Zoals ik al in eerdere topics vermeld heb, woon ik in een appartementsgebouw met 2 appartementen en 2 studentenstudio's. Het volledig gebouw is van dezelfde eigenaar. Ik woon op het gelijkvloers. Er zijn hier gemeenschappelijke meters, ik zit voor de gas samen met het ander appartement en voor de elektriciteit samen met de studio's. Het bijzondere er dan nog eens aan, is dat mijn huurcontract is afgesloten via een ander agentschap. Het ander appartement en één van de studio's zijn via een ander agentschap verhuurd en één van de studio's staat zogezegd leeg, maar dat verhuurt de eigenaar constant aan toeristen, dus hij verdient daar praktisch evenveel aan als aan de appartementen. Volgens mijn huurcontract moet ik provisies betalen voor de gas en elektriciteit en dan krijg ik op het eind van het jaar de afrekening. We zijn zo overeengekomen dat ik de helft van de gas betaal en de helft van de elektriciteit.
Het ander appartement daarentegen, dat dus via een ander agentschap afgesloten is, heeft forfaitaire bedragen staan in het huurcontract.
Dat zijn dezelfde bedragen waarmee ik gestart ben destijds, wat dus ook wil zeggen, dat bovenbuur niet meer hoeft te betalen dan zijn forfaitaire bedragen bij aanvang van het contract.
Eigenaar blijft maar hetzelfde contract behouden bij zijn leverancier voor gas en elektriciteit, dat alsmaar duurder wordt. Ik heb al meerdere keren gevraagd of hij zou willen kijken voor een goedkoper contract. Onlangs nog heb ik gekeken en het zou op 1200 Euro (!) op jaarbasis komen dat er minder zou moeten betaald worden, wat overeenkomt op 600 Euro voor mezelf. Dat houdt ook in dat het voor hem ook goedkoper zou zijn, want hij moet immers de meerkost betalen voor het appartement op het eerste dat forfaits in zijn huurcontract staan heeft en ook het deel van de studio dat hij verhuurt aan toeristen. En dan heb ik enkel nog maar de simulaties gedaan voor de meters waarop ikzelf aangesloten zit, dus hij zou wellicht nog meer uitsparen, als hij met de andere meters ook verandert van leverancier.
Ook het agentschap dat mijn huurcontract afgesloten heeft, heeft de eigenaar aangeschreven om te veranderen van energieleverancier, net omdat de eigenaar zelf ook zou kunnen besparen.
En toch blijft hij koppig volhouden ....
Is er iets wat ik kan doen om hem te dwingen om van energieleverancier te veranderen of blijf ik overgeleverd aan zijn willekeur?