09:54

Het probleem is inderdaad dat de huurdersbond en het OCMW wel eens durven om de kaart van de huurder trekken zonder wettelijke basis.

Maar als ik zoveel problemen lees, zou ik gewoon zeggen, geef je opzeg asap.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#20 , 21 nov 2019 12:33


Maar als ik zoveel problemen lees, zou ik gewoon zeggen, geef je opzeg asap.
Waarschijnlijk goedkoop wonen, maar als er dan 1 vijs niet goed zit zou de verhuurder ervoor moeten opdraaien.
Wil je een woonst zonder problemen, dubbel glas, werkende verwarming en warm water, en al zeker geen bedwantsen, huur dan een degelijke woning aan een normale huur. De kans op dergelijke zaken is hier veeeeeeel kleiner.

Ibreaksandals
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#21 , 21 nov 2019 14:39

Ik betaal 570 euro voor een woning van 40-50 vierkante meter. Gezien ik als 25-jarige met leefloon hier woon, is dat al ruim meer dan de helft van mijn 'inkomen'. Dit is enkel met water inbegrepen.

Mijn contactpersoon bij de huurdersbond was deze week op vakantie dus ik moest keuzes maken. Ik zal inderdaad dan naar de vrederechter gaan, dat is goed om te weten.

Het is zeer lastig voor mij om te weten wat correct handelen is in dit soort situatie omdat ik nooit te maken heb gehad met een verhuurder. Van thuis uit deden mijn ouders verbouwingen zelf en wanneer ze wilden, omdat mijn moeder haar eigen huis bezit.

Moet ik nu dan een advocaat zoeken of een pro deo aanvragen ofzo?

bambipower
Berichten: 1034

#22 , 21 nov 2019 15:24

Nee, kan zonder advokaat of pro deo
Maar ik hoop wel dat je een iets standvaster verhaal verteld, dan je hier hebt gedaan. Niet van de hak op den tak springt, van deurklinken naar bedwantsen en trapleuningen. Daar heeft meneer de vrederechter geen tijd voor.

En als je dan toch binnenkort verhuisd, waarom zou je die moeite dan nog doen? Ik weet zelfs nu nog niet WAAROM je naar de vrederechter zou gaan. Als je gaat vragen om uw huisbaas voor u te laten springen, dan weten we alletwee, dat dat niet gaat werken

Ibreaksandals
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#23 , 21 nov 2019 19:53

Ik had in het begin gezegd gewoon enkel een vraag te hebben over het afkitten. Door de enorme weerstand die ik op dit forum ontvangen heb ben ik uitgebreider gaan spreken. Uiteraard zal ik voor de vrederechter een compleet en georganiseerd verhaal vertellen, maar dit is een forum en ik kreeg heel veel backlash terwijl mijn bericht niet duidelijk gelezen werd. Verder is het de huisbaas die mij meerdere keren heeft verteld naar de vrederechter te gaan, en het is mij verteld dit ook te doen.

Ik heb trouwens het verslag van de veiligheidsinspectie gekregen en heb 66 punten van de 15. Waardoor de woning ongeschikt wordt verklaard.
Ook was ik verkeerd over de oppervlakte van de woning, deze is 29 vierkante meter, geen 50.
Ik vraag de huisbaas helemaal niet voor mij te laten springen, of hoe u dit ook wilt uitdrukken. Wat ik vraag is wat mijn rechten zijn, aangezien hij zijn plichten oftewel verwaarloosd, of zo goedkoop mogelijk probeert op te lossen.
Vandaag heb ik van mijn buurman gehoord dat de huisbaas hem geen respons gaf op de vraag de kapotte boiler te vervangen, en deze dus op eigen kosten heeft vervangen.

Verder weet ik dat ik slechts 25 ben, maar ik zou u verder willen vragen mij niet te behandelen alsof u tegen een klein kind praat. Dit is onnodig en ongewenst. Danku.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 22 nov 2019 09:03

29 M². Het is dan een studio? Welke zijn de juiste afmetingen (lengte en breedte)? Is er een afzonderlijke private badkamer)?
Voor een studio is de huurprijs die je betaald al redelijk duur (570). In welke stad?
Ik verhuur in Leuven voor amper 110 € meer een appartement met 2 slaapkamers, volledig ingerichte keuken, badkamer , centrale verwarming en garage. Alles volledig in orde. Heb er vorige week nog zonnescreens laten plaatsen.

Franciscus
Berichten: 38592

#25 , 22 nov 2019 10:00

Zichtbare kroonsteentjes van de elektriciteit ????

