Dier weg tijdens opzeg

Testudo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Dier weg tijdens opzeg

#1 , 19 aug 2019 09:50

Kan een immo je opleggen om een "huisdier" weg te doen tijdens je opzegperiode?

Ik schrijf huisdier tussen "" omdat het gaat om een aquarium. Dus geen dier dat losloopt of enige hinder veroorzaakt mits goede verzorging.

Betreft een appartement waar geen huisdieren mochten.
Toch uitzondering gekregen om aquarium te houden om bovenvermelde reden.
Dit echter enkel mondeling, in het contract staat een verbod op huisdieren.

Tijdens de jaarlijkse bezoeken is hier ook nooit een bezwaar gemaakt.
Integendeel zelfs, altijd lovende woorden over dieren en inrichting.

Echter nu we onze opzeg hebben gegeven, eisen ze dat we het onmiddellijk weg doen.
Dit omdat tijdens de komende bezoeken met potentiële huurders deze niet kunnen zeggen: als die dit mag, mogen wij een hond/kat/...

Het is geen 100 liter bakje dat snel even naar de familie/vrienden kan. Plus het feit dat 2x een heropstart-fase in in evenveel maanden het aquarium geen goed zal doen. Het is een zee-aquarium dus toch net iets gevoeliger dan een bakje met guppies.
En nieuwe woning is pas de laatste maand van opzeg beschikbaar.


Immo blijft bij standpunt:
Zo lang het er is, plannen ze geen bezoeken in.
Het mislopen van huurgeld zouden ze op mij verhalen.

Volgens mij enkel maar bluf.
Maar toch....

Kunnen ze dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 19 aug 2019 09:58

Nee, dat kunnen ze niet. U hebt uw opzeg gegeven, dat ze het niet verhuurd krijgen, is uw probleem niet.

Daarbovenop komt nog dat de heersende rechtsspraak het niet eens is met clausules die huisdieren volledig verbieden.

Dien eventueel klacht in bij het beroepsinstituut.

WP002
Berichten: 1479

#3 , 19 aug 2019 10:29

Aquariumvissen die overlast zouden veroorzaken? De rechter die daar over moet oordelen zakt onder zijn stoel van het lachen... niks van aantrekken dus!

Reclame

Terug naar “Huren”