Opzeg huur bij overlijden

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

Opzeg huur bij overlijden

#1 , 28 aug 2019 15:59

Graag wat advies ivm de opzeg van de huur van een appartement bij overlijden.

Personen A en B huren samen een appartement (2 namen staan op het huurkontrakt, niet gehuwd)
ze wonen samen maar B is niet op dat adres gedomicilieerd om een hogere uitkering te kunnen krijgen.
A is overleden, B wil daar blijven wonen, maar heeft niet echt de middelen om daar permanent te blijven wonen,
hij kan ook niet echt goed met geld omgaan, en heeft de neiging om regelmatig meer uit te geven dan wat hij aankan
(credit card maxed out + lening om credit card aan te zuiveren).
In het huurkontrakt staat dat de beide huurders, of hun erfgenamen hoofdelijk verantwoordelijk zijn voor
het betalen van de huur.

Hoe kunnen de erfgenamen vermijden dat ze de huur moeten betalen als B niet betaalt ?
Kunnen ze zich met een aangetekend schrijven laten schrappen van het huurkontrakt, mits bvb een opzegtermijn van 3 maanden,
zodat ze na die 3 maanden niet meer verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor wanbetaling van B

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 aug 2019 15:06

Erfgenamen van persoon A zullen het huurcontract moeten opzeggen.

Ik weet echter niet of de eigenaar verplicht is om deze opzeg te aanvaarden. In een situatie waar beide huurders (A en B) nog in leven zijn in ieder geval niet.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 aug 2019 15:44

B is er echter NIET gedomicilieerd, en heeft er dus geen verblijfsrecht. Laat erfgenamen opzeggen, en ze moeten er ook voor zorgen dat B vertrekt. Anders zal het vredegerecht worden

Reclame

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

#4 , 31 aug 2019 17:21

B is er zich vandaag gaan domiciliëren.
Hoe kunnen mijn dochters (erfgenamen van A) zich beschermen als B zijn rekeningen (de huur) niet betaalt ?

Is het mogelijk dat zij eenzijdig opzeggen zodat ze niet ten eeuwigen dage voor wanbetalingen van B moeten opdraaien ?
De persoon (zijn zus) waarbij hij zich vroeger gedomicilieerd had heeft al een paar maal het bezoek van een deurwaarder gehad voor onbetaalde rekeningen van B.

Ik had ergens gezien dat er een nieuwe wet is waarbij als iemand overlijd, het huurcontract automatisch na 2 maanden verbroken wordt, maar ik veronderstel dat die hier niet van toepassing is, omdat de huur al loopt van voor deze wet.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 sep 2019 09:35

die nieuwe regelgeving is enkel van toepassing als het een contract is die getekend werd na 01/01/2019. En dan nog zou het jou niet helpen, A zou dan automatisch opgezegd zijn maar B niet.

Houdt uw rekeningen goed in de gaten en stap naar de vrederechter zodra er huurachterstal is. Vraag stopzetting van het huurcontract. Je moet daarvoor niet wachten tot er drie maand achterstal is (dat wordt soms beweerd...)

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

#6 , 02 sep 2019 21:00

@leniek,

Ik ben niet de verhuurder.
De vraag is hoe de erfgenamen (dochters van A) zich kunnen beschermen als B (de vriend waarmee A niet officieel samenwoonde, en die zich nu, na het overlijden van A, op dat adres gedomicilieerd heeft) de huur niet betaalt.

Hoe kunnen zij zich als erfgenamen van A uit dat huurkontrakt laten schrappen ?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 03 sep 2019 08:55

Door met 3 af te spreken en overeen te komen: Verhuurder, B en erfgenamen A. Indien geen akkoord = vrederechter

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 sep 2019 09:26

@leniek,

Ik ben niet de verhuurder.
De vraag is hoe de erfgenamen (dochters van A) zich kunnen beschermen als B (de vriend waarmee A niet officieel samenwoonde, en die zich nu, na het overlijden van A, op dat adres gedomicilieerd heeft) de huur niet betaalt.

Hoe kunnen zij zich als erfgenamen van A uit dat huurkontrakt laten schrappen ?
Door dat te vragen aan de verhuurder. Nogmaals, ik ben niet zeker dat hij dat hoeft te doen. Ik probeer eens te polsen bij mensen die er meer verstand van hebben.

