1maand huur nog te betalen

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

1maand huur nog te betalen

#1 , 11 aug 2019 10:00

Beste forumleden,

Ik stel deze vraag voor vrienden van mijn ouders en dit zijn de gegevens van het contract. Ik ga deze mensen X noemen.

Contract gestart op 15 juli 2014 in onderling overleg met de verhuurder opgezegd op 15 augustus 2015.

Waarborg van 2 maanden is naar de verhuurder gegaan.

Er zou nog een maand huur niet betaald zijn. X kan dit ook niet meer nakijken via de zichtrekening daar deze niet meer bestaat

Er is tot op heden geen enkel aangetekend schrijven geweest van de toenmalige verhuurder over deze maand huur enkel een paar telefoontjes via het telefoonnummer van de toenmalige zaak van een van de kinderen.

X heeft in 2018 CSR aangevraagd en gekregen

Nu is de verhuurder vorige week bij deze mensen op het nieuwe adres geweest en eist tegen 10 september een betaling van 210 €.

Kan de verhuurder dit nog eisen en indien niet wat kunnen X dan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 aug 2019 10:13

Als deze in de CSR zitten moeten de verhuurders zich wenden tot de schuldbemiddelaar en NIET TOT de EX HUURDERS, die mogen daar zelf niks meer van betalen.

X hoeft niks te doen, er is geen enkele deurwaarder of vrederechter die iets kan doen ze zitten in CSR, dus beschermd, en na het CSR zullen ze via de rechtbank een kwijtschelding krijgen en dan moeten ze die ook niet meer betalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#3 , 11 aug 2019 10:19

En wat als deze schuld niet in de CSR opgenomen werd? Kan dit dan problemen geven voor de CSR? Want daar hebben ze wel schrik voor...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 aug 2019 10:41

Neen iedereen kan iets vergeten aangeven, het was ook de verhuurder zijn plicht om dit te melden aan de schuldbemiddelaar.

Normaal bij bijna alle CSR gevallen komen er nog rekeningen achter, bv een gemeente taks, een provincie taks, een vergetelheid van distributie Enz...

Daar moeten ze geen bang van zijn, deze zijn nu beschermd tegen alle deurwaarders e, tegen alle andere rechtbanken die om geld zouden kunnen komen .

Ze moet ook kordaat zeggen tegen allen die om centen komen dat zijn NIKS MEER mogen betalen en dat de bemiddelaar dit gaat regelen !!

Ze hoeven nu geen bang meer te zijn !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#5 , 11 aug 2019 11:15

Bedankt Lowie ik geef het zo door aan deze mensen en kan ze hopelijk wat gerust stellen... Ze zijn namelijk heel content met de CSR en de schuldbemiddelaar...

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#6 , 10 sep 2019 19:09

Vandaag is de man voor zijn geld geweest... Ze hebben niets betaald met bovenstaande mededeling en dat ze een papier moeten hebben om aan de schuldbemiddelaar te geven... De man had zijn zoon bij en heeft blijkbaar foto's genomen. De zoon heeft nog gedreigd dag als de bemiddelaar deze schuld niet meer zou erkennen dat deze mensen de schuld toch zelf moeten gaan betalen...

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 11 sep 2019 14:46

Ik ken het persoonlijk niet zo goed, maar is het niet de taak van de schuldenaar om te melden waar hij overal schuld heeft gemaakt of worden enkel de schulden opgenomen die betekend zijn door een deurwaarder?

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 sep 2019 15:18

Normaal is het zo dat degene die schulden heeft, zegt aan de bemiddelaar waar hij mogelijks kan schulden hebben. De bemiddelaar schrijft dan alle mogelijke schuldeisers aan om te vragen of de schuldenaar schulden heeft bij hen.
Het is mogelijk dat er nadien nog een al bestaande schuld opduikt, dan laat degene die ondertussen al in CSR zit dit weten aan zijn bemiddelaar. Die maakt dan een nieuw afbetalingsplan op.

Dus de zoon mag gaan dreigen zoveel die wil, die kan niks doen ... de schuldenaar is beschermd ...

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 11 sep 2019 15:52

Volgens mij is het dan beter om die 210 euro van het leefgeld te betalen of af te betalen. Je moet er rekening mee houden dat de schuldbemiddelaar een advocaat is en redelijk wat verdient per uur.. Het werk om de schuld bij de overigen te voegen zal misschien meer als € 210 kosten.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 sep 2019 17:42

Volgens mij is het dan beter om die 210 euro van het leefgeld te betalen of af te betalen. Je moet er rekening mee houden dat de schuldbemiddelaar een advocaat is en redelijk wat verdient per uur.. Het werk om de schuld bij de overigen te voegen zal misschien meer als € 210 kosten.
Schuldbemiddelaar hoeft niet noodzakelijk een advocaat te zijn, kan evengoed het OCMW zijn ....

Terug naar “Huren”