Huurcontract van korte duur --> OPZEGGEN ?

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

Re: Huurcontract van korte duur --> OPZEGGEN ?

#16 , 18 nov 2019 10:17

Goed opgemerkt Franciscus
Dus als ik het goed begrijp is een kortlopend huurcontract die nu afgesloten wordt, nu wel opzegbaar,
En de opzegvergoeding is maar de helft van wat het is bij een langlopend huurcontract.
heel goed begrepen! Het is de datum van ondertekening van het huurcontract die telt trouwens om te bepalen of je onder het huurdecreet of de 'oude' huurwetgeving valt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#17 , 18 nov 2019 10:21

@TS: de meeste verhuurders die ik ken doen het zo tegenwoordig;

- beginnen met een contract korte duur van 1 jaar

--> goede huurder? Niets doen als eigenaar en dan wordt dat contract automatisch een contract van lange duur, met als startdatum dus dezelfde startdatum als het contract van korte duur.
--> slechte huurder? Minstens 3 maand voor het einde van het jaar laten weten aan de huurder dat het contract effectief zal stoppen na een jaar.

Wil de huurder vertrekken dan zit het zo;

--> in het eerste jaar? 3 maand opzegtermijn en anderhalve maand vergoeding
--> in het tweede jaar? 3 maand opzegtermijn en twee maand vergoeding
--> in het derde jaar? 3 maand opzegtermijn en 1 maand vergoeding
--> na het derde jaar? 3 maand opzegtermijn en geen opzegvergoeding

Bovenstaande enkel geldig indien je het huurcontract tijdig laat registreren, want anders kan een zittende huurder vertrekken zonder de opzegtermijn en opzegvergoeding te moeten respecteren.

D0gD0g

#18 , 18 nov 2019 10:38

Sorry mensen, ik ga het hierbij laten, op het forum komen we er niet uit.
Er zijn mensen die mijn vraag niet lezen en beginnen over regelgeving uit de huurwet en niet over regelgeving uit het woning huurdecreet.
Anderen antwoorden met ellenlange wetteksten die ik ook heb, maar op de grond van mijn vraag blijft de beantwoording vaag met gissingen en veronderstellingen en eigen interpretaties en dus dat blijven ongeschreven wetten.
Er worden links en rechts antwoorden gegeven die totaal niks met de vraag heeft te maken.
Ik zal het antwoord wel afwachten van de mensen die de wetten hebben uitgevaardigd.
En ik zal het u laten weten, zelfs als je gelijk zou hebben.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#19 , 18 nov 2019 11:22

Wat opzeg betreft spreekt men alleen van kortlopende contracten. Voor mij zijn dat zowel contracten van 1 jaar, 2 jaar, tot max 3 jaar, en alle tussenliggende periodes van bijvoorbeeld 21 maanden. Het logische besluit is dan volgens mij volgens de tekst
De huurder kan de huurovereenkomst op elk moment opzeggen met een opzeggingstermijn van drie maanden en het betalen van een opzeggingsvergoeding.

dat de huurder de keuze heeft om om het even wanneer een opzeg te geven, en dat er geen opzegvergoeding is als de opzeg precies eindigt op de overeengekomen datum, en voor de andere data is er een "tarief" voorzien dat hier al enkele keren genoemd is.

Echt superduidelijk is de tekst misschien niet, maar kom.

Houdt u ons op de hoogte ?

D0gD0g

#20 , 18 nov 2019 12:52

Dus zoals afgesproken, geef ik de forumleden het gelijk aan hen die veronderstelde dat bij de vervroegde opzeg van een contract van 1 jaar een verbrekingsvergoeding dient betaald te worden van 1 1/2 maand.
Mijn excuses dus:
Het antwoord van Vlaanderen was als volgt;

'Zoals te lezen staat in de door uzelf aangehaalde passage: als u een contract van 1 jaar vervroegd opzegt (dus voor de laatste drie maanden van de overeenkomst), dan eindigt de huur dus tijdens het eerste jaar, en hebt u bijgevolg anderhalve maand opzegvergoeding te betalen.
Onder het nieuwe Woninghuurdecreet kunt u een contract van korte duur (1, 2 of 3 jaar) immers op elk moment opzeggen, en niet enkel met een termijn van drie maanden voor de einddatum ervan.

bosprocureur
Berichten: 6857

#21 , 18 nov 2019 13:13

Bedankt voor de verduidelijking.

Het zal er dus, vooral voor contracten van één jaar of minder, op aan komen dat zowel de begindatum als de einddatum van de opzeg vermeldt wordt. Uiteraard goed nagaan wat het goedkoopst uitkomt, en eventueel vooraf wat onderhandelen met de verhuurder, om de schade te beperken..

Terug naar “Huren”