NatD
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 sep 2019 11:38

Men kan bijvoorbeeld proberen overeen te komen, eventueel ook bij de vrederechter dat B verplicht budgetbeheer moet doen, met het OCMW of een advocaat als bewindvoerder. Dan krijgt de verhuurder zijn huur, zijn de erfgenamen van A een beetje geruster en dan zal B ook geen schulden meer opstapelen...

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

#10 , 03 sep 2019 22:16

De opties van Mava lijken me het meest logische.
"Door met 3 af te spreken en overeen te komen: Verhuurder, B en erfgenamen A. Indien geen akkoord = vrederechter"

Stel dat de 3 partijen akkoord zijn, kunnen de erfgenamen dan zomaar uit het kontrakt geschrapt worden, zonder opzegtermijn, ik veronderstel dat dan de registratie van het kontrakt ook zal moeten gewijzigd worden ?

Bij geen akkoord zal het vrederechter worden, het kan toch niet dat de kinderen van A tot in de eeuwigheid (of zolang B daar goesting voor heeft) in dat kontrakt blijven staan, met het risico van wanbetaling van B over hun hoofd, vooral omdat er geen enkele familiale band is tussen hen en B, en ze beiden net een huis gekocht hebben en riskeren om dat kwijt te raken als ze moeten opdraaien voor wanbetalingen van B.
Hoe start je zo een rechtszaak, wat kost zoiets, en hoe lang gaat dat duren, moet dat persé met een dure advokaat ?
Gezien de nieuwe wet in een automatische beëindiging voorziet, zou ik denken dat een vrederechter toch wel geneigd zal zijn om die schrapping te laten doorgaan, of vergis ik me ?

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 sep 2019 09:36

dat kost bijna niets. En je hoeft geen advocaat mee te nemen. Denk er misschien wel aan dat je vaak een advocaat kan inschakelen via jouw verzekering.

En een vrederechter is meestal een redelijke mens :D Wees gewoon duidelijk in wat je wil, geen blabla.

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

#12 , 08 sep 2019 00:14

Bedankt voor jullie input.

Het probleem is ondertussen opgelost geraakt.
B heeft een collega die op zoek was naar een relatief goedkope huurwoning,
bereid gevonden om samen het appartement te huren, zodat het voor beiden financieel haalbaar is.
De huisbaas is, na ontmoeting met die collega (en nazicht loonfiche) akkoord gegaan
om het kontrakt te wijzigen op naam van B en zijn collega, zodat de erfgenamen van A
niet meer moeten opdraaien voor eventuele wanbetaling van B.
De erfgenamen moeten geen opzeg betalen, maar krijgen ook de waarborg niet, die wordt nu overgedragen aan B en zijn collega, wat erop neerkomt dat de erfgenamen eigenlijk het equivalent van 1 maand huur betalen om uit het kontrakt verwijderd te worden.
Het huurkontrakt bleek niet geregistreerd te zijn.

Tope
Berichten: 916

#13 , 08 sep 2019 04:25

De erfgenamen moeten geen opzeg betalen, maar krijgen ook de waarborg niet, die wordt nu overgedragen aan B en zijn collega, wat erop neerkomt dat de erfgenamen eigenlijk het equivalent van 1 maand huur betalen om uit het contract verwijderd te worden.
Het huurcontract bleek niet geregistreerd te zijn.
Wie heeft bepaald dat de waarborg overgedragen wordt aan B en zijn collega?

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

#14 , 08 sep 2019 13:55

Dat is in onderling overleg gebeurd, iedereen was akkoord en is tevreden met de regeling.

De erfgenamen zijn blij dat ze uit het kontrakt verwijderd werden, en dus niet moeten opdraaien voor eventuele wanbetaling van B, en ze moeten geen 3 maanden opzeg betalen,

B had indertijd voor de helft bijgedragen in de waarborg, dus een gedeelte was toch van hem,

De verhuurder moet niet op zoek naar nieuwe huurders, en is gerustgesteld omdat anders B alleen de huur moeilijk zou kunnen betalen, en er nu terug 2 personen met een inkomen op het kontrakt, wat het risico op wanbetaling toch sterk vermindert.

Terug naar “Huren”