Huurcontract van korte duur --> OPZEGGEN ?

Geert50
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Huurcontract van korte duur --> OPZEGGEN ?

#1 , 17 nov 2019 08:01

Hallo,

:arrow: Ik bemerk een tegenstrijdigheid in wat ik lees over opzeggen van een huurcontract korte duur :?:

In het (nieuwe) Vlaams Woningdecreet http://ebl.vlaanderen.be/publications/documents/127084
lees ik rechtsonder op bladzijde 47

b. Hoe kan de huurder de huurovereenkomst van korte duur vroegtijdig beëindigen?
De huurder kan de huurovereenkomst op elk moment opzeggen met een opzeggingstermijn van drie maanden en het betalen van een opzeggingsvergoeding. Die bedraagt anderhalve maand huur als de huur eindigt in het eerste jaar;
Een maand huur als de huur eindigt in het tweede jaar;
Een halve maand huur als de huur eindigt in het derde jaar.
De huurovereenkomst eindigt pas als de opzeggingstermijn is verstreken.


Anderzijds lees ik op deze link https://www.wonenvlaanderen.be/huren/he ... ereenkomst
Een huurovereenkomst van korte duur kan niet voortijdig worden opgezegd, ...

Ik ben bezig een huurcontract aan het opstellen voor het huisje dat we verhuren, en begrijp er geen snars meer van.
Iemand die kan helpen :?: :idea:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 17 nov 2019 09:22

Ik heb een aantal dagen geleden een gelijkaardige vraag gesteld aan de stafdienst van wonen Vlaanderen en ook nog aan 2 advocaten die zich specifiek bezighouden met huurrecht.
De vraag was.. ' Hoe kan ik nu in de nieuwe wetgeving een kortlopend contract van 1 of 2 jaar vervroegd opzeggen ' ik heb hen ook verwezen naar de tegenstrijdige clausules die u hier aanhaalt.
Tot op heden blijft het stil, zowel bij Vlaanderen.be als bij de 2 advocaten.
Moest er iemand op het forum de uitkomst reeds weten zult u dat wel vernemen via het forum.
Zo snel ik antwoord krijg zal ik het ook via het forum laten kennen.

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 17 nov 2019 10:49

Eerste regels van die tekst gelezen?
Opgelet: de informatie op deze pagina is enkel van toepassing op alle huurcontracten, gesloten voor 1 januari 2019. Voor contracten gesloten vanaf 1 januari 2019 kunt u terecht op www.woninghuur.vlaanderen

Reclame

D0gD0g

#4 , 17 nov 2019 16:42

Dit gaat over de 2e link van TS deze behandeld de huurwet van voor 2019.
Maar het behandeld mijn vraag nog niet aan de diensten, hoe ik een huurcontract van 1 of 2 jaar vervroegd kan opzeggen.Men stelt immers dat men een contract van korte duur op elk moment kan opzeggen en men verwijst enkel naar de schade vergoeding voor een kortlopend contract van 3 jaar.

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 17 nov 2019 17:58

Hoe opzeggen?

Waarom zou dat afwijken van de "normale" manier van opzeggen?

Indien niet geregistreerd gewoon opzeggen tegen het einde van de maand, en zonder opzegvergoeding (pagina 47, laatste paragraaf); indien wel geregistreerd kan de opzeg ingaan op de eerste van de volgende maand, en duurt hij drie maand. Opzegvergoeding zoals voorzien, 1 1/2 maand in eerste jaar, 1 maand in tweede jaar, of 1/2 maand indien einde overeenkomst in het derde jaar. Althans zoals ik het lees............

Geert50
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 nov 2019 19:55

Goed opgemerkt Franciscus
Dus als ik het goed begrijp is een kortlopend huurcontract die nu afgesloten wordt, nu wel opzegbaar,
En de opzegvergoeding is maar de helft van wat het is bij een langlopend huurcontract.

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 17 nov 2019 20:06

Let op, ik lees ook dat de HUURDER vervroegd kan opzeggen; van de VERhuurder daarentegen vind ik nergens terug dat die een kortlopend contract ook vroeger zou kunnen opzeggen.

Altijd in het Vlaams Woninghuurdecreet , voor contracten vanaf 1 januari 2019 ondertekend, wel te verstaan.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 nov 2019 23:04

De verhuurder zou nog steeds niet kunnen vervroegd opzeggen. Enkel de huurder kan vervroegd opzeggen met de helft van de schadevergoeding zoals in een contract van lange duur. Ik meen me te herinneren dat ze de mogelijkheid voor de huurder om vervroegd te kunnen opzeggen gecreëerd hebben om de eigenaar eigenlijk aan te moedigen om meteen een huurcontract van lange duur te laten opstellen.

In de link van immovlan staat geen wettekst, maar staat wel dat de verhuurder niet vervroegd kan opzeggen.

https://immo.vlan.be/nl/advies/huren/21 ... korte-duur

D0gD0g

#9 , 18 nov 2019 08:18

Ik zou eens graag vernemen van de heren hier, hoe zij met het nieuwe huurdecreet een nieuw contract van 1 of 2 jaar vervroegd gaan opzeggen als huurder.
Er is namelijk volgens mij niks voorzien in het nieuwe huurdecreet voor een kortlopend contract van 1 of 2 jaar.
Wel voor een contract van 3 jaar mits de verbrekingsvergoeding van 1 1/2m, 1m en 1/2m.
Dat is mijn vraag en niks anders.

bosprocureur
Berichten: 6858

#10 , 18 nov 2019 08:42

Brochure over het Vlaams Woninghuurdecreet, voor woninghuurovereenkomsten gesloten vanaf 1 januari 2019

Pagina 47, linksonder, punt b. , letterlijk :

De huurder kan de huurovereenkomst op elk moment opzeggen met een opzeggingstermijn van drie maanden en het betalen van een opzeggingsvergoeding.

