Is een huurbaas verantwoordelijk voor overlast huurder

CityBird
Topic Starter
Berichten: 792

Is een huurbaas verantwoordelijk voor overlast huurder

#1 , 31 okt 2019 18:13

Ik heb een brief van de advocaat van een mede-bewoner ontvangen die last heeft van lawaaioverlast veroorzaakt door mijn huurder. De bewoner verwijt mij nalatigheid en eist dat ik de huurovereenkomst van mijn huurder onderbreek om een einde te brengen aan de overlast zoniet dreigt deze bewoner met een rechtzaak. Voor alle duidelijkheid deze brief is niet aan mijn huurder gericht maar aan mij.

Kan dit, en welke verplichtingen heb ik hier?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 31 okt 2019 18:17

Geen.
Men is enkel verantwoordelijk voor het gedrag van zijn minderjarige kinderen en zijn dienstpersoneel.
Een huurder valt onder geen van beide categorieën.

Wie heeft de geluidsoverlast vastgesteld en bevestigd?
Advocaten schrijven soms gekke brieven tegen betaling....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

CityBird
Topic Starter
Berichten: 792

#3 , 31 okt 2019 18:35

Niemand voor zover ik weet. Dit is de opinie van de mede-bewoner die een advocaat heeft aangesteld om die brief te schrijven. Verder heb mijn huurder reeds een paar keer mondeling gevraagd om rekening te houden met medebewoners en de stilte te bewaren en niet met de deuren te slaan.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 31 okt 2019 18:50

Stuur hem een AS.
Dan hebt u alles gedaan wat een verhuurder kan doen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

CityBird
Topic Starter
Berichten: 792

#5 , 31 okt 2019 19:03

Dankjewel voor de suggestie.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 31 okt 2019 20:12

Die mede-eigenaar dient zich RECHTSTREEKS tot de betrokken huurder te richten. Het spreekt natuurlijk voor zich dat die huurder zich aan de gewone huurdersverplichtingen dient te houden. Doet hij dat niet kan syndicus of mede-eigenaar hem aanschrijven, maar hij kan u niet aanstellen als tussenpersoon.
Ooit een procedure gehad met een buur van neen horecapand dat ik beheerde. Die vroeg aan aan de rechter mij te verplichten om de woning te isoleren tegen de geluidsoverlast. Was vroeger een gewoon café en de nieuwe huurder maakte er een danscafé van. Vrederechter heeft hem gezegd dat hij de verkeerde partij had gedagvaard.

CityBird
Topic Starter
Berichten: 792

#7 , 01 nov 2019 05:26

Men is enkel verantwoordelijk voor het gedrag van zijn minderjarige kinderen en zijn dienstpersoneel
Terzijde, maar betekent dit dat er in België nog steeds wetgeving bestaat over inwonend dienstpersoneel wat niet onder de reguliere arbeidswetgeving valt?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 01 nov 2019 14:18

Men is enkel verantwoordelijk voor het gedrag van zijn minderjarige kinderen en zijn dienstpersoneel
Terzijde, maar betekent dit dat er in België nog steeds wetgeving bestaat over inwonend dienstpersoneel wat niet onder de reguliere arbeidswetgeving valt?
Weet ik niet. Mijn butler is al enkele jaren spoorloos.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#10 , 01 nov 2019 15:05

Men is enkel verantwoordelijk voor het gedrag van zijn minderjarige kinderen en zijn dienstpersoneel
Terzijde, maar betekent dit dat er in België nog steeds wetgeving bestaat over inwonend dienstpersoneel wat niet onder de reguliere arbeidswetgeving valt?
Weet ik niet. Mijn butler is al enkele jaren spoorloos.
Neen, ik denk dat Thomas Morus doelt op aangestelden en dienstboden waarvan sprake in artikel 1384, 2e lid B.W. Dat heeft niets te maken met dienstpersoneel of inwonend dienstpersoneel. Een aangestelde is niet hetzelfde als een werknemer. In de doctrine is zeer veel geschreven over de verschillen en nuances. Overigens kan "men" ook aansprakelijk gesteld worden voor het gedrag van zijn/haar (huis)dier (art 1385 B.W.).

Overigens is "men" zelden verantwoordelijk voor het gedrag van anderen (natuurlijke personen), hoogstens aansprakelijk. Tenzij je bijvoorbeeld iemand onder bedwang moet houden en dat lukt niet, dan ben je verantwoordelijk (en als de persoon die in bedwang gehouden moest worden schade aanricht, mogelijk ook nog eens aansprakelijk).

Met andere woorden, een huurbaas kan nooit verantwoordelijk zijn voor de overlast door zijn huurder, en juridisch gezien is hij evenmin aansprakelijk. Tot zover deeze taalkundige nuance. :lol:
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 01 nov 2019 15:17

Mijn antwoord was met de aansprakelijkheid zoals gedefinieerd in artikel 1384 BW in gedachten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”