Gratis een handelspand "(ver)huren", wat met belastingen?

Anne_Fee
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gratis een handelspand "(ver)huren", wat met belastingen?

#1 , 29 okt 2019 20:53

De situatie... Ik wil als zelfstandige beginnen. Én ik heb het grote geluk dat er binnen mijn familie al jarenlang een winkelruimte leeg staat, die ik gratis zou mogen gebruiken.

Deze winkelruimte extern verhuren is quasi onmogelijk, omdat de verbinding tussen de eigenlijke winkel en de opslag/werkplaats dwars door de woonkamer en keuken van mijn oude grootmoeder loopt. Behalve dat ze mij een plezier kan doen met die winkelruimte, is er op die manier regelmatig iemand in de buurt om een oogje op haar te houden dus de (zeer kleine) volledige familie staat er achter.

Natuurlijk wilt ze zichzelf ook weer geen schade doen door haar vrijgevigheid. Als ik deze ruimtes voor commerciële doeleinden gebruik, ook al heeft zij er geen huurinkomsten uit, moet zij dan evengoed meer belastingen betalen? Kan ik/kan zij gedoe met de belastingdienst verwachten als ik dit gratis gebruik en kunnen ze mij/haar proberen te beschuldigen van dat in het zwart te (ver)huren?

Als iemand tips heeft hoe ik dit het beste aanpak om het voor alle partijen zo goedkoop mogelijk te houden, hoor ik die graag. Uiteindelijk zou ik toch voor alle extra kosten opdraaien, zoals van haar eventuele extra belastingen.

Ik weet ook dat als ik geen huur betaal ik minder kosten heb om in te geven voor mijn zaak, maar die zullen er (zeker in de opstartperiode) toch al ruim voldoende zijn.

Omdat ik niet weet of dit onder schenkingen valt, is het misschien handig te vermelden dat er slechts 1 ander kleinkind is, mijn broer.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 okt 2019 09:15

Ze hoeft enkel maar meer belastingen te betalen als jijzelf de uitgaven voor dat pand in uw belastingaangifte inbrengt .

Anne_Fee
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2019 05:25

Ok, kort en duidelijk. Bedankt!

Reclame

Terug naar “Huren”