Opzegbrief te vroeg ontvangen?

whyme
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Opzegbrief te vroeg ontvangen?

#1 , 15 okt 2019 14:50

Beste forumleden,

Gisteren kreeg ik een aangetekend schrijven van mijn verhuurder ivm opzegging huurcontract.
De huurovereenkomst werd gesloten voor een duur van 3,6,9 met aanvang op 1/03/2003 en eindigend op 28/02/2006.
Ik stel mij de vraag of het normaal is dat ik nu al een opzegbrief krijg, terwijl er in de brief staat dat hij wenst op te zeggen tegen de eerstvolgende vervaldag nml. 28/02/2021.
Is het niet zo dat de opzegperiode pas begint op de eerste van de volgende maand na kennisgeving of vergis ik mij?

Even een stukje voorgeschiedenis:
In april ll ben ik te weten gekomen, dankzij de hulp van mijn advocaat, dat mijn huisbaas mij gedurende 16 jaar heeft bedrogen door mij onterecht algemene kosten aan te rekenen, die niet voor mijn rekening waren. Vermits ik helaas maar van een terugwerkende kracht van 5 jaar kon gebruik maken, moest hij mij het teveel betaalde bedrag terug storten (ong. 2300€). Vervolgens stelde mijn advocaat voor om een gesprek te hebben en hebben we uiteindelijk in overleg beslist dat ik 2/3 van het bedrag zou laten vallen in ruil voor een vermindering van de huishuur. Hij heeft dit toegestaan omdat ik altijd stipt betaal en het appartement al die jaren goed heb onderhouden.
Dit was voor mij een goede oplossing vermits ik alleenstaand ben en sinds 2015 een invaliditeitsuitkering heb.

Nu omdat ik een invaliditeitsuitkering heb, heb ik ook elk jaar recht op een terugstorting van mijn huisbaas m.b.t. de vermindering van onroerende voorheffing. Hij heeft deze netjes elk jaar terug gestort behalve dit jaar. Zijn uitleg was dat hij dit niet meer nodig vond, aangezien ik een lagere huishuur betaal...Mijn advocaat heeft hem bijgevolg een mail gestuurd dat dit totaal irrelevant is, en dit niets met de nieuwe afspraken te maken heeft. Vervolgens heb ik het bedrag dan van mijn huishuur in mindering gebracht, wat perfect wettelijk is.

Door dit alles, is mijn huisbaas serieus in zijn gat gebeten (eerst omdat hij zich na al die jaren "betrapt" voelde en vervolgens omdat mijn advocaat een 2de keer moest tussenkomen ivm vermindering OV.

Ik vind het heel erg dat hij me er na al die jaren uit wil, puur uit rancune, want ik woon hier heel graag maar ik besef ook wel dat ik geen andere keuze heb.
De brief heb ik gisteren onmiddellijk doorgestuurd naar mijn advocaat maar heb nog geen respons gekregen, vandaar mijn vraag hier op het forum.
Alvast bedankt voor jullie bevindingen en/of opmerkingen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2019 15:11

Huishuur niet volledig betalen betekent dat de huishuur niet betaald is en dat u met achterstallige huishuur komt te zitten. U dient dan ook contact op te nemen met de huisbaas om dit verder te bespreken, maar vooral of de verminderde huishuur niet reeds rekening houdt met deze vermindering onroerende voorheffing. Tenslotte gaat dit maar om een klein bedrag. Vergeet niet dat hij de niet-aanrekende kosten ook niet meer op u verhaalt. Tracht tot een vergelijk te komen, desnoods met bemiddeling van het CAW of het OCMW om te vermijden dat u op straat gezet wordt en u nog verder van huis bent. Een nieuwe huisvesting kan immers veel duurder uitvallen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 15 okt 2019 16:10

U dient dan ook contact op te nemen met de huisbaas om dit verder te bespreken, maar vooral of de verminderde huishuur niet reeds rekening houdt met deze vermindering onroerende voorheffing.
Vermindering onroerende voorheffing is op basis van de sociale situatie van de huurder en kan nooit aan de verhuurder toekomen. Dit mag wel degelijk gewoon van de verschuldigde huur worden afgetrokken. Zowel de huurder als verhuurder krijgen jaarlijks een brief van de Vlaamse Belastingsdienst die dit laatste ondubbelzinnig meedeelt.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

whyme
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2019 16:34

Mijn vraag is of hij zo vroeg al een opzegbrief mag versturen.
Op Woning Vlaanderen las ik het volgende: “"De opzegtermijn begint op de eerste dag van de maand die volgt op de datum van ontvangst van de opzegbrief"
Dus hij mag toch opzeggen voor die datum?

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 15 okt 2019 16:52

Maar wat wil u precies bereiken? De verhuurder maakt gebruik van zijn recht om op te zeggen aan het einde van een driejarige periode en hij mag u dat nu al laten weten.
"sowieso" schrijf je zo.

whyme
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 okt 2019 16:59

Ok dat is duidelijk. Allen bedankt voor de toelichting.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 okt 2019 17:01

Didymus,

Ik stel toch: maar vooral of de verminderde huishuur niet reeds rekening houdt met deze vermindering onroerende voorheffing.

Indien dit het geval zou zijn, werd er reeds rekening gehouden met de vermindering onroerende voorheffing en zou het extra aftrekken wijzen op het feit dat de huishuur over die maand niet volledig werd betaald.

Hetgeen ik dus stel, is helemaal niet fout.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 15 okt 2019 17:03

Ik stel toch: maar vooral of de verminderde huishuur niet reeds rekening houdt met deze vermindering onroerende voorheffing.
Verhuurder kan op voorhand niet weten of die opnieuw zal worden toegekend, dit wordt jaar per jaar bekeken. Toekenning is iets tussen de huurder en de Vlaamse Belastingsdienst, verhuurder staat hier buiten.
"sowieso" schrijf je zo.

whyme
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 okt 2019 19:27

Didymus,

Ik stel toch: maar vooral of de verminderde huishuur niet reeds rekening houdt met deze vermindering onroerende voorheffing.

Indien dit het geval zou zijn, werd er reeds rekening gehouden met de vermindering onroerende voorheffing en zou het extra aftrekken wijzen op het feit dat de huishuur over die maand niet volledig werd betaald.

Hetgeen ik dus stel, is helemaal niet fout.
Lees dit maar eens, komt van de site van FOD: (https://www.vlaanderen.be/vermindering- ... r-huurders)

bosprocureur
Berichten: 6858

#10 , 15 okt 2019 21:44

Ik stel toch: maar vooral of de verminderde huishuur niet reeds rekening houdt met deze vermindering onroerende voorheffing.
Verhuurder kan op voorhand niet weten of die opnieuw zal worden toegekend, dit wordt jaar per jaar bekeken. Toekenning is iets tussen de huurder en de Vlaamse Belastingsdienst, verhuurder staat hier buiten.
Huurder krijgt vermindering omwille van zijn invaliditeit, zolang de wetgeving niet verandert, blijft hij m.i. dus recht hebben op die vermindering.

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 15 okt 2019 22:41

Invaliditeit kan eindigen. De verhuurder heeft daar verder gewoon geen zaken mee, punt.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”