Eigenaar wil geen ander energiecontract

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

Eigenaar wil geen ander energiecontract

#1 , 29 okt 2019 14:04

Zoals ik al in eerdere topics vermeld heb, woon ik in een appartementsgebouw met 2 appartementen en 2 studentenstudio's. Het volledig gebouw is van dezelfde eigenaar. Ik woon op het gelijkvloers. Er zijn hier gemeenschappelijke meters, ik zit voor de gas samen met het ander appartement en voor de elektriciteit samen met de studio's. Het bijzondere er dan nog eens aan, is dat mijn huurcontract is afgesloten via een ander agentschap. Het ander appartement en één van de studio's zijn via een ander agentschap verhuurd en één van de studio's staat zogezegd leeg, maar dat verhuurt de eigenaar constant aan toeristen, dus hij verdient daar praktisch evenveel aan als aan de appartementen. Volgens mijn huurcontract moet ik provisies betalen voor de gas en elektriciteit en dan krijg ik op het eind van het jaar de afrekening. We zijn zo overeengekomen dat ik de helft van de gas betaal en de helft van de elektriciteit.
Het ander appartement daarentegen, dat dus via een ander agentschap afgesloten is, heeft forfaitaire bedragen staan in het huurcontract.
Dat zijn dezelfde bedragen waarmee ik gestart ben destijds, wat dus ook wil zeggen, dat bovenbuur niet meer hoeft te betalen dan zijn forfaitaire bedragen bij aanvang van het contract.
Eigenaar blijft maar hetzelfde contract behouden bij zijn leverancier voor gas en elektriciteit, dat alsmaar duurder wordt. Ik heb al meerdere keren gevraagd of hij zou willen kijken voor een goedkoper contract. Onlangs nog heb ik gekeken en het zou op 1200 Euro (!) op jaarbasis komen dat er minder zou moeten betaald worden, wat overeenkomt op 600 Euro voor mezelf. Dat houdt ook in dat het voor hem ook goedkoper zou zijn, want hij moet immers de meerkost betalen voor het appartement op het eerste dat forfaits in zijn huurcontract staan heeft en ook het deel van de studio dat hij verhuurt aan toeristen. En dan heb ik enkel nog maar de simulaties gedaan voor de meters waarop ikzelf aangesloten zit, dus hij zou wellicht nog meer uitsparen, als hij met de andere meters ook verandert van leverancier.

Ook het agentschap dat mijn huurcontract afgesloten heeft, heeft de eigenaar aangeschreven om te veranderen van energieleverancier, net omdat de eigenaar zelf ook zou kunnen besparen.
En toch blijft hij koppig volhouden ....

Is er iets wat ik kan doen om hem te dwingen om van energieleverancier te veranderen of blijf ik overgeleverd aan zijn willekeur?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 29 okt 2019 17:48

Als die zelfs met geld en beter rendement voor zijn "blok" niet te overtuigen is, gaat het héél moeilijk worden ...

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2019 11:42

je zou nog kunnen overwegen om een verzoeningspoging bij het vredegerecht op te starten denk ik?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 okt 2019 12:55

Het is de eigenaar die beslist. Wat als volgende maand een andere bewoner ook een andere leverancier vraag, en een paar weke later nog een ander. Zo kan het blijven doorgaan.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 okt 2019 13:23

Het is de eigenaar die beslist. Wat als volgende maand een andere bewoner ook een andere leverancier vraag, en een paar weke later nog een ander. Zo kan het blijven doorgaan.
Ok, daar kan ik in komen! Maar als die andere bewoner enkel forfaits hoeft te betalen en het bij de student inbegrepen is in zijn huurcontract, die hoeft enkel water apart te betalen (dat was ik nog vergeten te melden) en de toeristen, tja, dat zijn toeristen, die betalen enkel overnachtingen, dan denk ik niet dat die andere "bewoners" naar andere leveranciers zullen vragen.

Op die manier komt het zo over dat iedereen mag verbruiken wat die wil, ik zal het wel betalen, toch de helft ervan. En nee, voordat ik mijn contract tekende, kon ik niet zien wat er in die andere huurcontracten stond, dus ik kon dat niet op voorhand weten.

