boete vroegtijdig verbreken huurcontract

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

boete vroegtijdig verbreken huurcontract

#1 , 21 okt 2019 14:38

Ik verhuur appartement met contract 3/6/9. Na 2 jaar gaat huurder er uit, dus moet er 1 maand boete betaald worden. Dit is echter nog niet ter sprake gekomen dus ik ga ervan uit dat huurder dat weet. Huurder werkt zelf in immobiliën, hij was aangesteld om mijn appartement te verrhuren en heeft het dus zelf gehuurd. Is altijd goede huurder geweest. Toen ik bij zijn baas contract ging gaan tekeken om het opnieuw te verhuren werd me gezegd dat die boete ging afgetrokken worden van huurwaarborg. Dit vind ik ok, maar klopt dit? Wat moet ik doen als het niet afgetrokken is? Moet ik toch aftekenen en later die boete vragen of kom ik dan in problemen? En is de huurwaarborg niet voor schade aan app te betalen? Als iemand bijvoorbeeld 3 maand boete moet betalen wegens te vroeg verbreken huurcontract is er geen geld nog over om eventuele schade te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 21 okt 2019 15:00

Wat je denkt is juist. Waarborg dient voor schade en niets anders.
Confronteer ze daar maar mee, en best een andere immo zoeken die correct is naar de klant toe

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 okt 2019 15:07

Bedankt voor uw reactie, hoe moet die betaling van boete dan betaald worden? Moet ik zelf iets laten weten dan? Moet ik iets opsturen voor die boete?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 21 okt 2019 15:12

Uw rekeningnummer waarop deze moet betaald worden.

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 okt 2019 15:17

Ja en hoe moet ik die boete opeisen? Mondeling? Via brief? Wat is de correcte procedure om die boete op te eisen?

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 21 okt 2019 15:53

'Boete' (wederverhuringsvergoeding) opeisen via aangetekend schrijven nadat de huurder de woning verlaten heeft.
U kan al mondeling 'proberen' op voorhand, kwestie van de aangetekende kosten te kunnen laten vallen, maar hij mag pas betalen na zen verhuis.
Natuurlijk los je zolang de borg niet.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 okt 2019 16:16

Wat je denkt is juist. Waarborg dient voor schade en niets anders.
Fout.
Zowel de Woninghuurwet als het Vlaams Woninghuurdecreet spreken over "de waarborg om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen". De waarborg dient voor alle verplichtingen van de huurder, dus ook een verbrekingsvergoeding of een vergoeding wegens opzeg in de eerste drie jaar.
Ik raad u dan ook af om de huurwaarborg vrij te geven als deze vergoeding niet betaald is, en raad u aan in dat geval de vergoeding af te houden van de huurwaarborg.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 21 okt 2019 16:36

Je moet 2 zaken samen bekijken: De verbrekingsvergoeding een de eventuele huurschade. Als beiden samen meer zijn dan de bestaande waarborg moet je via aangetekend schrijven het saldo bevragen. Anders geef je de rest terug.

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 okt 2019 16:45

Bedankt voor de berichten. Ik verwacht niet dat er schade zal zijn, ik ben er tijd geleden nog binnen geweest. Dus het zal wel in orde komen.

Terug naar “Huren”