De opzeggingsvergoedingen hebt u al vermeld. En dan :

De huurovereenkomst eindigt pas als de opzeggingstermijn is verstreken.

En hoe? Wat dacht u van een aangetekende brief ? Hoeft niet eens handgeschreven te zijn :)

D0gD0g

#11 , 18 nov 2019 09:19

Brochure over het Vlaams Woninghuurdecreet, voor woninghuurovereenkomsten gesloten vanaf 1 januari 2019

Pagina 47, linksonder, punt b. , letterlijk :

De huurder kan de huurovereenkomst op elk moment opzeggen met een opzeggingstermijn van drie maanden en het betalen van een opzeggingsvergoeding.
Misschien mag ik opmerken mijnheer bosprocureur ,wat u aanhaalt , dat dit over de opzeg gaat van een kortlopend contract van 3 jaar
Mijn vraag gaat over een vervroegde opzeg van een kortlopend contract van 1 of 2 jaar.
Er staat nergens beschreven wanneer ik een contract van 1 jaar vervroegd opzeg dat ik dan 1 1/2 maand verbrekingsvergoeding moet betalen.
Ik heb trouwens geen contract van 3 jaar, maar een contract van 1 jaar.Er is dus in dit geval geen contract in voege waar deze verbrekingsvergoeding op van toepassing is.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 nov 2019 10:02

Vlaams Woninghuurdecreet http://www.ejustice.just.fgov.be/eli/de ... 087/justel
Art. 21. Korte duur
§ 1. In afwijking van artikel 16 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter dan of gelijk is aan drie jaar.
[...]
§ 2. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Er staat "korter dan of gelijk aan drie jaar. Dus dit is ook van toepassing bij huurovereenkomst van 1 of 2 jaar

Franciscus
Berichten: 38603

#13 , 18 nov 2019 10:08

Bij mijn weten is dat dus drie maanden voor het verstrijken van de éénjarige periode .
Eens lezen:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Art. 15. Aanvang opzeggingstermijn
In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging wordt gedaan.

Art. 21. Korte duur
§ 1. In afwijking van artikel 16 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter dan of gelijk is aan drie jaar.
Artikel 17 tot en met 20 zijn niet van toepassing op die huurovereenkomst.
Met behoud van de toepassing van artikel 34 en 35, § 2, kan de huurovereenkomst, vermeld in het eerste lid, maar eenmaal en alleen schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
De huurovereenkomst wordt beëindigd als een van de partijen ten minste drie maanden vóór het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging heeft gedaan.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of enige andersluidende overeenkomst wordt bij ontstentenis van een tijdig gedane opzegging of als de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden. In dat geval zijn artikel 16 tot en met 20 van toepassing en blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, met behoud van de toepassing van artikel 34, 35 en 36, § 3.
§ 2. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Als de huurder de huurovereenkomst vervroegd beëindigt, heeft de verhuurder recht op een vergoeding die gelijk is aan anderhalve maand, één maand of een halve maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar, rekening houdend met de aanvangsdatum van de eerste huurovereenkomst.
Zolang de huurovereenkomst niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden, vermeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten, zijn de opzeggingstermijn, vermeld in het eerste lid, en de vergoeding, vermeld in het tweede lid, niet van toepassing. De huurder brengt de verhuurder op de hoogte van de opzegging, die ingaat op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gedaan.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 nov 2019 10:14

Een contract van korte duur kan 1 jaar zijn, anderhalf jaar, twee jaar, tot maximaal 3 jaar.

Contract getekend voor 01/01/2019? Huurder kan niet opzeggen. Eigenaar ook niet.

Contract getekend vanaf 01/01/2019? Huurder kan opzeggen, mits opzegtermijn van 3 maand en opzegvergoeding.

Ga je dus, op de dag van vandaag, een contract aan van 1 jaar dan kan de verhuurder dat niet vroegtijdig opzeggen (enkel minstens 3 maanden voor het einde van het jaar laten weten dat het na 1 jaar effectief zal stoppen) maar kan je wel als huurder vertrekken, mits opzegtermijn van 3 maand en betalen van vergoeding van anderhalve maand. Of je bent een slimmere huurder en laat de eigenaar, minstens 3 maand voor het einde van het contract, weten dat het na 1 jaar effectief mag stoppen.

Duidelijk zo?

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 nov 2019 10:14

Vlaams Woninghuurdecreet http://www.ejustice.just.fgov.be/eli/de ... 087/justel
Art. 21. Korte duur
§ 1. In afwijking van artikel 16 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter dan of gelijk is aan drie jaar.
[...]
§ 2. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Er staat "korter dan of gelijk aan drie jaar. Dus dit is ook van toepassing bij huurovereenkomst van 1 of 2 jaar
Inderdaad! In theorie kan een contract van korte duur zelfs een aantal maanden zijn. Bijvoorbeeld 6 maand.

Terug naar “Huren”