Plichten als kotbaas die internet aanbied aan studenten

fjldurodie
Topic Starter
Berichten: 11

Re: Plichten als kotbaas die internet aanbied aan studenten

#16 , 10 dec 2019 14:11

Maar ze raden tegelijk wél aan om wél te loggen :roll:
Ik verstond dat ik moest weten wie gebruik maakt van het internet niet dat ik hun activiteit moest loggen: de huurders zijn gekend en er is een niet triviaal paswoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fjldurodie
Topic Starter
Berichten: 11

#17 , 10 dec 2019 14:28

Ik denk niet dat een kotbaas zomaar betaald internet mag aanbieden.
Hij zou dan immers een reseller zijn.
En wat loggen en bijhouden aangaat.
Als je in de router een ander dns instelt of op je browser, wat gaat uw provider dan nog kunnen loggen?
"betaald internet": er zijn m.i. 3 varianten:

1) je vraagt per student een forfaitair bedrag
2) je verdeelt de kosten van het internet bij de jaar afrekening (gestaafd door de facturen)
3) het zit in de huurprijs

Ik neem aan dat ik voor 1) zeker, 2) misschien en 3) niet als reseller beschouwd wordt. Overigens gaat het idd. over een professioneel type abonnement.

"Als je in de router een ander dns ..." : ik ben niet zeker dat ik dat begrijp.

Ik denk dat de enige mannier om voor je provider je internet gebruik (gedeeltelijk) te verbergen is om bvn een "Tor" browser of een VPN dienst te gebruiken: de ISP ziet je verbruik maar kan niet meer achterhalen wie of wat je gecontacteerd of gezocht hebt.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 10 dec 2019 14:54

"Als je in de router een ander dns ..." : ik ben niet zeker dat ik dat begrijp.
Internet verkeer wordt rondgestuurd op basis van IP adressen
DNS vertaalt een domeinnaam (juridischforuml.be) naar het bijhorend IP adres 128.199.55.251
Je hebt geen DNS nodig als je de IP adressen kent, en kan surfen naar https://128.199.55.251


De meeste ISP klanten gebruiken de DNS server - "vertaaldienst" - van hun internet aanbieder
Je zou internetverkeer kunnen loggen op DNS servers: "wie vraagt wat op ?"

Maar dat zou vrij dom zijn, poepsimpel te omzeilen door een andere DNS server op te geven (bvb 8.8.8.8 van Google), en dus niet conform de data retention richtlijn ...

Alle internetverkeer moet ook door uw ISP over diens eigen netwerk gerouteerd, rondgestuurd, worden - en wordt daar gelogd.
Ongeacht of je dat met de DNS van je ISP doet, die van google, of omdat je het IP adres van uiten kent en alle DNS omzeilt.


Je kan Thor gebruik niet verbergen.
Het wordt net zo goed gelogd als ander verkeer.
Alleen is niet duidelijk waar het vervolgens heen gaat ...
Je ISP ziet enkel de eerste stap: van wie het komt, en waar het i'net verkeer naartoe gaat
En de laatste stap: van waar het komt, en voor wie het bedoeld is

Reclame

Terug naar “Huren”