Petroleum kachel verboden in een huurappartement?

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Petroleum kachel verboden in een huurappartement?

#1 , 18 okt 2019 13:44

Beste,
Dit is een vraag voor een kennis die in een huurappartement woont.Hij verwarmde met een zibro kamin,dus een petroleum kachel.Nu onlangs was er iemand langs gekomen om een nieuwe deur te plaatsen in zijn woonst en die zei hem dat deze verarming wettelijk verboden is.Ik heb geprobeerd om het op het internet te vinden maar ik vind er niets van terug!
Weet iemand hier op dit forum het antwoord?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123
Berichten: 483

#2 , 18 okt 2019 13:51

Ik citeer uit:
https://www.wonenvlaanderen.be/sites/wv ... 2013_0.pdf
Verplaatsbare petroleumkachels (type
‘Zibro kamin’) houden bij langdurig gebruik
een risico op co-vergiftiging in. Zij mogen
enkel gebruikt worden als bijverwarming
en in ruimtes met voldoende verluchting.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2019 14:15

Voldoende verluchting is trouwens een gat van minimaal 150cm² rechtstreeks naar buiten. Nogal vervelend, zo'n gat, als je een ruimte warm wil houden. Conclusie: het is een groot CO- en brandgevaar. Smijt dat ding maar gauw buiten.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 okt 2019 15:37

En er moet onderaan, ter hoogte van de vloer, ook nog zo een gat te zijn voor de luchtcirculatie. 150 cm² is een rooster van 15 x 15 cm, want en rooster van 10 x 15 cm heeft minder vrije doorgang

katwezel
Berichten: 375

#5 , 18 okt 2019 20:09

Staat nochtans heel duidelijk vermeld in de handleiding van zulke toestellen dat het gebruik in gesloten ruimten niet mag , de huisbaas heeft groot gelijk

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#6 , 21 okt 2019 11:29

Bedankt iedereen,ik heb het doorgegeven!

Terug naar “Huren”