Vraagjes huurcontract

Qali
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vraagjes huurcontract

#1 , 11 okt 2019 09:48

Goeiemorgen,
sinds 06/2017 huur ik als particulier een appartement waarbij het contract tot vorig jaar niet geregistreerd werd...

Gezien ik zinnens ben van te verhuizen ga ik de eigenaar aangetekend op de hoogte brengen van het einde van de huur en als "geste" een maand extra opzeg doen. Kan dit problemen geven naar het recupereren van de waarborg toe?

Enkele weken geleden is er een fles gevallen in de frigo met als gevolg een barst in het omhulsel (niet te herstellen).
Gezien de frigo +-3 jaar oud is en vermoedelijk dus al 1/3 van zijn levensduur gehad heeft, wat kan de eigenaar hiervoor in rekening brengen?
Nieuwe koelkast? Een deel van de kostprijs? Koop ik zelf dezelfde koelkast?
HEt spreekt voor zich dat de schade vergoedt moet worden maar niet met een factor x3, vandaar mijn vraag.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 11 okt 2019 10:11

Uw huurcontract was vorig jaar niet geregistreerd.
Is deze dit nu wel dan? Het is op het moment dat u de opzeg geeft, dat de registratie van belang is.

Als dit niet geregistreerd is, kiest u zelf de opzeg. U wilt dus in totaal 1 maand opzeg doen.
Dit kan geen kwaad voor de huurwaarborg op zich... echter werkt u mogelijks de eigenaar in het gareel tegen u, en zal deze zoveel mogelijk beginnen te zoeken om de waarborg in te houden.

Omtrent de koelkast:
Een koelkast leeft 15 jaar. Deze is 3 jaar oud.
Hierdoor dient de eigenaar 12/15 van de schade in rekening te brengen.
Een nieuwe koelkast zeker en vast niet, enkel de schade. Aangezien het niet te herstellen is, kan dat echter wel een nieuwe koelkast worden.
Hoe goed staat de koelkast omschreven in de plaatsbeschrijving? Als er gewoon staat "koelkast: aanwezig", is een nieuwe goed genoeg. Als er echt serienummer en dergelijke staat, zult u met de eigenaar moeten afspreken.

En een zeer belangrijke vraag met dat ik 2017 zie staan:
Welk soort contract heeft u? Eentje van 3 jaar, of eentje van 9 jaar?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 11 okt 2019 10:44

Heb je die schade al aangegeven bij uw familiale verzekering? Mogelijks kunnen zijn vergoeden.

Reclame

Qali
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 okt 2019 11:56

Om effe concreet te antwoorden...

Het contract spreekt van een vaste termijn van 3 jaar met vastgelegde data volgens art 1.
Indien ik in het pand blijf wordt het contract automatisch een 9-jarig contract volgens art 2.
Ik veronderstel dat het hier dus om een 3jarig contract gaat.

Het huurcontact is niet geregistreerd volgens de FOD

Bijkomend vraagje, in het contract staat dat de huurder de kosten voor het plaatsbeschrijf dient te betalen... 245 euro intrekkend en 245 uitgaand...
Is dit een marktconforme prijs?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 29 okt 2019 12:15

Je kan ook een tweedehandskoelkast ergens kopen met dezelfde afmetingen voor zover er geen specifieke beschrijving van die koelkast in de plaatsbeschrijving is opgenomen,.
PB lijkt me duur. Vergeet niet dat verhuurder hiervan de helft dient te betalen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 29 okt 2019 14:47

startdatum dus 06/2017, duurtijd drie jaar zou tot en met 05/20 zijn; is in principe niet vroeger opzegbaar, en al dan niet registratie heeft op dit ogenblik geen gevolg voor de mogelijkheden van opzeg.

Koelkast lijkt me een twijfelgeval; in elk geval, als er in de plaatsbeschrijving enkel sprake is van een koelkast zonder meer, zou ik er gewoon eentje uit een kringwinkel halen.

245 € aandeel huurder voor de plaatsbeschrijving is wel pittig, maar niet echt ongewoon. U kan wel aan de verhuurder vragen dat hij aantoont dat hij ook evenveel betaald heeft.

Terug naar “Huren”