indexering huurprijs ineens gestegen???

kirikos
Topic Starter
Berichten: 106
Juridisch actief: Nee

indexering huurprijs ineens gestegen???

#1 , 14 aug 2019 06:59

Ik kreeg gisteren een aangetekende brief van de advocaat van mijn verhuurder waardoor hij zei dat ik al paar maanden de huurindex niet had betaald?
Ik heb zelfs geen huurindex gekregen van de eigenaar of niks en is ineens met meer dan 180 euro's gestegen kan of mag dat? En zeker wanneer de eigenaar nooit zelfs geen brief heeft geschreven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 14 aug 2019 07:33

U kreeg dus een brief van een advocaat, en we mogen veronderstellen dat die wel weet waarover hij/zij spreekt.

De huur van een woning mag elk jaar op de verjaardag aangepast worden aan de index; de juiste cijfers kan u zelf berekenen op de huurcalculator.
https://huurcalculator.statbel.fgov.be/ ... ent_nl.asp

Zolang de cijfers kloppen, dus dat er niet meer gevraagd wordt dan het cijfer dat u bekomt op de huurcalculator, is m.i. de indexatie nu geldig meegedeeld. De hogere huurprijs kan beperkt met terugwerkende kracht gevraagd worden, tot drie maand terug, dus nu nog mei, juni en juli 2019 en natuurlijk de lopende maand.

Ook als het al tien jaar geleden is dat een index toegepast werd, mag hij op die manier werken; natuurlijk komt u dan op een serieus verschil komen. Ge er dan gewoon van uit dat u al die jaren flink bespaard hebt.

Als er meer gevraagd wordt, zal hij moeten bewijzen dat de indexatie vroeger al meegedeeld werd.

Reclame

Terug naar “Huren”