Wat doen vooraleer huurder in huis te laten?

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

Wat doen vooraleer huurder in huis te laten?

#1 , 17 okt 2019 14:36

Welke documenten willen jullie in orde zien vooraleer jullie de sleutels aan de huurder overhandigen:

-brandverzekering
-tekenen huurcontract
-waarborg in orde

Moeten die alle 3 in orde zijn vooraleer jullie de sleutels overhandigen? Of nog iets waar jullie aan denken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123
Berichten: 483

#2 , 17 okt 2019 14:53

Ik heb ook altijd de eerste maand huur gevraagd. Ik denk dat ik bij twijfelachtige huurders zelf de eerste 3 maanden huur zou vragen. Als ze dat niet aankunnen...zijn ze dan wel kredietwaardig genoeg...

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 17 okt 2019 15:00

Afhankelijk situatie overname energie, of op zijn minst een document met meterstanden.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 okt 2019 15:09

Plaatsbeschrijving

Franciscus
Berichten: 38594

#5 , 17 okt 2019 15:24

Betaalde brandverzekering dus met bewijs van betaling en bewijs van overschrijving eerste maand en huurwaarborg op de wettelijke wijze gedeponeerd.
Als verhuurder plaatsbeschrijving best zo uitgebreid mogelijk.
Heb er net eentje gezien van een groot makelaarskantoor. Living vloer goed - muren geschilderd - lichten aanwezig???
Daar ben je dus niets mee. Wat wel goed was waren de foto's die waren bijgevoegd. Maar bv barsten in vloer en plafonds stonden er niet op.
Heb aan huurder gezegd nieuwe foto's te nemen - alle mankementen op te lijsten en bij te voegen - en de nieuwe schilderwerken met kleurcode en merk verf te vermelden.

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#6 , 17 okt 2019 15:36

De huurder vraagt of hij er dit weekend al in kan. Er is geen waarborg gestort en ook geen brandverzekering. Kan zo snel niet lukken zegt hij.
Huurcontract is enkel nog te tekenen. Plaatsbeschrijving is wel in orde.

Is dat voldoende? Stel dat het daar begint te branden de eerste dag...zonder brandverzekering.

Mvg

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 17 okt 2019 16:15

Is die plaats beschrijving getekend door beide partijen?

En betaald?

Brand verzekering kan eigenlijk de dag zelf in orde zijn. Of tenminste een attestje van de makelaar.

Knelpunt zal wel de waarborg zijn die hij nog van hier of daar moet halen. En als dat er niet is, pech voor de huurder.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 17 okt 2019 16:16

Als het de eerste dag al zou branden, is uw eigen brandverzekering in orde?

Franciscus
Berichten: 38594

#9 , 17 okt 2019 16:26

Bij mij gaan er nu al oranje lampjes branden.
Brandverzekering was één telefoontje bij mij gevolgd door een mailtje met contract.

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#10 , 17 okt 2019 16:28

Als het de eerste dag al zou branden, is uw eigen brandverzekering in orde?
Ja want die is er.

bosprocureur
Berichten: 6854

#11 , 17 okt 2019 17:17

En is die betaald? Verzekering is toch op het adres van het verhuurde goed?

Eerlijk gezegd, ik voel wat nattigheid. Bent u wel zeker dat u aan die persoon wil verhuren, hem/haar dus iets toevertrouwen dat toch rap een waarde heeft van enkele tienduizenden tot honderdduizenden euros? ( ik weet niet over welke soort woning het gaat)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 18 okt 2019 14:30

De huurder vraagt of hij er dit weekend al in kan. Er is geen waarborg gestort en ook geen brandverzekering. Kan zo snel niet lukken zegt hij.
Huurcontract is enkel nog te tekenen.
Dat had vandaag in orde kunnen zijn als hij het gisteren geregeld had ...

Terug naar “Huren”