Verhuren woning als koppel

Geert50
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Verhuren woning als koppel

#1 , 18 nov 2019 08:41

Hey,

We zijn getrouwd zonder huwelijkscontract
We hebben steeds onze eigen opbrengstwoning verhuurd met op het huurcontract onze beide namen

Er stond dus...
DE VERHUURDERS
Dhr & Mevr Geert50 en Madam50
Hoofdelijk en ondeelbaar gehouden, blablabla

Nu is dit niet altijd handig, omdat mijn vrouw ook gaat werken, en ik meestal de paperasserij doe van de huurcontracten, plaatsbeschrijving en de huurwaarborg etc.

Mag ik deze papieren opstellen op mijn eigen naam (dit zijn heel wat handtekeningen en paragraafjes minder om te ondertekenen.
En welke consequenties heeft dit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2019 10:23

Dat heeft als consequentie dat mevrouw niet meer als verhuurder in het huurcontract vermeld staat, en dat zij in sommige gevallen dus ook niet langer de zittende huurder kan opzeggen omdat zij er zou gaan inwonen.

Stel dat jullie dus uit elkaar gaan, en mevrouw wenst in de verhuurde woning te gaan wonen en dus de zittende huurder op te zeggen omwille van 'opzeg voor eigen bewoning' zal dat niet altijd meer gaan als zij niet op het huurcontract vermeld staat.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2019 10:33

Even wat meer details opgezocht; (artikel 17 van het Vlaams woninghuurdecreet gaan nalezen)

- partner is feitelijk samenwonende partner en niet als verhuurder in het huurcontract opgenomen? GEEN opzegging mogelijk voor eigen bewoning voor deze partij

- partner is niet opgenomen in huurcontract als verhuurder maar wel wettelijk samenwonende partner of echtgenoot? WEL opzeg mogelijk, maar NIET voor het einde van de eerste driejarige periode.

- partner is opgenomen in huurcontract? Partij is dus verhuurder en kan wel opzeggen ten allen tijde, voor eigen bewoning, met inachtname van opzegperiode van 6 maand en deze opzegperiode mag wel eindigen in de eerste driejarige periode van het huurcontract.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 nov 2019 12:15

Je kan toch gewoon beider namen blijven gebruiken zoals voorheen, maar in het huurcontract vermelden dat jij volmacht houder bent voor de uitvoering van de administratieve taken. En verder teken je alle latere documenten als volmachthouder.

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 18 nov 2019 13:19

Of gewoon bij sterkmaking, hetgeen verhuurder dus de facto al zou gedaan hebben?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 18 nov 2019 13:37

Waar is (praktisch gezien) het probleem?
Ik zie het niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 18 nov 2019 13:39

" en dat zij in sommige gevallen dus ook niet langer de zittende huurder kan opzeggen omdat zij er zou gaan inwonen. "

De notie verhuurder speelt niet. Wel "eigenaar".
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6857

#8 , 18 nov 2019 13:43

" en dat zij in sommige gevallen dus ook niet langer de zittende huurder kan opzeggen omdat zij er zou gaan inwonen. "

De notie verhuurder speelt niet. Wel "eigenaar".
Dacht ik ook al, de " verhuurders" zijn legio , die eigenlijk slechts mede-eigenaar zijn van wat ze verhuren . Die contracten zijn toch even bindend voor de huurders & verhuurders?

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 nov 2019 09:29

Het betreffende artikel is letterlijk zo;

"Opzegging door de verhuurder voor persoonlijk gebruik
§ 1. De verhuurder kan de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, als hij het goed persoonlijk en werkelijk wil betrekken.
De verhuurder kan de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen om de echtgenoot of wettelijk samenwonende partner van de verhuurder of de afstammelingen, aangenomen kinderen, bloedverwanten in de opgaande lijn of bloedverwanten in de zijlijn tot in de derde graad van de verhuurder of van zijn echtgenoot of wettelijk samenwonende partner het goed persoonlijk en werkelijk te laten betrekken. De opzeggingstermijn bedraagt zes maanden, tenzij de opzegging wordt gedaan tijdens de eerste driejarige periode. In dat geval kan de opzeggingstermijn niet verstrijken vóór het einde van de eerste driejarige periode vanaf de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.
De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder. De verhuurder bewijst op verzoek van de huurder de band van verwantschap. De verhuurder voldoet aan dat verzoek binnen een termijn van twee maanden, te rekenen vanaf de kennisgeving ervan, zo niet kan de huurder de nietigverklaring van de opzegging vorderen. Die vordering moet op straffe van verval uiterlijk twee maanden vóór het verstrijken van de opzeggingstermijn worden ingesteld.
§ 2. Het goed moet worden betrokken binnen een jaar na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of na de teruggave van het goed door de huurder als de teruggave later plaatsvindt. Het goed moet gedurende ten minste twee jaar werkelijk en doorlopend betrokken blijven.
Als de verhuurder, zonder het bewijs te leveren van buitengewone omstandigheden, niet voldoet aan de voorwaarden, vermeld in het eerste lid, heeft de huurder recht op een vergoeding die gelijk is aan achttien maanden huur.
§ 3. De partijen kunnen overeenkomen om deze mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.
"

Jullie denken dus dat je hier 'verhuurder' mag lezen als eigenaar? (als ik het goed begrijp?) Ik denk van niet. Ik denk dat slechts de partijen vermeld op het huurcontract verhuurder zijn.

bosprocureur
Berichten: 6857

#10 , 19 nov 2019 09:32

Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan niet helemaal volgen.

Wat doet u in dit geval bijvoorbeeld met een rentmeester, die in een huurcontract als verhuurder aangeduid wordt?

KJ86
Berichten: 2663

#11 , 19 nov 2019 09:47

Zeker als je niet wilt dat huurders, de verhuurder kennen. Dan kan je in het contract helemaal niet verwijzen naar de eigenaar.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 nov 2019 16:14

Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan niet helemaal volgen.

Wat doet u in dit geval bijvoorbeeld met een rentmeester, die in een huurcontract als verhuurder aangeduid wordt?
als er staat

verhuurder: rentmeester A (zonder meer) dan kan je volgens mij niet opzeggen voor eigen bewoning als eigenaar

als er staat verhuurder: koppel mevrouw X en meneer Y, vertegenwoordigd door rentmeester A dan kan het koppel volgens mij wel opzeggen voor eigen bewoning

Interessante discussie. Wat denken jullie?

Terug naar “Huren”