rekzning vorige huisbaas.

samuel22
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

rekzning vorige huisbaas.

#1 , 21 okt 2019 18:11

Hallo, ik heb eens een dringende vraag.
wij hebben vorig jaar in september een huis gekocht, en ons gehuurd appartment verlaten. wonen hier al langer als een jaar.
nu krijgen wij plots op een mailadres dat wij zelden tot niet meer gebruiken, mails van de vorige huisbaas waarbij wij nog rekeningen moeten betalen van het water. wij hebben dit (gelukkig) vandaag gezien dat ze nog een mail hebben gestuurd, nu willen aij dat we het bedrag storten binnen 5 dagen anders zouden ze dit willen vorderen via de rechtbank.

nu is mijn vraag of het normaal is dat zij dit zo doen zonder ook maar een aangetekende brief of een telefoontje naar ons te doen.
en kunnen zij dit ook wel vorderen via de rechtbank?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 21 okt 2019 18:54

aangetekend moet niet, pas als u niet zou reageren op verschillende mails, telefoons of gewone brieven.

ja, ze kunnen dit vorderen via de rechtbank, zeker als u wel degelijk nog een rekening moet betalen, verjaring is als ik mij niet vergis 10 jaar

samuel22
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 okt 2019 19:10

er zijn nooit brieven of telefoontjes geweest, enkel die mails.
uiteraard gaan wij dit wel betalen, maar vind het vreemd dat dit zomaar kan. zoals ik zei, het is heel toevallig dat wij nu net op dat mailadres kijken.

dus het leek mij wel van toepassing dat er ondertussen al een aangetekent schrijven in de bus zou moeten zijn gekomen, voor er ook maar word gedreigd met een rechtbank.

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 21 okt 2019 19:55

als de huisbaas u al paar keer een mail heeft gestuurd op het bij hem enige gekende mail adres van u, dan is het normaal dat men na een tijd gaat spreken over de rechtbank.

meestal word inderdaad na een tijd gebruik gemaakt van een aangetekende ingebrekestelling als laatste drukmiddel, maar op zich hoeft dat niet (word wel sterk aangeraden)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 okt 2019 09:20

Als eigenaar/bezitter van dat mailadres heb je de plicht dat up to dat te houden. Als verhuurder dat enkel adres heeft, diende je hem ervan te verwittigen dat je in de toekomst een ander ging gebruiken. Je kan hem niet verwijten dat hij u niet dagelijks opvolgt om uw juiste mail adres te kennen. Geef bij verhuis dan ook het juiste mailadres dat je dagdagelijks gebruikt.
Je kan het ook aanzien als de verplichting uw brievenpost te laten nazenden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 22 okt 2019 10:59

Als eigenaar/bezitter van dat mailadres heb je de plicht dat up to dat te houden.
Dat slaat nergens op.
Dergelijke "verplichting" bestaat gewoonweg niet
Als verhuurder dat enkel adres heeft, diende je hem ervan te verwittigen dat je in de toekomst een ander ging gebruiken.
Ook die verplichting bestaat niet.
Je kan het ook aanzien als de verplichting uw brievenpost te laten nazenden.
En deze evenmin ...

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 22 okt 2019 11:26

Je zou het allemaal kunnen gieten in de verplichting om een huurcontract uit te voeren/ af te sluiten als een goed huisvader. Als je van de ene dag op de andere vertrekt, alle communicatiemiddelen afblokt (geen adres achterlaten, email veranderen) dan moet je niet verschieten dat je extra kosten moet betalen voor het bedrag te vorderen.

samuel22
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 okt 2019 15:27

de vorige huisbaas weet het nieuwe adres, en ons gsm nummer is niet veranderd. dus op zijn minst had er wel een brief kunnen verzonden zijn naar ons toe.
het enige verschil is dat wij dit mailadres niet meer gebruiken, nogmaals, zij hebben het nieuwe adres, en 2 gsm nummers van ons.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 okt 2019 10:52

vraag om te beginnen al eens de betreffende afrekening. Dan weet u in ieder geval zeker dat het om de juiste meterstanden gaat.

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jullie bij het verlaten van de woning de energieovernamedocumenten en het document voor waterovername niet correct zullen ingevuld hebben. Heeft u daar nog een kopie van liggen?

Terug naar “Huren”