Jaarrekening huurcontract

VermeirenY
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Jaarrekening huurcontract

#1 , 13 okt 2019 00:55

Wij huren een appartement sinds juni 2018. Hiervoor betalen we 780 euro huur + 100 euro provisiekosten voor water en mazoutverbruik. Er was ons beloofd dat we elk jaar te zien zouden krijgen of we dit maandelijks voorschot ook echt verbruikt hebben, en dus moeten bijbetalen, of dat we geld zouden terugkrijgen.

Intussen hebben we nog steeds geen cijfers gezien, alsook onze buren van dezelfde huisbaas niet. We sturen al anderhalve maand regelmatig een mail waarin we hiernaar vragen, maar krijgen geen enkele reactie meer.

Op het einde van de maand moeten we dus weer betalen, maar ik zou graag verdere stappen ondernemen.

Enig advies? Mogen we de provisiekosten tijdelijk laten vallen, tot we de cijfers mogen inkijken? Is het tijd om de huurdersbond in te schakelen, of is dit te drastisch?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 okt 2019 09:52

Op welke datum wordt de jaarlijkse afrekening gemaakt? Zijn er tussenmeters en calorimeters om het verbruik te meten?
Vanaf juli kan pas begonnen worden met het opnemen van die meters. Nutsmaatschappijen moeten hun facturen naar syndicus overmaken, en die doen dat maar 1 x per jaar (een eventuele tussenopname kost geld) Dan moet de maatschappij die de tussenmeters beheerd nog zijn opnames doen. De syndicus moet alle gegevens doorsturen en dan pas kunnen ze beginnen met de individuele afrekening van de nutsvoorzieningen te maken. Na ontvangst van deze kan de syndicus pas beginnen met de jaarlijkse afrekening op, te maken van het hele gebouw. Heb dus nog even geduld. Zoiets kan gemakkelijk 3 à 4 maanden aanslepen.
In het gebouw dat ik beheer is juni de laatste maand van de afrekening. In de loop van de maanden mei en juni komen de facturen van water/gas en electro binnen. Techem komt de meters opnemen in de loop van de maand juli, en sturen me een inlichtingsformulier om alle kosten op te noteren. Pas in de loop van de maand juli/aug. ontvang ik hun berekeningen. Ondertussen heb ik alle gegevens samengebracht van de mede-eigenaars. De datum van de algemene vergadering kan pas bepaald worden nadat alle gegevens binnen zijn. Pas NA goedkeuring van de cijfers op de AV, kunnen deze doorgestuurd worden naar de huurders. Gewoonlijk is het dan al half september . Heb dus nog even geduld.
En NEEN, het is geen goed idee om te stoppen met het betalen van de voorschotten, zeker als je er langer wil blijven wonen. Vrederechters zien ook niet graag dat een huurder zich zelf recht toeëigent.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 13 okt 2019 11:41

Hou er ook rekening mee dat u misschien nog moet bijbetalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Huren”