achterstallige huur

lindaantuanet
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

achterstallige huur

#1 , 09 okt 2019 14:49

Mijn vriend verhuurt zijn woning, maar hij heeft nooit het contract laten registreren. De huurders betalen al 12 maanden niet ondertussen. Ze willen ook niet weg en mijn vriend was bang om hun voor de rechtbank te slepen omdat hij nooit de huurovereenkomst heeft geregistreerd dus hij dacht dat die dus ook geen recht had om hun hiervoor aan te klagen. Wat kan hij doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 09 okt 2019 15:12

Het niet registreren van de overeenkomst is geen reden om niet te betalen, noch om het niet voor de rechter te brengen.

Stap 1: alsnog registreren, boete betalen hiervoor (25 euro), dan is er al zekerheid omtrent de opzeg.
Stap 2: aangetekende zending richting huurders sturen, al het huurgeld opeisen (geef ze voldoende tijd, bijvoorbeeld tot eind oktober), eventueel al verhoogd met de wettelijke intresten. Indien de brief terugkeert: zeker en vast sparen, de inhoud wordt nog steeds geacht gekend te zijn door de ontvangers. Niet open maken, en sparen als bewijs voor de rechtbank.
Stap 3: bij wanbetaling, geen antwoord etc... met het huurcontract naar de bevolkingsdienst van de gemeente waar de huurders wonen, en een attest van woonst aanvragen (soms doen ze moeilijk omwille van de privacy, maar dat is geen geldige reden, voet bij stuk houden in dat geval)
Stap 4: met dat attest en het huurcontract ga je naar de griffie van de rechtbank en je vult daar een verzoekschrift in (griffie kan je hierbij helpen). Je betaalt dan 50 euro om dit op de rol te plaatsen

Beide partijen zullen een oproeping van de vrederechter krijgen, die dag ga je langs, doet je zegje (vrederechter luistert naar beide partijen), en afwachten tot een uitspraak.

CityBird
Berichten: 792

#3 , 09 okt 2019 15:31

Wie laat iemand 12 maanden wonen zonder huur!!! Doen zoals Blaatpraat zegt.

De kans dat je dat geld nog ooit ziet is wel heel klein nu, Dus direct na vervaldag betaaltermijn naar vrederechter. M.i. vraag je best direct een ontbinding van het contract bij verzuim in dit verzoekschrift, de kans dat die huurder spontaan met 12 maanden huur voor de dag komt is immers uiterst klein als je het mij vraagt

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 09 okt 2019 16:45

Om problemen te vermijden, doe die aangetekende zending aan elk van de huurders afzonderlijk, vermeld in de brief dat kopie ter kennisname per gewone post verzonden wordt, en doe dat dan ook.

En die stap naar de vrederechter, doe die maar onmiddellijk; tegen dat er een datum geprikt is weet u of ze betaald hebben of niet. Mochten ze betaald hebben (kans is superklein), kan u het nog altijd laten vallen. Misschien, heel misschien, weet u dan nog dit jaar waar u staat.

lindaantuanet
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 okt 2019 17:20

Alvast bedankt voor de duidelijke uitleg aan allen. Ik vind het ook schandalig dat hij het zover heeft laten lopen, maar ik zal jullie richtlijnen volgen om hem hierbij te helpen. De aangetekende brief heb ik al reeds verstuurd. Weten jullie ook misschien hoeveel het ons zal kosten om zo'n een proces voor de vrederechter aan te spannen en ben je hierbij verplicht om een advocaat te nemen?

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 09 okt 2019 18:14

Geen advokaat nodig. Kostprijs max 30 euro dacht ik

CityBird
Berichten: 792

#7 , 09 okt 2019 18:28

Zelf een 50-tal euro via advocaat niet onder 500€. Dan heb je enkel een vonnis. De huurder kan 1) in beroep gaan via eerste aanleg en/of 2) dwarsliggen om de woning te verlaten. Bij extreme gevallen zit je met huurder in beroep, deurwaarder, politie en verhuisfirma bij verhuis onder dwang. Je bent dan makkelijk 6 maanden ouder en 3000€ armer. Zover hoeft het niet te komen, maar dat type huurder gaat zelden zonder druk van een deurwaarder en dat is ook al snel een paar honderd €.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 10 okt 2019 08:56

Opstarten van een rechtszaak, zoals ik al vermelde: 50 euro aan rolrechten.
Als je wint komt dit bovenop hetgeen de verweerder moet betalen.

Reken dan inderdaad nog de deurwaarderskosten als de huurder niet meteen wenst te betalen, die kosten vordert deze dan ook terug van de huurder.
Hiervoor kan ik deze pdf geven aan je, maar ik heb zelf niet meteen een idee welke rijen je moet nemen: https://www.gerechtsdeurwaarders.be/sit ... f_2019.pdf

Terug naar “Huren”