Huurcontract niet geregistreerd --- gevolgen?

Bibib
Topic Starter

Huurcontract niet geregistreerd --- gevolgen?

#1 , 07 jul 2008 18:06

Sinds een 5-tal jaren huur ik een appartement. De eigenaars wonen in hetzelfde gebouw. Er wonen geen andere gezinnen in dit gebouw.
Toen ik er introk, heb ik een huurcontract getekend van onbepaalde duur met 4 maanden opzeg.
Vandaag heb ik ontdekt dat:
- het huurcontract nooit geregistreerd is
- ik gewoon behoor tot hetzelfde gezin als de eigenaars...wat serieuze gevolgen voor mij kan hebben omdat ik dan niet als "alleenstaande" wordt aanzien bij eventuele werkloosheid of ziekenvergoeding.
- het huis is geregistreerd als gewone gezinswoning, niet als appartement.
Welke stappen kan ik best ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive

#2 , 16 jul 2008 16:26

Ik kan enkel antwoorden op die registratie. De registratie is meestal belangrijk als de woning verkocht word of het zakelijk recht gaat over op een ander (vb in erfpacht en dergelijke). dan zit je met een andere opzegduur. Maar het niet registreren geeft jouw ook een groot voordeel: je kan quasi onmiddellijk eruit trekken zonder schadevergoeding.

Wat betreft d andere vragen: ga eens langs bij de gemeente. Zij zullen wel weten of er in dat appartement effectief 2 nummers zijn of niet.

Wel een beetje laat dat je dit opgemerkt hebt. Hoe komt dat?

Want voor de belastingen kan dit toch oko een probleem zijn en dus niet enkel voor werkloosheid en ziekte?

Rene

#3 , 17 jul 2008 08:33

En waarom zou de verhuurder geen kamer van zijn woning moegen verhuren? Ik denk wel dat dit kan en wettelijk is. Staan er 2 postbussen?

Een contract niet registreren is nu wel in het voordeel van de huurder.
Geen beschrij plaatsen is altijd gewonnen, geen registratie = u kan opzeggen wanneer u wil, verhuurder heeft het moeilijker.

Zij zullen dat waarschijnlijk niet aangegeven hebben in hun belastingen. weer iets wat tegen hun is.

Het best is om alles gewoon eens na te kijken en in orde te brengen.

Reclame

pluimpje

#4 , 19 jul 2008 00:16

Sinds u het pand reeds 5 jaar huurt, had u het contract moeten laten registreren.
niet juridisch geschoold

pluimpje

#5 , 19 jul 2008 00:25

Ontdekt dat je tot dezelfde familie behoort als de verhuurders?

Heb je bij het begin van het huren van het contract je identiteitskaart laten aanpassen naar je nieuwe woonplaats?
Het gewoon installeren van een bel en brievenbus is niet voldoende , de gemeente moet ook op de hoogte zijn van de opdeling van het huis.
Staan er brandblussers/rookdetectoren endergelijke?
niet juridisch geschoold

Terug naar “Huren”