Verplichtingen verhuurder kot

LisaP
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verplichtingen verhuurder kot

#1 , 15 okt 2019 09:47

Beste
Ik ben een studente van 18 jaar en zit op kot in Gent.
Mijn kotbazin en ik komen niet altijd even goed overeen en toen ik aan haar vroeg om een nieuwe vriezer aan te kopen, omdat de huidige kapot is; zei ze dat ze deze misschien zal aankopen maar ze wist niet wanneer. Ze zei zelfs dat dit nog 5 maanden kon duren.

Nu vraag ik me af wat de minimale benodigdheden zijn die de kotbazin in de gemeenschappelijke ruimtes moet voorzien. Er is hier bijvoorbeeld ook geen waterkoker of een stofzuiger of dergelijke.

In het huurcontract staat geen plaatsbeschrijving van de gemeenschappelijke ruimtes of welke ruimte dan ook, dus hier kan ik geen beroep op doen. Dus is de aankoop van een vriezer dan verplicht?

Alvast Bedankt
Met Vriendelijke Groeten
<Naam verwijderd - Inazuma>

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 okt 2019 10:53

Van gemeenschappelijke ruimtes kan men wel een plaatsbeschrijving maken, maar wie zal er opdraaien voor de eventuele schade na einde huur? Zeker als er meerdere bewoners en gebruikers zijn.
De toestellen die jij vraagt zijn niet wettelijk verplicht op een kot. Je kan ze immers gemakkelijk zelf aan,schaffen en op uw kot zelf gebruiken, of telkens naar de gemeenschappelijke keuken meenemen indien nodig.
Op mijn kot destijds (1961-1966) in Leuven, stond er niets buiten een bed, een kleerkast, een bureel met stoel (geen bureaustoel) en aan de muur een boekenrek. Verder een lavabo met enkel koud water. En dat was het. Geen douche.of WC (wc was er wel, maar een verdieping lager) En we zijn ook afgestudeerd. Eén van de studenten op ons kot is later trouwens nog gouverneur van de provincie Namen geworden. Dus nadeel zullen we er niet aan hebben overgehouden

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 15 okt 2019 11:50

We zijn ondertussen wel bijna een eeuw verder ....

Pragmatisch: een huidige keuken vraagt wel degelijk om een goed werkende koelkast en liefst ook een diepvriezer(tje). Ga eens langs bij huisvesting van t unief of hogeschool met de vraag hoe je dit best aanpakt.

Ik had indertijd zelf een koelkastje met vriesvak op m n kot en betaalde daarvoor een electriciteitssupplement omdat de gemeenschappelijke koeling te klein was.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 15 okt 2019 16:58

Een kot lijkt mij toch te worden verhuurd inclusief de voorzieningen in de gemeenschappelijke ruimtes. Als die defect zijn, dan is het aan de verhuurder om dit tijdig op te lossen; 5 maanden wachten (een half academiejaar) is niet billijk.

Als er daarentegen geen waterkoker voorzien is, dan zal u die ook niet kunnen eisen als "basisuitrusting".
"sowieso" schrijf je zo.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 16 okt 2019 12:08

Als er daarentegen geen waterkoker voorzien is, dan zal u die ook niet kunnen eisen als "basisuitrusting".
Kost een tiental euro in de winkel....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LisaP
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 okt 2019 11:08

Het gaat me vooral om het feit dat het mij toch lijkt dat zij een bepaalde verantwoordelijkheid heeft. We zitten hier met 7 studenten in een amper gerenoveerd herenhuis. Het is duidelijk dat het haar enkel om het geld te doen is en nu heb ik de verantwoordelijkheid die zij als kotbazin heeft, overgenomen door zelf een vriezer te kopen en in de keuken te zetten. Ik ben zelf ook maar een student en ik vind eerlijk gezegd niet dat zij het als normaal moet beschouwen dat 1 van haar huurders haar kapotte toestellen gaat vervangen. Ik heb uiteindelijk voorgesteld aan haar dat ik de vriezer nu koop en zij die wel kan overkopen zodat die op het kot kan blijven staan. Haar antwoord was een gemakzuchtig ''ik zal erover nadenken''.

Ik vind het toch heel jammer dat hier eigenlijk geen betere richtlijnen over zijn.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 18 okt 2019 12:18

Was jij niet aanwezig bij het bezichtigen voor inhuurname ? Of zaten uw ogen dicht?
Je hebt toch niet gehuurd zonder het te zien? Kon je dat toen niet opmerken. Nu is het te laat. Je krijgt wat je gehuurd hebt en zit er voor de hele termijn aan vast.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 okt 2019 13:13

Was jij niet aanwezig bij het bezichtigen voor inhuurname ? Of zaten uw ogen dicht?
Je hebt toch niet gehuurd zonder het te zien? Kon je dat toen niet opmerken. Nu is het te laat. Je krijgt wat je gehuurd hebt en zit er voor de hele termijn aan vast.
Leer me alsjeblieft hoe je kan zien op voorhand dat een diepvriezer kapot zal gaan voordat je iets huurt. Ik wil die toekomst voorspellende gave ook hebben? Behalve de deur open doen en kijken of die werkt of niet, zou ik niet weten hoe je dat moet doen ...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 18 okt 2019 15:31

Het academiejaar is amper 4 weken bezig. Dus mag ik aannemen dat deze al stuk was bij aanvang en intrekken in het kot.

bosprocureur
Berichten: 6856

#10 , 18 okt 2019 15:42

TS spreekt van een gerenoveerd herenhuis, amper gerenoveerd dus.

Gaat het hier wel om een kot, en niet om een of andere vorm van samenhuizen? Is er een plaatsbeschrijving gemaakt bij intrede ? En als het om een in zijn geheel gehuurd huis is, wanneer werd het contract opgemaakt ?

Terug naar “Huren”