Huurwaarborg

jozefa
Topic Starter
Berichten: 116

Huurwaarborg

#1 , 18 okt 2019 12:13

Wie kan mij met zekerheid antwoorden ?
Huurwaarborg bij faillisement handelszaak is die voor curator of voor eigenaar verhuurder ?
Grote huurachterstand en ontbrekende zaken op inventaris
Alvast bedankt voor antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 18 okt 2019 18:10

Wat met de waarborg?
In de meeste gevallen wordt bij het tekenen van de huurovereenkomst een huurwaarborg gevraagd. In tegenstelling tot het waarborgregime bij een woninghuurovereenkomst, wordt deze in het geval van bedrijfsvastgoed vrij bepaald. De waarborg moet met andere woorden niet op een derde rekening staan op naam van de huurder. Hij mag contant betaald worden, of mag op een rekening staan op naam van de verhuurder. Juridisch gezien wordt de betaling van een waarborg beschouwd als een “eigendomsoverdracht tot zekerheid”. De verhuurder wordt tijdelijk eigenaar van de overgedragen som geld, wat gezien wordt als garantie voor de correcte naleving van de huurdersverplichtingen. In het geval van een faillissement kan de verhuurder de ontvangen waarborg in mindering brengen van zijn vordering aan de curator.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 okt 2019 20:15

Heb 10 -tallen falingen meegemaakt tijdens mijn beroepsloopbaan, telkens met cafébazen, die huurders waren in een eigendom van mijn werkgever, een grote brouwerij. Bij iedere faling was het mijn taak de huurschade vast te stellen, en te proberen die te recupereren bij de curator. Als er een waarborg was op een geblokkeerde rekening lukte dat meestal. Ook waren er soms waarborgen bestaande uit waardepapieren die bij mijn werkgever in pand waren gegeven.
Het kwam er dan op aan te onderhandelen met de curator, zeker als de schade groter was dat de initiële waarborg. In de meeste gevallen lukte dat wel.

Reclame

jozefa
Topic Starter
Berichten: 116

#4 , 21 okt 2019 17:14

Dank je wel voor antwoord

Terug naar “Huren”