Hallo,
Ik zit met een aantal vervelende vragen waar ik nergens een duidelijk antwoord voor vind.
Even de situatie schetsen : wij hebben bijna 3 jaar geleden een BVBA overgenomen ter uitbating van een horeca-zaak (café). Op dat moment liep er al een handelshuurcontract van 6 jaar (contract van 9 jaar). De huur bleef dus doorlopen aangezien de BVBA dus gewoon van zaakvoerder wijzigde. Wij zijn onderhuurder van een brouwerij.
Bij deze overname hebben wij een document met aandelenoverdracht getekend bij de boekhouder en daarbij een excel met inventaris gekregen (lijst met zaken die de vorige zaakvoerder heeft aangekocht met de bvba).
Nu blijkt dat je een hernieuwing van de handelshuurovereenkomst 18 maanden voor einde opnieuw moet aanvragen (ik snap ondertussen dat dit de wettelijke termijn is maar moet dit nergens in het contract vermeld worden want een persoon zonder enige kennis van recht weet dit niet?!)
Daarnaast heeft de brouwerij ondertussen een nieuwe kandidaat gekozen (uit verschillende kandidaten) maar deze willen zichzelf niet kenbaar maken tot op dag van overname, kan dat zomaar?
Nu heb ik ook een mail ontvangen van de brouwerij dat de nieuwe kandidaten geen interesse hebben om de BVBA over te nemen (wat hun volste recht is uiteraard) en ook geen interesse in de inboedel. Ik citeer “Jullie hoeven niets te regelen met de opvolger.
De bvba zal niet overgenomen worden.
Die blijft van jullie.
Wat de inboedel betreft is de keuze aan jullie om deze vrij te verkopen.
Dit is al het los materiaal. (Meubels, koffietoestel, tassen, bordjes,muziekinstallatie, kassa,...)
Vaste installaties zijn roerend door bestemming geworden (koelcel, zonnepanelen, toog, tap en frigo’s) Deze mogen niet weg.
Van de toog en de tap snap ik dat deze onroerend zijn geworden door bestemming (definitie : roerende goederen worden onroerend door bestemming indien er bij het verplaatsen/wegnemen schade wordt berokkent aan het onroerend goed). Maar de frigo’s en koelcel lijken mij gewoon blijvend roerend (aangezien we deze hoogstwaarschijnlijk zelf in gebruik gaan nemen of willen verkopen).
Zonnepanelen is nog iets apart: deze staan op naam van ons als particulier (registratie), de afschrijvingen en voordelen zitten in de BVBA (kosten niet). Hoe zit het daarmee? Want ook deze willen we graag zelf privé gebruiken (we hadden zelfs al de firma gecontacteerd waar deze waren aangekocht om ze te verplaatsen).
Ook niet onbelangrijk is dat er in de plaatsbeschrijving NIETS van inboedel of meubelen staan. Enkel vaste zaken zoals vaste kasten en borden aan de muur.
Wij voelen ons op dit moment echt “bedrogen” door al deze zaken aangezien we op deze manier dus echt niets van onze centen gaan terugzien die we in de BVBA hebben geïnvesteerd... dit waren onze zuurverdiende spaarcenten en hebben deze echt nodig privé nu de zaak gaat wegvallen.
Alvast bedankt om dit eens te bekijken en hopelijk kunnen jullie meer duidelijkheid scheppen (want op dit moment zien we de bomen door het bos niet meer...)
Bedankt.
Mvg,
Grabo_08