Huren als zelfstandig helper

MartijnDV
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huren als zelfstandig helper

#1 , 26 okt 2019 18:28

Dag iedereen,

Samen met mijn vriendin had ik graag 1 januari 2010 als zelfstandig helper iets gaan huren. NIet om daar een beroepsactiviteit te gaan uitvoeren maar enkel om te gaan wonen.
Nu was ik bij vrienden gaan luisteren om te weten te komen wat er allemaal wordt verwacht als toekomstige huurder.

Als eerste ben ik te weten gekomen dat ik minimaal moet kunnen aantonen dat ik 3maand vast werk. Is deze info juist?
Zo ja: Hoe kan ik dit aantonen? Mijn vriendin kan dit aangezien zij loontrekkende is. Maar hoe moet iemand die samen met zijn ouders in een zaak is gestapt dit dan aantonen? Zelf heb ik nog nooit een loonfiche gehad maar bestaat die wel voor een zelfstandig helper? Wel heb ik per 10 dagen een bedrag die ik krijg op mijn rekening.

Wat moet ik dan eigenlijk gaan doen als ik wil gaan huren?

Bedankt alvast voor jullie tijd en hopelijk krijg ik nu eindelijk een klaar en duidelijk antwoord op dit onderwerp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 26 okt 2019 19:00

Er is geen verplichting, maar de meeste huurders vragen dat inderdaad. Kan ook meer of minder zijn.

In de boekhouding van de zaak moet altijd een stuk zitten voor uw uitbetalingen, dat moet voldoende zijn

MartijnDV
Topic Starter

#3 , 26 okt 2019 20:01

En wat als de verhuurder toch vraagt om een loonfiche van mij?
Mijn vriendin werkt zelf nu wegens te weinig werk in de horeca enkel part-time.
Wat als ze met het aanslagbiljet van mijn belastingen niet blij zijn en toch enige zekerheid willen.

Reclame

MartijnDV
Topic Starter

#4 , 26 okt 2019 20:01

Wat als ze met het aanslagbiljet van mijn belastingen niet blij zijn en toch enige zekerheid willen.

denlowie

#5 , 26 okt 2019 20:07

ik begrijp de verhuurders, want u geeft geen enkel sociaal vangnet wanneer je zonder werk valt,

zou je persoonlijk niet beter af zijn als werknemer ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MartijnDV
Topic Starter

#6 , 26 okt 2019 20:11

Dat is op termijn toch mijn plan! Eenmaal gesettled zou ik graag mijn statuut terug naar werknemer laten omzetten maar niet in de zaak van mijn ouders.

LeenW

#7 , 26 okt 2019 20:54

Dan is het verder zoeken naar het volgende appartement. Mensen worden om allerlei redenen geweigerd en de verhuurder is ook niet verplicht u hiervoor een reden te geven.

Terug naar “Huren”