vruchtgebruik afhuren

johan he
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik afhuren

#1 , 17 nov 2019 10:51

Ik ben naakte eigenaar van een woning mijn vader(86) heeft het vruchtgebruik.
De woning was tot kort geleden verhuurd aan derden.

Mijn zoon zou de woning willen huren.

* Ik of mijn zoon kan de woning voordelig huren (zelfde voorwaarden als broers en zussen die hun woning zelf betrekken) maar mijn vader wenst geen kosten meer te doen.
* Anderzijds wens ik een correct woonhuurcontract voor mijn zoon.

- We dachten aan een huurcontract op mijn naam waar alle kosten ten mijne laste zijn zonder recht van verhaal en het recht op onderverhuren. met de huurtermijnen zoals in de woninghuurwet bepaald. soort van huren van het vruchtgebruik dus.
- Vervolgens doorverhuren aan mijn zoon als zijn hoofdverblijfplaats een huurcontract die later ook gewoon kan doorlopen.

Maar mogelijk loop ik het risico belast te worden op tweede verblijf. Het aangeven als andere inkomsten (huur - doorverhuur) is niet zo een groot probleem omdat er heel wat renovatiekosten zijn die hier zouden ingebracht kunnen worden en het dus een 0 operatie zou zijn.


Of zijn er andere betere opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 nov 2019 12:33

Eerst dit : als naakte eigenaar kan u geen fiscale aftrek bekomen voor kosten aan de woning. De huur inkomsten zijn voor uw vader die vruchtgebruiker is. Normaal dat die geen grote kosten gaat doen. Als dit niet de woning betreft waar uw vader woonde, moet die aangifte doen van het KI.
Uw vader kan, als vruchtgebruiker, gerust de woning rechtstreeks aan zijn kleinzoon verhuren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2019 13:43

Ik snap dat u niet wenst te verhuren binnen het normale woninghuurdecreet als de woning niet voldoet aan de Vlaamse wooncode. Maar aan de andere kant, wie zou er in godsnaam een woningonderzoek komen doen als er niemand klaagt? Tenzij je natuurlijk in een gemeente woont waar ze het conformiteitsattest verplichten (of vanaf januari 2020 stelselmatig zullen verplichten)
Een ander alternatief zou misschien bezetting ter bede kunnen zijn? Te bespreken met de notaris.

En waarom denk je dat je als tweede verblijf zou belast worden? Lees het inventaris en/of heffingsreglement van de betreffende gemeente er eens op na. De meeste tweede verblijven worden net gekenmerkt door het feit dat er geen domicilie staat, want er is geen hoofdverblijfplaats...

Reclame

Terug naar “Huren”