Als het een goede /grote gemeente is heeft deze dikwijls een eigen dienst voor controles en zijn ze ook bezig met huisjesmelkers.

We beginnen met de algemene huurregels in het burgerlijk wetboek.
Bevoegde rechtbank is steeds de vrederechter.


http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Deze worden aangevuld met contracten van voor 1/1/2019 met de federale huurwet

http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

En sedert 1/1/2019 is het Vlaams decreet woninghuur van toepassing.

https://www.vlaanderen.be/nl/nbwa-news- ... df#page=29

Franciscus
Berichten: 38592

#26 , 22 nov 2019 10:01

Zichtbare kroonsteentjes van de elektriciteit ????

Als het een goede /grote gemeente is heeft deze dikwijls een eigen dienst voor controles en zijn ze ook bezig met huisjesmelkers.

We beginnen met de algemene huurregels in het burgerlijk wetboek.
Bevoegde rechtbank is steeds de vrederechter.


http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Deze worden aangevuld met contracten van voor 1/1/2019 met de federale huurwet

http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

En sedert 1/1/2019 is het Vlaams decreet woninghuur van toepassing.

https://www.vlaanderen.be/nl/nbwa-news- ... 5780234955
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
https://www.woninghuur.vlaanderen/huurd ... f-01012019
https://www.woninghuur.vlaanderen/sites ... df#page=29

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#27 , 22 nov 2019 10:57

Ik had in het begin gezegd gewoon enkel een vraag te hebben over het afkitten. Door de enorme weerstand die ik op dit forum ontvangen heb ben ik uitgebreider gaan spreken.
De "weerstand" die u krijgt, is om er u op te wijzen dat uw aanpak compleet verkeerd is en als een boemerang zal terugkomen in uw gezicht. Misschien hoor je dit niet graag, maar het is wel de realiteit. We kunnen u beter waarschuwen voor de realiteit, dan u voor te liegen dat u goed bezig bent, niet? Misschien hoort u dit laatste liever, maar het zal u in realiteit meer geld kosten.
Wat ik vraag is wat mijn rechten zijn, aangezien hij zijn plichten oftewel verwaarloosd, of zo goedkoop mogelijk probeert op te lossen.
Uw rechten komen ongeveer overeen met de plichten van de verhuurder. Zijn plichten verwaarlozen mag hij niet, ze zo goedkoop mogelijk oplossen, mag hij wel.

Uw rechten zijn dat u uw verhuurder aangetekend in gebreke kan stellen als hij zijn plichten niet nakomt, en als ook dat niet werkt kan u naar de vrederechter stappen, die een oordeel zal vellen. Meer kan u echt niet doen. Zelf bepaalde zaken gaan betalen en dan maar van uw huur afhouden, is in principe hetzelfde als het recht in eigen handen nemen. Dit is iets waar een vrederechter allergisch aan is. Kans is groot dat u in zo'n geval alsnog de volledige huur zal moeten betalen en de gemaakte kosten niet terugkrijgt.
Vandaag heb ik van mijn buurman gehoord dat de huisbaas hem geen respons gaf op de vraag de kapotte boiler te vervangen, en deze dus op eigen kosten heeft vervangen.
Uw buurman heeft dezelfde fout gemaakt: hij had een aangetekende ingebrekestelling moeten sturen en als daar geen antwoord op kwam, de zaak voor de vrederechter moeten brengen om vervanging van de boiler te eisen + een schadevergoeding voor de dagen dat hij zonder warm water zat. Kans is héél erg groot dat de vrederechter uw buurman volledig in het gelijk gesteld had.
Verder weet ik dat ik slechts 25 ben, maar ik zou u verder willen vragen mij niet te behandelen alsof u tegen een klein kind praat. Dit is onnodig en ongewenst. Danku.
U wordt helemaal niet behandeld als een klein kind, maar u leest dingen die u liever niet wenst te lezen.

We kunnen u nu zeggen: "U hebt het volste recht om die zaken allemaal zelf te regelen en die kosten gewoon van de huur te houden. Uw huisbaas kan u helemaal niets maken! Laat hem maar naar de vrederechter gaan, hij maakt geen enkele kans!" Je zal dit antwoord graag horen, maar het is totaal geen realiteit. Als we u dit zeggen omdat je dit graag zou horen, en je volgt die raad op en het komt voor de vrederechter, zal het daar een héél koude douche worden, vrees ik.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Ibreaksandals
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#28 , 22 nov 2019 14:01

Het feit dat u ervan uitgaat dat dit het antwoord is wat ik graag wil horen is verkeerd van u. Ik heb tenslotte al vermeld mijn verontschuldigingen aan de huisbaas te hebben meegedeeld over de situatie, afgaand op jullie antwoorden en dit hier vermeld. Daarna heb ik aangeboden de huur in delen te betalen aangezien ik nu zowel afkitten als huur zal moeten betalen. De huisbaas heeft hier niet op geantwoord.

