Verhuren woning aan zelfstandige

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

Verhuren woning aan zelfstandige

#1 , 15 okt 2019 09:56

We zijn zelf onze woning aan het verhuren. Iets dat me opvalt is dat er zich veel zelfstandigen aanmelden. Ze kunnen dan geen loonfiches voorleggen dus komen dan af met balansen etc...

Een vraag hieromtrent:
Is het zo dat als iemand met een eenmanszaak in een woonhuis woont (en die ondernemingsnummer daar dus ook gevestigd wordt) dat de verkregen huur dan anders belast wordt (dan moest het gewoon een particulier zijn)?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2019 10:44

3.2 Ik ben eigenaar van een in België gelegen gebouwd onroerend goed dat ik verhuur aan een particulier die het (gedeeltelijk) voor zijn beroep gebruikt. Hoe moet ik mijn onroerend inkomen aangeven?
Als uw huurder (natuurlijk persoon) slechts een gedeelte van het verhuurde onroerend goed gebruikt voor zijn beroepsactiviteit, moet een onderscheid gemaakt worden tussen de volgende mogelijkheden:

1ste mogelijkheid: er is geen geregistreerde huurovereenkomst of er is een geregistreerde huurovereenkomst, maar die vermeldt slechts een globaal huurbedrag (geen onderscheid tussen het beroepsgedeelte en het privégedeelte van de huur en de huurvoordelen)

In dit geval moet u aangeven:

- het totale niet-geïndexeerde kadastraal inkomen naast de code(s) 1109/2109

- de totale brutohuur en huurvoordelen van 2018 naast de code(s) 1110/2110.

2de mogelijkheid: er is een geregistreerde huurovereenkomst die het beroepsgedeelte en het privégedeelte van de huur en de huurvoordelen apart vermeldt

In dit geval moet u aangeven:

- het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen van het woongedeelte naast de code(s) 1106/2106

- het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen van het deel gebruikt voor de beroepsactiviteit naast de code(s) 1109/2109

- de huur en de huurvoordelen van 2018 van het deel dat voor de beroepsactiviteit wordt gebruikt naast de code(s) 1110/2110.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#3 , 15 okt 2019 17:11

Het ding is dat ik niet will dat hij er zijn beroepszetel zou vestigen. Is dat te verhinderen? Hij gaat zijn papieren voor zijn eenmanszaak toch ergens moeten laten toekomen...dus daar is dan zijn bureau.

Is dat in feite te verhinderen dat de huurder zijn huur niet ingeeft als kosten (ik heb gelezen zelfs als je dat in contract dat opnemen...de huurder zijn betaalde huur toch nog altijd kan inbrengen...met alle gevolgen van dien-->belasting die verhuurd daarmee meer betaalt terugvorderen)?

Reclame

Terug naar “Huren”