Handelshuur - schadevergoeding en vooropzeg "verbreking door fout van de huurder"

renee444
Topic Starter
Berichten: 43

Handelshuur - schadevergoeding en vooropzeg "verbreking door fout van de huurder"

#1 , 03 sep 2019 16:31

Ik vehuur een pand onder handelshuur.
De huurder heeft huurachterstand. Hij is wel solvabel (al vele jaren eigenaar van zijn eigen huis).

Ik zou de druk willen opvoeren (formele ingebrekestelling, intresten en vrees uiteindelijk vrederechter), maar wil de huurder niet kwijt, en zou dus geen ontbinding van het contract vragen.
Normaal kan de huurder enkel van onder zijn verplichtingen door vooropzeg van zes maand bij iedere driejaarlijkse periode, ttz binnen iets minder dan 3 jaar.
Het zou mij goed uitkomen mocht hij nog minstens zolang blijven.

Nu staat er in het contract volgende clausule: "Ingeval van verbreking van de overeenkomst door de fout van de huurder zal deze laatste alle kosten en uitgaven dienen te dragen voortspruitend uit deze verbreking, met inbegrip van de kosten van opnieuw in goede staat stellen van het goed, de erelonen voor herverhuring, naast de lopende huur en alle lasten. De partijen stellen de tijd nodig voor herverhuring forfaitair vast op drie maanden."

Wil dit zeggen dat de huurder, mocht het huurcontract door zijn fout ontbonden worden door een rechter, slechts 3 maand schadevergoeding zal moeten betalen (+ereloon vastgoedagent + schade vanzelfsprekend), of kan hier nog een bijkomende schadevergoeding toegekend worden?

Ik ben nl. bang dat als ik het te hard speel voor de vrederechter, de huurder zelf de verbreking door zijn fout vraagt.
En aangezien forfaitair vastgelegd is dat een andere huurder vinden 3 maand duurt, hij voorstelt om 3 maand opzeg te doen, de tijd dat ik een nieuwe huurder vind, Hetgeen kan lukken maar verre van zeker is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2019 19:39

De huurder kan niet de ontbinding vorderen voor zijn eigen fout.
U hebt de keuzen: zelf de ontbinding vragen of de uitvoering van de overeenkomst.

Reclame

Terug naar “Huren”