Huurder met schulden

Ramz
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurder met schulden

#1 , 22 okt 2019 14:33

Graag had ik advies gehad met het volgende:
Ik heb een huurder die geen indexatie betaalde. Hiervoor ben ik naar de vrederechter geweest en ik heb een vonnis waarom vermeld staat dat de huurder achterstallen van indexatie moet betalen. Na ontvangst van het vonnis deze maand betaald de huurder ook geen huurgeld. Mijn vraag is: wat kan ik doen om achterstallen indexatie en huurgeld terug te krijgen van mijn huurder? In hoeverre is dit mogelijk indien zijn inkomsten leefloon is en kinderbijslag voor 3 kinderen? Moet ik opnieuw naar de vrederechter voor huurgeld aangezien ik een vonnis heb voor huurachterstand van indexatie?

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 22 okt 2019 17:29

Beste

Een kei kan je niet stropen en dat lijkt me hier toepasselijk.
U zal opnieuw naar Vrederechter moeten om huurachterstal op te eisen en tegelijk uitzetting te vragen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Ramz
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 okt 2019 19:38

Beste

Een kei kan je niet stropen en dat lijkt me hier toepasselijk.
U zal opnieuw naar Vrederechter moeten om huurachterstal op te eisen en tegelijk uitzetting te vragen.
Maar als ik dan toch naar Vrederechter ga voor het huurbedrag zal ze deze dan nog niet willen/kunnen betalen?
Als er toch niets uit te halen valt zoals u zei? Klopt dit? Met deze vonnis zal ik nog steeds niets zijn net als mijn huidige vonnis...

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 22 okt 2019 20:03

Nee, met dat huidige vonnis ben je niets. Heeft geen zin om vrederechter te vragen om enkel achterstanden te laten betalen als er toch geen geld is. De vrederechter kan dat geld ook niet toveren. Ook uitzetting vragen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 22 okt 2019 21:32

Maar als ik dan toch naar Vrederechter ga voor het huurbedrag zal ze deze dan nog niet willen/kunnen betalen?
Als er toch niets uit te halen valt zoals u zei? Klopt dit? Met deze vonnis zal ik nog steeds niets zijn net als mijn huidige vonnis...
Je moet eender hoe naar de Vrederechter voor uitzetting, dispuut over niet betaalde huur, en niet betaalde indexverhoging

Je bent wel degelijk "iets" met het eerdere vonnis omdat

- huurder dat eerdere vonnis niet enkel naast zich neerlegt, maar
- huurder na de betekening, nu helemaal niets meer betaalt

Dit zijn voordelen voor jou ivm vraag tot uitzetting, en nadelig voor de huurder die vaak nog op (teveel) coulantie van vrederechter mag rekenen

CityBird
Berichten: 792

#6 , 23 okt 2019 06:30

Je bent wel degelijk "iets" met het eerdere vonnis omdat

- huurder dat eerdere vonnis niet enkel naast zich neerlegt, maar
- huurder na de betekening, nu helemaal niets meer betaalt
Indirect wel ja, toont dat de huurder geen intentie heeft om te betalen, maar dat neemt niet weg dat de TS opnieuw naar de vrederechter moet.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 okt 2019 09:26

als hij een leefloon heeft, dan is hij hoogstwaarschijnlijk in begeleiding bij het OCMW. Probeer zijn maatschappelijk werker eens te pakken te krijgen. Die kunnen er meestal niet mee lachen dat er huurachterstal opgebouwd wordt.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 23 okt 2019 12:31

In de toekomst dus steeds bij een huurachterstand ook gelijk de beëindiging huurovereenkomst vragen bij vergroten huurachterstand, zodat je niet terug moet naar VR

Terug naar “Huren”