Huis opnieuw verhuurd tijdens opzeg

Luna86
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Huis opnieuw verhuurd tijdens opzeg

#1 , 08 sep 2019 16:28

Mijn moeder huurde een woning sinds 2015 (contact van 9 jaar). Opzegbrief verstuurd op 2 augustus en op 3 augustus is ze al verhuisd.

2 weken na de verhuis kwam de eigenaar de sleutel vragen omdat hij binnen moest zijn om de pomp aan te zetten zodat hij zijn schapen die op de achterliggende weide staan water zou kunnen geven. Mijn moeder gaf de sleutel mee en de eigenaar hield die bij. Vorige week werd ook de waarborg vrijgegeven. Nu passeerde ik toevallig langs het huis en zag dat het opnieuw bewoond is. Er stonden meubels, een auto voor de deur en de kinderen speelden op de oprit.

Hoe zit het nu met de opzegvervoeding? Moet mijn moeder nog 2 maanden huur betalen ook al is de woning opnieuw verhuurd? Wat met de huur voor september die al betaald werd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 08 sep 2019 18:33

Enerzijds heb je het feit dat de verhuurder geen dubbele huur kan ontvangen.
Anderzijds heb je het feit dat uw moeder de sleutel meegegeven heeft, en de einde huurszaken geregeld heeft, waardoor de resterende betalingen als vergoeding aanzien kan worden ten aanzien van de verhuurder.

Heeft u moeder een document ondertekend ter einde huur?

Luna86
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 sep 2019 20:20

Ja, er zijn 2 kanten idd. De verhuurder zei toen hij de sleutel kwam ophalen dat ze geen opzeg meer moest betalen indien de woning weer verhuurd zou zijn maar dit hebben we niet op papier natuurlijk. Anderzijds, geldt het aannemen van de sleutels niet als een soort van stilzwijgend akkoord gaan met een vervroegd einde opzegtermijn? En het vrijgeven van de waarborg gebeurt normaal toch ook pas nadat de opzegtermijn verstreken is?

Reclame

Tope
Berichten: 916

#4 , 09 sep 2019 08:54

Werden de eindmeterstanden genoteerd?

Luna86
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 sep 2019 10:20

Ja, alle meterstanden zijn opgetekend.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 sep 2019 14:14

ze heeft haar opzegbrief verstuurd 2/08/2019? Dan ging de opzeg in op 01/09/2019. Dus, dan zou ze normaal de maanden september, oktober en november nog huur moeten betalen. Nu hoeft dat niet meer, want ze heeft de sleutels afgegeven en er zitten al nieuwe bewoners in. Normaal zou ze volgens mij nog wel de huur van de maand augustus moeten betalen, maar daar kan ook nog over gediscussieerd worden. Schadevergoeding is hier niet aan de orde, de eerste driejarige periode is al verstreken.

Terug naar “Huren”