Vocht in de muren en nu??

Giesje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vocht in de muren en nu??

#1 , 22 okt 2019 17:50

Goedemiddag,

Ik ben sinds 2 maanden in Belgie komen wonen en huur een fijn appartement. Nu sprak ik in de eerste maand dat ik hier woonde mijn buurman die onlangs is verhuisd naar het buitenland. Hij gaf aan dat de muren enige tijd geleden vochtplekken had en zag dat het bij ons was verholpen( waarschijnlijk overheen geverft).
Vandaag stond ik bij de muur en wat blijkt deze stond ineens helemaal bol en het water druppelt erlangs in de hele woonkamer, mijn kamer hetzelfde en ik heb in mijn kamer schimmel ontdekt.
Ik woon met 3 kleine kinderen en de situatie is levensgevaarlijk daar het water langs de muren richting stopcontacten lekt. Ik zit met mn handen in het haar en kan de eigenaar niet bereiken op dit moment. Wel baart het mij zorgen dat de eigenaar op de hoogte moet zijn geweest van dit probleem en aan een tijdelijke oplossing heeft gedaan in het verleden blijkbaar.
Ik kan nergens heen want ik ken niemand hier en weet ook niet wat mijn vervolg stappen hierin kunnen zijn. De situatie is lastig daar mijn kinderen hier op school zitten en ik dus niet even in Nederland bij familie kan gaan verblijven. HELP wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 22 okt 2019 18:42

U stuurt onmiddellijk een aangetekend schrijven (met terugmelding van aflevering aan uzelf, kost de prijs van een extra postzegel, maar u weet dan dat en wanneer de brief afgeleverd is) naar de verhuurder en sommeert hem dit zo snel mogelijk op te lossen.
Indien de brief terugkomt, NIET openen.

Stuur eventueel nog een gewone brief met dezelfde inhoud, en verwijs in elke brief naar de andere.


Zet de zekering naar de bewuste stopcontacten uit.
Haal / houdt uw kinderen weg uit kamer met schimmel, haal spullen er buiten (kledij bvb) en blijf er zelf ook best buiten.


Als de verhuurder niet onmiddellijk optreedt, ga naar OCMW of CAW, en informeer hoe je de woning eventueel onbewoonbaar kan laten verklaren.


Schimmel is niet enkel een kwestie van vocht, ook van verluchting, dus ventileer de ruimtes goed.
Nu, als er teveel vocht binnenkomt, helpt ventileren ook niet meer ...

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 okt 2019 19:16

Verwittig uw makelaar verzekering en vraag om een lekdetectie. Waarschijnlijk ( wat ik uit uw topic kan afleiden ) ten gevolge van water.
Breng ook de syndicus op de hoogte en laat blokpolis aanspreken.
Indien verzekering beslist dat appartement momenteel onbewoonbaar is; kan het zijn dat u voorlopig andere logies aangeboden wordt.

Reclame

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 okt 2019 09:29

Volledig akkoord met inazuma, met één kleine nuance; in de meeste lokale besturen moet je naar het gemeentehuis of de woondienst voor een woningonderzoek, niet naar een ocmw of caw

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 okt 2019 12:04

U stuurt onmiddellijk een aangetekend schrijven (met terugmelding van aflevering aan uzelf, kost de prijs van een extra postzegel, maar u weet dan dat en wanneer de brief afgeleverd is) naar de verhuurder en sommeert hem dit zo snel mogelijk op te lossen.
Indien de brief terugkomt, NIET openen.

Stuur eventueel nog een gewonen brief met dezelfde inhoud, en verwijs in elke brief naar de andere.


Zet de zekering naar de bewuste stopcontacten uit.
Haal / houdt uw kinderen weg uit kamer met schimmel, haal spullen er buiten (kledij bvb) en blijf er zelf ook best buiten.


Als de verhuurder niet onmiddellijk optreedt, ga naar OCMW of CAW, en informeer hoe je de woning eventueel onbewoonbaar kan laten verklaren.


Schimmel is niet enkel een kwestie van vocht, ook van verluchting, dus ventileer de ruimtes goed.
Nu, als er teveel vocht binnenkomt, helpt ventileren ook niet meer ...
Inazuma : treed uw reactie bij. Maar ik denk hier aan lekkages en TS bewoont een appartement = VME. Is dus belangrijk om ook direct de verzekeringen aan te spreken, persoonlijke, blokpolis, en syndicus. Kan een gemeenschappelijk probleem zijn en dat moet onderzocht. Lekdetectie.
Voor het overige moet zij uw raad opvolgen.

Terug naar “Huren”