Vonnis

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Vonnis

#1 , 15 okt 2019 17:15

Ik heb een vonnis ontvangen voor uithuiszetting van mijn huurders en te betalen achterstallen.
Graag had ik vernomen wat ik kan doen indien de huurders het huis toch niet verlaten ondanks het vonnis en huurachterstand niet betalen?

Ik zou gerechtsdeurwaarder moeten contacteren als ik het goed heb begrepen maar wanneer moet ik dit doen?
De termijn van één maand na ontvangst vonnis is binnenkort ook al voorbij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 15 okt 2019 17:50

Eerst moet je dit vonnis betekenen, waarvoor je een deurwaarder een opdracht moet geven. Werkt ook dat niet dan zal je de deurwaarder opdracht moeten geven voor een uithuiszetting. In extreme gevallen is dat inclusief politie en verhuiswagen.

Wat betreft de achterstallen maak je best een inschatting of die huurder vermogend is. Het heeft geen zin om een deurwaarder opdracht te geven tot loon- en boedelbeslag als er toch niets te halen valt. Die deurwaarderfactuur komt dan immers gewoon naar jou.

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2019 09:53

Hartelijk dank voor uw antwoord, dit is duidelijk!
Graag had ik ook geweten wat bezettingsvergoeding is. In mijn vonnis wordt er gesproken dat er vanaf 10/2019 bezettingsvergoeding betaald moet worden een bedrag van ... Betekenis hiervan snap ik wel maar ik vroeg mij af of de huurders dan voor de maand 10/2019 enkel bezettingsvergoeding moeten betalen OF huurbedrag en bezettingsvergoeding?

Reclame

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 okt 2019 10:54

Hartelijk dank voor uw antwoord, dit is duidelijk!
Graag had ik ook geweten wat bezettingsvergoeding is. In mijn vonnis wordt er gesproken dat er vanaf 10/2019 bezettingsvergoeding betaald moet worden een bedrag van ... Betekenis hiervan snap ik wel maar ik vroeg mij af of de huurders dan voor de maand 10/2019 enkel bezettingsvergoeding moeten betalen OF huurbedrag en bezettingsvergoeding?
Ik heb mijn antwoord al teruggevonden :) aangezien er geen huurovereenkomst meer is dient er enkel bezettingsvergoeding betaald te worden.
Toch bedankt.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 16 okt 2019 12:58

Komt beiden op hetzelfde neer.
Het is een huur als er een huurovereenkomst is en het is een bezettingsvergoeding als er geen huurcontract is..
Beide bedragen zijn dezelfde

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 okt 2019 13:48

Beide bedragen zijn dezelfde
Meestal wel. Maar niet noodzakelijk.
Ik citeer uit een vonnis:
De huurder is op het einde van de huur verplicht om het gehuurde goed aan de verhuurder terug te geven. De rechter die de ontbinding van de huurovereenkomst ten laste van de huurder uitspreekt, kan hem bij wijze van schadevergoeding veroordelen tot de
betaling van een bezettingsvergoeding voor de periode tussen de datum waarop de huur is ontbonden en de datum waarop het huurgoed is ontruimd. Deze bezettingsvergoeding is een schadevergoeding voor de wanprestatie van de huurder.

De verhuurder moet zijn schade bewijzen. Meestal zal de verhuurder schade lijden doordat hij huurinkomsten derft omdat hij de woning niet aan een nieuwe huurder kan verhuren zolang de woning nog bezet wordt door de vorige huurder.

[De verhuurders[ hadden niet de bedoeling de woning opnieuw te verhuren. [De woning stond te koop]. Zij bewijzen niet dat zij schade geleden hebben doordat zij in december 2016 en januari 2017 niet over de woning konden beschikken. De vordering in betaling van een bezettingsvergoeding is ongegrond.

TRMADO
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 okt 2019 10:12

Ik krijg informatie van de gerechtsdeurwaarder dat de huurder zowel huur moeten betalen als de bezettingsvergoeding? De huurovereenkomst is wettelijk correct opgezegd en beëindigd op 30/09/2019 (verklaard door de vrederechter). Maar de huurders verblijven nog in de woning, ik zou een correct brief willen opstellen maar ik wil aan de betrokkene natuurlijk ook niet foutieve informatie meedelen en voor een afspraak bij advocaat moet je zeker al één week wachten...

Terug naar “Huren”