Met als kind behandeld worden bedoel ik voornamelijk dingen zoals dramatisch zuchten in tekst omdat er niet duidelijk gelezen werd wat ik schreef, en uitspraken zoals "dat weet zelfs het kleinste kind", terwijl ik duidelijk om informatie vraag. Daarbij ook nog het beschrijven van een treiterspel alsof ik nog op de speelplaats zit, en zo dergelijke meer. Als je de vorige berichten leest kun je een 7-tal voorbeelden vinden die zeer kleinerend overkomen.
Er werd ook direct een beslissing geveld door sommigen terwijl er ook meer vragen gesteld werden door anderen, wat nodig bleek.
Er is geen enkele reden zo ferm te reageren als het ook gewoon rustig kan, ik vraag enkel om advies.

Een losse kroonsteen is blijkbaar het minst van mijn zorgen. Ernistig risico op electrocutie, brand- en ontploffingsgevaar en co-vergiftiging zijn allemaal vermeld in het verslag. Mijn electriciteit is niet geaard op vele plaatsen er zijn blootliggende contactpunten met de bedrading, en zo meer.
Alle conformiteitsattesten zijn nu ingetrokken en het gebouw wordt ongeschikt geadviseerd.
Ook staat er op het verslag dat mijn huisbaas en zijn broer in dit gebouw wonen, wat ook niet klopt, hij heeft hier geen moment gewoond sinds ik hier kwam, en elke verdieping is verhuurd.

Het is inderdaad meer een studio, maar staat ook niet correct beschreven in mijn contract. Daar staat dat de indeling een slaapkamer, living, keuken met eetgelegenheid en badkamer is. Dat is de beschrijving van de gelijkvloers.

Ik woon zelf ook in een grote stad zoals Leuven, en ik hoop dat ik hier in Januari weg kan.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#29 , 22 nov 2019 14:37

Tja, als verschillende mensen u zeggen wat de juiste manier van werken is, maar je toch uw huidige manier van werken blijft verdedigen met allerlei argumenten die er niet toe doen, dan wordt daar terecht op gezucht, aangezien mensen echt willen helpen, maar je de hulp in de wind lijkt te slaan.

Maar bon, van mijn kant heb ik alles gezegd wat hierover te zeggen valt. Ofwel doe je er iets mee, ofwel niet. Voor mij heeft het totaal geen gevolgen. Succes ermee!
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

bambipower
Berichten: 1034

#30 , 22 nov 2019 15:33

'dat weet zelfs het kleinste kind' is spreektaal, en was ook niet op u bedoeld.
Je antwoord niet op vragen, dus wij blijven in het ongewisse. Tot gisteren wist ik totaal nog niet waarvoor je naar de vrederechter zou gaan, en nu twijfel ik ook nog. Het begon met bedwantsen ( niet de huisbaas zijn probleem) en dan kwamen er pietlulligheden als deurklinken en schommelende trapleuningen. Mijn trapleuning schommelt ook als ik er begin aan te schudden.

Maar soit, met het woningonderzoek ben je nu wel iets vooruit. Nog niet 'genoeg' voor de vrederechter, want er is nu een ADVIES voor onbewoonvaarheid. De burgemeester van je gemeente moet daar dus nog over beslissen. Ik kan het verslag niet inkijken, maar normaal gezien krijgt je verhuurder nu de kans om 'de problemen' op te lossen. Ik vermoed dat hij daar 3 maand de tijd voor zal krijgen, maar dat kan ook anders zijn. Mijn advies : laat je huisbaas die dingen herstellen, en weiger hem geen toegang.

66 punten klinkt veel, maar soms zijn de herstellingen daarvoor zeer klein ( soms ook heel groot ).
Als je nu uw huisbaas voor de vrederechter brengt, gaat die u zeggen dat uw huisbaas de kans krijgt de problemen op te lossen. U bent dan voor niks geweest. Als natuurlijk die termijn voorbij is, heb je reden om naar de vrederechter te gaan. Mijn advies dan : hou het kort, beknopt en duidelijk. Je krijgt van de vrederechter niet veel tijd. Maar, dat is volgens mij, nu nog voorbarig.

Ik heb ook geen idee hoe uw contract is, maar zie dat je geen schadevergoeding krijgt, wegens vroegtijdig verbreken en/of bedwantsen

Terug naar “Huren”