Aangetekend schrijven aangeboden, maar niet ontvangen = rechtsgeldig of niet?

iBelgium
Topic Starter
Berichten: 11

Aangetekend schrijven aangeboden, maar niet ontvangen = rechtsgeldig of niet?

#1 , 29 aug 2019 18:26

Ik heb een aangetekende brief verstuurd naar mijn verhuurders voor de opzeg van mijn huurcontract.

Ik heb deze gestuurd naar het adres vermeld in het huurcontract. Bpost heeft deze ondertussen aangeboden voor ontvangst, maar ik heb nog geen ontvangstbewijs teruggekregen met handtekening.

Mijn vermoeden is dat de verhuurders niet thuis waren of op vakantie. Er staat verder geen emailadres of telefoonnummer van hun in het contract.

Heb ik nu voldoende rechtsgeldig bewijs dat ik hun op de hoogte heb proberen te stellen van mijn opzeg?

De man in het postkantoor zegt dat het bewijs van afgifte (dus de dag dat ik het kwam aanbieden in het postkantoor) al voldoende was, klopt dit?

Lijkt me raar dat je als verhuurder hier mee zou kunnen wegkomen, want dan kan je aangetekend schrijven oneindig lang weigeren om de looptijd te verlengen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 aug 2019 19:18

Als u het verstuurt heeft dan word het geacht voor de rechtbank als ontvangen !

Zelfs als hij geweigerd is, voor u telt dit als verstuurt!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#3 , 30 aug 2019 15:54

Het is niet verplicht, maar omwille van die reden wordt er aangeraden dat je diezelfde brief nogmaals per gewone post verstuurd, en daarin verwijs je naar de aangetekende versie (en omgekeerd), bijvoorbeeld:
"Ter goede orde wordt deze brief zowel per gewone post als per aangetekende post verzonden".

Maar voor de wetgever is de inhoud van een aangetekende zending gekend vanaf 3 dagen na verzenden, ongeacht of deze afgehaald of teruggestuurd is.

Aangezien het een aangetekende zending met ontvangstbewijs was, en ondertussen is er een aanbieding geweest, telt de dag van aanbieding als de dag van ontvangst, en gaat uw huuropzeg in komende zondag, zonder problemen.

Reclame

Terug naar “Huren”