Huurcontract met meerdere personen invloed op statuut alleenstaande?

Florien Musse
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huurcontract met meerdere personen invloed op statuut alleenstaande?

#1 , 03 nov 2019 16:24

Mijn vriend en ik hebben samen een dochter maar hebben als goede vrienden beslist onze relatie niet verder te zetten.
Ik ga dus alleen gaan wonen met mijn dochter.
Ik sta echter ook op invaliditeit.
Mijn statuut zal dus ook van samenwonende naar alleenstaande met kind ten laste veranderen en zo ook mijn uitkering.

Omdat het een onbegonnen werk lijkt om als alleenstaande ouder met een invalideitsuitkering een huurwoning te vinden zou mijn ex-partner (die absoluut gewoon het beste voor mij en onze dochter wil) bereidt zijn om hem mee op een huurcontract te zetten.
Zo hopen we mijn kansen op de huurmarkt wat te vergroten.

Mijn vraag: kan het feit dat hij mee op een huurcontract staat invloed hebben op mijn statuur als alleenstaande ouder en zo dus ook mijn uitkering?
In praktijk zal hij daar dus helemaal niet wonen, ook niet gedomicilieerd zijn of wat dan ook.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 nov 2019 17:11

Een huurcontract staat los van een juridische gezinssamenstelling. Zolang uw ex-partner noch juridisch, noch feitelijk deel uitmaakt van uw gezin, wordt u gerechtigd op invaliditeitsuitkeringen met gezinslast. Voor de fiscaliteit zal u beschouwd worden als alleenstaande met gezinslast.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Huren”