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 30 okt 2019 13:43

Veranderen van leverancier is een hele rompslomp om achteraf een verdeling te maken. Ik kan de huisbaas verstaan dat hij daarvoor niet staat te springen

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 30 okt 2019 15:39

Veranderen van leverancier is een hele rompslomp om achteraf een verdeling te maken. Ik kan de huisbaas verstaan dat hij daarvoor niet staat te springen
Omschakelen is wat, alles samen 20 minuten werk ?

Je schakelt over op vervaldatum, geeft meterstanden door op vervaldatum, en rekent af op vervaldatum ...
Wat zou probleem zijn :?:
Werkt grotendeels per forfait, dus moet maar beperkt afrekenen, rest betaalt hij gewoon zelf

Maar als verhuurder niet meedoet, en zijn eigen winst niet wil zien, zal het niet doorgaan ...

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 30 okt 2019 16:18

Je zou kunnen voorstellen dat je het omgekeerd doet. Huurder betaalt de rekening voor de twee appartementen en rekent af met de verhuurder. In dat geval heeft de huurder zijn vrijheid en is de huurder verlost van de administratie rond afrekenen en contracten afsluiten. Afrekening nakijken is een pak minder werk dan ze zelf te maken.

bambipower
Berichten: 1034

#9 , 30 okt 2019 16:47

Veranderen van leverancier is een hele rompslomp om achteraf een verdeling te maken. Ik kan de huisbaas verstaan dat hij daarvoor niet staat te springen
Omschakelen is wat, alles samen 20 minuten werk ?

Je schakelt over op vervaldatum, geeft meterstanden door op vervaldatum, en rekent af op vervaldatum ...
Wat zou probleem zijn :?:
20 minuten werk om'misschien 10 euro te besparen, of meer of minder

Ik schakel ook niet elk jaar over voor een paar euro, maar pas als het verschil oploopt.
Ik denk dat topicstarter ook niet weet bij wie de huisbaas van leverancier zit.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 okt 2019 17:10

Je zou kunnen voorstellen dat je het omgekeerd doet. Huurder betaalt de rekening voor de twee appartementen en rekent af met de verhuurder. In dat geval heeft de huurder zijn vrijheid en is de huurder verlost van de administratie rond afrekenen en contracten afsluiten. Afrekening nakijken is een pak minder werk dan ze zelf te maken.
Dat is wat het agentschap ook voorgesteld heeft, dat ik het zou doen, als hij zelf de rompslomp niet wil. Ik heb gezegd dat de eigenaar dan wel de forfaits van het ander appartement moet doorstorten naar mij en ik dan de afrekening maak op het einde van het jaar. Ik doe het sowieso al voor mijn eigen deel, aangezien er voor de andere delen in principe geen afrekeningen te maken zijn.

Ook dat zag hij niet zitten. Dus ofwel is hij enorm koppig, of het kan hem niks schelen ...


En @bambipower. TS weet perfect bij welke energieleverancier de eigenaar zit, aangezien TS, ik dus, ieder jaar de facturen krijg en de berekening maak voor mezelf. En het gaat niet om een verschil van een paar euro, maar over 1200 Euro op jaarbasis, wat neerkomt op 600 euro voor mezelf, zoals ik in de eerste post vermeld heb. Ik noem dat toch iets meer dan een paar Euro ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 30 okt 2019 20:27

20 minuten werk om'misschien 10 euro te besparen, of meer of minder
Vorige keer was het 10 minuten om 2 keer > 100€ te besparen -ik heb 2 aansluitingen- en ik zit zelfs nog bij dezelfde leverancier :!:

KJ86
Berichten: 2663

#12 , 30 okt 2019 21:34

Afhankelijk van hoe lang je er nog gaat wonen, zou je kunnen voorstellen om bij te dragen in de kosten voor een eigen elektriciteitsmeter.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 okt 2019 15:43

Afhankelijk van hoe lang je er nog gaat wonen, zou je kunnen voorstellen om bij te dragen in de kosten voor een eigen elektriciteitsmeter.
Is me te kostelijk, ik sta ook maar op invaliditeit ... en ik sta op de wachtlijst voor een sociale woning, dus ik blijf hier niet eeuwig wonen...

Terug naar “Huren”