Ongeschikt verklaard, gevolgen huurder

Jenara
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ongeschikt verklaard, gevolgen huurder

#1 , 02 sep 2019 17:47

Ik huur sinds een jaar een appartement in Gent, er is bij introk een volledig plaatsbeschrijving gebeurd.
Ik heb een goed contact met de vertegenwoordigers van onze verhuurster (verhuurster zelf is 90 en laat alles over aan anderen)
In Maart of April hebben wij inspectie gehad van de dienst wonen, noch aangevraagd door mij of de verhuurder.
Op basis hiervan werd een onderzoek gestart naar ongeschiktheid/onbewoonbaarheid.
Ik ontving afgelopen week een aangetekende zending dat mijn appartement nu ongeschikt is verklaard.
Ik ontving nog geen reactie/melding/iets van de vertegenwoordigers voor de verhuurster.
Ik weet niet wat mijn rechten/plichten zijn in deze situatie, moet ik verplicht het pand verlaten?
Ik zou hier graag willen blijven wonen en heb geen problemen om huur te betalen.

Na wat opzoekingswerk kom ik vooral gevallen en zaken tegen waarin de huurder aan wanbetaling doet,
of zelf de procedure aanvraagt om geen huurgelden meer te moeten betalen
en veel gevallen van onwil van één van beide kanten, maar dat is dus hier niet het geval.
Er is zelfs een paar maanden geleden nog met de vertegenwoordigers overeen gekomen
dat het laatste enkel-glas raam in Oktober zal vervangen worden.

Kan iemand mij helpen wat ik, als huurder, in deze situatie moet doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 03 sep 2019 16:20

Waarom laat je ze binnen, als je ze niet gevraagd hebt.

Niks doen, en ze niet binnen laten. Simpel

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2019 17:33

Zou het kunnen dat je recht hebt op een huurpremie omdat je 4 jaar op de wachtlijst staat voor een sociale woning en dat je die ook aangevraagd hebt? Indien zo, dan kan het inderdaad zo zijn dat ze langskomen voor een inspectie...

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2019 09:38

Voor jou als huurder zal dat normaal weinig gevolgen hebben. Je zal je de komende tijd een paar keer moeten vrijmaken, dat wel. Bijvoorbeeld om aannemers binnen te laten om de gebreken op te lossen en nog minstens 1 keer de woondienst om vast te stellen dat alle gebreken opgelost zijn. Vanaf dan is het appartement terug conform en is er voor beide partijen geen vuiltje meer aan de lucht.

Jenara
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 sep 2019 13:58

Waarom laat je ze binnen, als je ze niet gevraagd hebt.

Niks doen, en ze niet binnen laten. Simpel
Dat is nu wel lichtjes vijgen na pasen natuurlijk. Ik had destijds geen idee dat ik dat kon weigeren.
Daarnaast was ik zelf niet thuis en heeft mijn huisbaas ze binnen gelaten na dit aan mij te melden.
Zou het kunnen dat je recht hebt op een huurpremie omdat je 4 jaar op de wachtlijst staat voor een sociale woning en dat je die ook aangevraagd hebt? Indien zo, dan kan het inderdaad zo zijn dat ze langskomen voor een inspectie...
Nee, dat kan niet, het is het allereerste appartement dat ik huur sinds ik vorig jaar ben afgestudeerd. Daarnaast heb ik in geen enkel mogelijk opzicht recht op een sociale woning en ook nooit een aanvraag gedaan. Toch bedankt voor het meedenken :)
Voor jou als huurder zal dat normaal weinig gevolgen hebben. Je zal je de komende tijd een paar keer moeten vrijmaken, dat wel. Bijvoorbeeld om aannemers binnen te laten om de gebreken op te lossen en nog minstens 1 keer de woondienst om vast te stellen dat alle gebreken opgelost zijn. Vanaf dan is het appartement terug conform en is er voor beide partijen geen vuiltje meer aan de lucht.
Ah, dit is een antwoord dat mij geruststelt! Het was mij uit de brief niet duidelijk wat er nu van mij verwacht werd en of ik iets moest ondernemen.
Geen enkel probleem om mensen binnen te laten, zeker niet als daarmee de gebreken worden opgelost.
Bedankt voor het antwoord!

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 04 sep 2019 17:17

Ik zou eens praten met je huisbaas. Misschien zijn ze komen controleren op zijn vraag?

Alles laten herstellen door de huisbaas, dan komt er hercontrole. Krijgt je huisbaas de problemen niet opgelost, kan je wel in een lastige situatie komen. U kan dan de hercontrole weigeren, waardoor er dan geen probleem meer is. Maar daarom best eens praten met je huisbaas

Terug naar “Huren”