Co-housing

Marcelvandenberg
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Co-housing

#1 , 16 nov 2019 14:41

Momenteel hebben wij een huurder in ons duplex appartement, één deel daarvan staat momenteel leeg.
Nu zouden wij graag heel het geheel verhuren maar willen de huidige huurders er niet uitzetten. We hebben het al met hen besproken en een co-housing project zou een oplossing kunnen zijn.
Co-housing kan georganiseerd worden want er zal een gemeenschappelijke ruimte zijn, ze hebben wel beiden hun eigen deel om te bewonen/slapen/sanitair.
Vraag is hoe stellen we zo een contract op om de huidige huurders niet te belasten met eventuele 'niet-verhuur' of 'wanbetaling' én kunnen we de termijnen laten verschillen ? Dus huidige huurder tekent opnieuw voor 3 jaar en de andere wil bvb. maar een jaar blijven. Als die laatste weg gaat moeten de andere huurders niet bijpassen wat ons betreft. Huidige huurder betaalt nu 600€ en de nieuwe zou 400€ betalen (voor een kleiner deel) samen zou dat een contract maken van 1000€ dus.
Maar hoe regelen we dat, mag dat contract met een clausule daarover gemaakt worden of kan het gewoon niet ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 16 nov 2019 19:04

Als het niet om 2 aparte wooneenheden gaat, (hoe) hebt u dan nu bepaald dat de huurder maar een deel van de duplex huurt ?

Marcelvandenberg
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 nov 2019 22:24

Er staat gewoon wat gerief van onszelf in die tweede ruimte en als we in de buurt zijn overnachten we daar soms, zelf wonen we in een andere stad.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 17 nov 2019 00:09

Als de duplex niet kan worden opgesplitst in twee zelfstandige entiteiten dan gaat dit gewoonweg niet. Toch niet op legaal correcte wijze.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcelvandenberg
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 nov 2019 15:41

Mag je zelf een clausule toevoegen aan een huurcontract om nota bene een huurder veilig te stellen t.o.v. de andere huurders.
Misschien is de vraag zo duidelijker en/of eenvoudiger.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 nov 2019 15:44

Veilig te stellen tegenover wie?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Marcelvandenberg
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 nov 2019 22:54

De ene huurder naar de andere toe, co-housing betekent dat er meerdere huurders zijn toch. Maar ik wil niet dat mocht er één wanbetaler zijn dat de andere daarvoor moet opdraaien omdat het contract nu éénmaal 1 prijs zal zijn. Dus 1 van de huurders betaalt voor zijn deel 600€ en de andere 500€ (kleinere kamer) maar het contract zegt 1100€. Ik wil ter bescherming van de ene t.o.v. de andere een clausule. Clausule zou inhouden dat huurder A niet moet bijpassen als huurder B niet betaalt. Ik verwacht die problemen helemaal niet maar iedereen moet zich er goed bij voelen als er een contract getekend moet worden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 19 nov 2019 15:23

Ik vraag me nog steeds af hoe u dan nu regelt dat uw huurder dat deel niet zou huren, en waarom die zou instemmen met uw nieuwe cohousing overeenkomst zonder er voordeel aan te hebben.


U vraagt van uw huurder dus evenveel te betalen, voor aanzienlijk minder, mét daarbovenop de last om een deel van wat die huurt, nog te moeten delen ook.

Huurder moet al goed gek zijn om daar op in te gaan.

Marcelvandenberg
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 dec 2019 23:22

Ja misschien omdat wij goed overeenkomen en elkaar helpen als dat nodig is, soms voeren wij klusjes uit bij hen die in principe niet voor een verhuurder zijn, bvb. hordeuren plaatsen, een schilderwerkje of iets aansluiten en zij mogen ook wat spulletjes plaatsen in een ruimte die ze eigenlijk niet bijhuren. Ik stel een vraag en het zou fijn zijn mocht iemand ons daarmee kunnen verder helpen, ik hoef me toch helemaal niet te verantwoorden tegenover derden.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 dec 2019 10:48

Er zijn volgens mij maar twee opties:

- één huurcontract voor het ganse 'gezin'
- de entiteit opsplitsen in meerdere entiteiten of kamers (met de nodige vergunningen) en dan iedere kamer apart verhuren met een eigen huurcontract

Ik denk niet dat je twee huurcontracten kan laten lopen op één adres op hetzelfde moment, maar eerlijk gezegd lees ik daar niet direct iets over in het woninghuurdecreet. Misschien kunnen andere forumleden aanvullen?

bambipower
Berichten: 1034

#11 , 11 dec 2019 11:18

Op zich logisch. Je kan ook geen auto verhuren aan 2 verschillende mensen.

Marcelvandenberg
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 dec 2019 14:50

Op zich logisch. Je kan ook geen auto verhuren aan 2 verschillende mensen.
Oh jawel, autodelen. Het zijn allemaal nieuwe levensopvattingen, organisaties etc.. alleen blijft de wetgeving wat grijs en dus onduidelijk.

Marcelvandenberg
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 dec 2019 14:52

Er zijn volgens mij maar twee opties:

- één huurcontract voor het ganse 'gezin'
- de entiteit opsplitsen in meerdere entiteiten of kamers (met de nodige vergunningen) en dan iedere kamer apart verhuren met een eigen huurcontract

Ik denk niet dat je twee huurcontracten kan laten lopen op één adres op hetzelfde moment, maar eerlijk gezegd lees ik daar niet direct iets over in het woninghuurdecreet. Misschien kunnen andere forumleden aanvullen?
Tja, grijze zone dus. Het zal op vertrouwen uitdraaien, zij hebben het onze, wij waarschijnlijk ook het hunne maar had dat toch liever anders gezien, vooral naar hen toe.

Terug naar “Huren”