kotbelasting

papske
Topic Starter
Berichten: 58

kotbelasting

#1 , 12 nov 2019 11:05

Mijn dochter heeft 3 jaar een eigen kot gehuurd, + ieder jaar het bewijs binnengebracht dat ze nog studente was. Dit jaar huren ze met 6 meisjes een huis met 6 kamers, en 1 keuken, 1 badkamer, 1 studeerruimte... voor een totaalbedrag van 1800 euro de maand, wat gedeeld wordt door de aanwezige studentes. 1 studente heeft haar domicilie daar, ze werkt reeds halftijds. De huisbaas stuurt nu een contract voor haar kamer van 300,-€ + 1 maand waarborg. Heel erg logisch. Maar dan vraagt hij ook nog 75,-€ per persoon kotbelasting ? Klopt dit ? Ze heeft ook nog geen bewijs moeten binnen brengen diat ze nog studente is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 nov 2019 11:21

Dat bewijs wordt doorgaans in officiële studentenhuizen gevraagd. Voor een privaatwoning zal dat niet het geval zijn.

papske
Topic Starter
Berichten: 58

#3 , 12 nov 2019 11:37

Maar mag hij dan per studente 75,-€ kotbelasting vragen ? Want in principe is hij dan toch maar een gewone verhuurder van een privaat huis, of ligt dat toch anders ?

Reclame

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2019 13:44

(ik vind het op sich al een beetje gek dat hij 6 huurcontracten gaat opmaken, om 1 woning te verhuren? Of ligt dat nu aan mij?)

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 18 nov 2019 14:09

(ik vind het op sich al een beetje gek dat hij 6 huurcontracten gaat opmaken, om 1 woning te verhuren? Of ligt dat nu aan mij?)
Of gaat het om één contract waarvan de huurders samen zes exemplaren hebben; dan huren ze m.i. gewoon met z'n zessen het hele huis gezamenlijk, met alle pro's en contra's die daaruit voorvloeien.

Sirkii
Berichten: 5417

#6 , 18 nov 2019 17:20

Lees al hier eens: https://www.leuven.be/co-housing-samenhuizen

Studenten mogen niet in co-housing wonen en verhuurder mag enkel studentenkamers verhuren als de kamers vergund zijn. Aan de abnormaal hoge huurprijs te zien lijkt het om (goedkope) kamers te gaan waarop de 75€ per persoon van toepassing is.

Terug naar “Huren”